Subiectul repatrierii cetățenilor moldoveni a fost unul intens discutat după anunțarea situației excepționale. Revenirea în Moldova era posibilă doar cu o cursă charter sau terestră autorizată de autorități. Deși Ministerul de Externe a declarat că “asistența cetățenilor moldoveni aflați în situații de dificultate peste hotarele țării este un obiectiv major al MAEIE și ale misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova”, în spațiul public au apărut numeroase știri despre sute de oameni blocați la hotare sau în aeroporturi, vânzarea biletelor de călătorie la prețuri majore sau persoane în dificultate majoră care nu puteau reveni acasă.

Autorii cercetării au identificat câteva probleme referitor la procesul de repatriere. Misiunile diplomatice au avut o comunicare extrem de slabă, din care cauză cetățenii nu erau informați și au ajuns pradă escrocilor. Lipsa de informație oficială a favorizat organizarea curselor ilegale de transportare a pasagerilor, când oamenii au plătit prețuri exagerate sau au fost nevoiți să petreacă nopți la rând în vamă sau la aeroport. Unele companii de transport au mai fost anterior implicate în scheme de contrabandă și incendierea autocarelor firmei concurente. Pe de altă parte, Guvernul nu a prevăzut alocarea de mijloace bănești pentru a acorda ajutor cetățenilor noștri de peste hotare, care au rămas fără venituri și adăpost în plină pandemie.

În încheiere, autorii publicației vin cu unele recomandări pentru îmbunătățirea procedurilor de repatrierea pe durata stării de urgență.

Această publicație a fost pregătit în baza informațiilor publice și interacțiunii cu cetățenii repatriați în perioada 17 martie-15 mai 2020.

Autori:

Iulia Nazaria

Cătălina Budurin

VEZI POZIȚIA DE OPINIE AICI

sursa foto: lalsace.fr , mfa.gov.md

Această publicație este parte a proiectului ”Facilitating crisis communication and accountability as a civic response to COVID-19 pandemic in Moldova” implementat de Comunitatea WatchDog.MD cu suportul The Black Sea Trust of The German Marshall Fund. Opiniile exprimate în această publicație nu reprezintă neapărat viziunile Black Sea Trust for Regional Cooperation (BST), German Marshall Fund of the United States (GMF) sau ale partenerilor săi.

Share This