Ion Ceban a devenit cel mai mediatizat candidat pe final de campanie. Mai multe televiziuni manipulează opinia publică în timp ce Consiliul Audiovizualului inacționează

oct. 18, 2019

Cei mai mediatizați candidați la cele zece televiziuni monitorizate în perioada 7-15 octombrie 2019 au fost Ion Ceban (114 mențiuni), Andrei Năstase (110 mențiuni), și Dorin Chirtoacă (64 mențiuni). Iar cel mai puțin mediatizați candidați au fost Lilia Ranogaeț (16 mențiuni), Vitalie Voznoi și Serghei Toma (câte 17 mențiuni), potrivit ”Raportului de monitorizare a reflectării campaniei pentru alegerile primarului Municipiului Chișinău”. Raportul a fost  efectuat în baza analizei buletinelor de știri de la zece posturi TV în perioada 7-15 octombrie 2019.

În urma monitorizării celor 17 candidați pentru fotoliul de primar, Andrei Năstase are și de această dată cel mai mare număr de apariții în context negativ (29 mențiuni). Candidatul PPDA este urmat în acest top negativ de Ion Ceban (15 mențiuni). Totodată, Ion Ceban este candidatul care a acumulat cel mai mare număr de apariții pozitive (39 mențiuni). Iar pe al doilea loc se situează Andrei Năstase (17 mențiuni).

Majorarea numărului de știri pozitive la Andrei Năstase a influențat asupra raportului dintre știrile pozitive și negative, scorul negativ al acestuia a scăzut de la -42 (în 2 săptămâni) până la -12 (în 9 zile). Totodată, creșterea numărului de știri negative la Ion Ceban i-a influențat asupra scorului de la +39 în perioada 23 septembrie – 6 octombrie până la +24 în perioada 7-15 octombrie. Numărul mare de știri negative se explică prin continuarea denigrării lui Andrei Năstase într-o măsură foarte mare și într-o măsură mai mică a lui Ion Ceban de către posturile grupului GMG. Dar, în cazul lui Ion Ceban, susținerea mediatică intensă din partea posturilor afiliate PSRM i-a asigurat un scor total foarte bun.

Raportul relevă că în urma monitorizării și analizei datelor  au fost constate mai multe elemente de manipulare a opiniei publice. În cazul dat, posturile de televiziune au folosit procedee precum dezinformarea prin neinformare și prezentarea pozițiilor unilaterale. Putem sesiza existența clară a trei televiziuni care promovează intens imaginea candidatului Ion Ceban. Este vorba de RTR Moldova, NTV Moldova și AccentTV. Iar PrimeTV și PublikaTV s-au axat în mod esențial pe denigrarea lui Andrei Năstase într-o măsură mai mare și a lui Ion Ceban într-o măsură mai mică.

Ca rezultat al constatărilor din primul și al doilea raport de monitorizare, Comunitatea ”WatchDog.MD” a sesizat Consiliul Audiovizualului pentru a aplica sancțiunile prevăzute de lege asupra radiodifuzorilor care au admis încălcări. Constatăm că instituția de control a refuzat să examineze sesizările și admite prin inacțiunile sale vicierea puternică a procesului electoral.

Raportul poate fi accesat aici.

Prezentarea raportului poate fi accesată aici.

Raportul este realizat în cadrul proiectelor Fostering Public Debate of Key Policy Issues susținut de National Endowment for Democracy și Promoting women in the policy sector, susținut de Ambasada Statelor Unite în Republica Moldova. Concluziile și opiniile exprimate de autori nu reflectă neapărat opinia finanțatorilor.

Share This