Comunitatea ”WatchDog.MD” a elaborat un raport în baza monitorizării a șapte posturi de televiziune: PrimeTV, Moldova 1, JurnalTV, TV8, ProTV, RTR Moldova și Primul în Moldova. Studiul denotă modul în care au fost reflectați cei opt candidați la funcția de șef al statului în perioada 21-27 septembrie.

În cadrul buletinelor de știri difuzate în decursul unei săptămâni la cele 7 posturi de televiziune, au fost constatate 227 de mențiuni ale candidaților la funcția de șef al statului. Cel mai mediatizat candidat a fost șeful statului Igor Dodon, cu 102 mențiuni sau 45% din totalul de mențiuni ale tuturor candidaților. La o distanță foarte mare de Igor Dodon se plasează lidera PAS, Maia Sandu și liderul PN, Renato Usatîi cu câte 30 de mențiuni fiecare. După Sandu și Usatîi, pe locul patru este Andrei Năstase, care a fost reflectat în 24 de știri. Acesta este urmat de Tudor Deliu (19 mențiuni) și Violeta Ivanov (18 mențiuni). Dorin Chirtoacă și Octavian Țîcu au fost candidații cu cele mai puține apariții în știrile TV, fiind reflectați în câte 2 știri fiecare, potrivit ”Raportului de monitorizare a reflectării campaniei preelectorale pentru alegerile prezidențiale de către presa tv”.
Modul de reflectare a anumitor candidați în comparație cu alții denotă prezența unor posturi TV vădit partizane. Vorbim în primul rând despre Primul în Moldova, RTR Moldova și Moldova 1. Acestea l-au favorizat exagerat pe șeful statului Igor Dodon, iar despre alți concurenți electorali au prezentat un număr minim de știri. Astfel, 90% din toate știrile pozitive despre Igor Dodon au fost mediatizate anume de aceste trei posturi de televiziune. Totodată, postul Primul în Moldova a defavorizat-o intens pe lidera PAS, Maia Sandu, fiind unicul post TV care a generat știri negative la adresa acesteia.
Pe al doilea loc la capitolul tendențiozitate putem plasa televiziunile JurnalTV, ProTV și TV8, care au difuzat foarte multe știri negative la adresa lui Dodon și au admis tehnici de manipulare. Așadar, 95% din totalul de știri negative despre șeful statului au fost difuzate de ProTV, JurnalTV și TV8. Chiar dacă Dodon a fost plasat în lumină negativă de aceste posturi TV, o bună parte dintre știri au fost reflectate obiectiv, iar aparițiile negative ale șefului statului se datorează lipsei de reacție la multe știri critice sau datorită acțiunilor care au fost în contradicție cu declarațiile sale.
Și postul PrimeTV a favorizat ușor anumiți candidați și i-a ignorat pe alții. Cu toate acestea rata de știri neutre la acest post de televiziune este de 68%, știrile fiind reflectate destul de echilibrat în comparație cu alte posturi TV.

Urmare a monitorizării și analizei știrilor de la cele 7 canale televizate incluse în raport au fost constatate elemente de manipulare a opiniei publice. În cazul dat, posturile de televiziune au folosit procedee precum dezinformarea prin neinformare și prezentarea pozițiilor unilaterale. Totodată, au fost utilizate tehnici de manipulare precum „sugestia” sau „salvatorul național”. Mai mult, unele posturi nu au oferit dreptul la replică candidaților vizați în știrile critice.

Raportul poate fi accesat aici:


Raportul este realizat în cadrul proiectelor „Countering propaganda and fostering public resilience against foreign and domestic disinformation” susținut de Ambasada Statelor Unite în Republica Moldova și „Building Resilience against Disinformation” susținut de National Endowment for Democracy. Concluziile și opiniile exprimate de autor nu reflectă neapărat opinia finanțatorilor.

Share This