
 

 

 

  

 

2018 
 

Comunitatea 
”WatchDog.MD” 
 
Valeriu Pașa, 
Irina Sterpu 
 

[ MANIPULAREA OPȚIUNILOR 
ELECTORALE PRIN 
INTERMEDIUL ȘTIRILOR TV. 
(MONITORIZAREA PERIOADEI 
CAMPANIEI ELECTORALE 
PENTRU TURUL II. ACȚIUNILE ȘI 
INACȚIUNILE CCA.) ] 

Studiul este realizat cu suportul European Endowment for Democracy, viziunile exprimate aparțin 
autorilor și nu corespund neapărat cu viziunile finanțatorului.  



1 
 

Introducere. 

În perioada campaniei electorale pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018, 

Comunitatea ”WatchDog.MD” a realizat o serie de monitorizări a conținutului știrilor TV la 

principalele canale TV. În primă etapă au fost monitorizate știrile difuzate în perioada pre-

electorală (martie 2018)1. În urma monitorizării proprii și sistematizării rezultatelor altor 

monitorizări, a fost depusă o sesizare la adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului2. A 

urmat monitorizarea știrilor TV din perioada campaniei electorale – 11-14 mai3. Au fost 

sesizate numeroase încălcări ale prevederilor Codului Electoral și al Codului Audiovizualului. 

S-a evidențiat un comportament vădit partizan și conținut manipulator în știrile difuzate de 

către canalele TV care fac parte din grupul media GMG, controlat de către președintele 

Partidului Democrat Vlad Plahotniuc. 

În urma analizei cantitative și calitative a conținutului monitorizat, a fost constatată 

imixtiunea cu încălcări grave și multiple a legislației în campania electorală pentru alegerea 

Primarului General al Chișinăului din partea posturilor TV menționate (Prime, Canal2, 

Canal3, PublikaTV și CTC Mega). Inacțiunile CCA, asupra comportamentului căruia vom 

reveni, au creat un mediu informativ tendențios care nu a permis informarea corectă și 

echidistantă a alegătorilor din Chișinău. Situația dată a afectat grav caracterul liber al 

alegerilor din Chișinău.  

În urma sesizării depuse de către Comunitatea ”WatchDog.MD” și alți actori, la data 

de 22 mai 2018, CCA a sancționat cele 5 posturi din grupul GMG cu avertizare publică4. CCA 

a realizat o monitorizare a programelor informative de la cele 5 canale (Prime, PublikaTV, 

Canal2, Canal3 și CTC) pentru perioada 20 aprilie-20 mai. Concluziile acestei monitorizări 

corespund în mare parte cu ale noastre și constată ”încălcări foarte grave și multiple”. Cu 

toate acestea, CCA a aplicat cea mai blândă sancțiune posibilă. Comunitatea ”WatchDog.MD” 

califică acțiunile CCA drept ilegale, partizane și discriminatorii față de restul radiodifuzorilor.  

Din păcate, până la data finalizării acestui studiu, raportul de monitorizare realizat la 

CCA privind cele 5 posturi TV nu a fost făcut public și nu ne putem expune asupra 

veridicității și calității acestuia. Nepublicarea până la data de 28 mai a deciziilor și raportului 

                                                             
1 http://ipn.md/ro/societate/91048  
2 https://watchdog.md/2018/05/10/cerem-sanctionarea-televiziunilor-care-au-incalcat-grav-codul-electoral-

sesizarea-cca/  
3 https://watchdog.md/2018/05/17/monitorizarea-prezentei-concurentilor-electorali-in-stirile-tv-11-14-

mai/#_ftn2  
4 http://www.cca.md/news/edin-public-cca-din-22052018  

http://ipn.md/ro/societate/91048
https://watchdog.md/2018/05/10/cerem-sanctionarea-televiziunilor-care-au-incalcat-grav-codul-electoral-sesizarea-cca/
https://watchdog.md/2018/05/10/cerem-sanctionarea-televiziunilor-care-au-incalcat-grav-codul-electoral-sesizarea-cca/
https://watchdog.md/2018/05/17/monitorizarea-prezentei-concurentilor-electorali-in-stirile-tv-11-14-mai/#_ftn2
https://watchdog.md/2018/05/17/monitorizarea-prezentei-concurentilor-electorali-in-stirile-tv-11-14-mai/#_ftn2
http://www.cca.md/news/edin-public-cca-din-22052018


2 
 

de monitorizare examinate în ședința de 22 mai este și ea o încălcare a prevederilor Codului 

Electoral de către CCA.  

În studiul de față vom analiza comportamentul a 4 posturi TV care s-au evidențiat prin 

încălcări grave și sistematice a prevederilor legale înainte de primul tur al alegerilor. Au fost 

selectate posturile TV – Prime, PublikaTV, Canal2 și Canal3. Aceste canale reprezintă fiecare 

o sursă de informare pentru peste 10% dintre locuitorii Chișinăului conform datelor BOP din 

aprilie-mai 20185. Conform aceluiași sondaj, aceste 4 posturi de televiziune reprezintă 

principala sursă de informare televizată pentru 30% dintre respondenți. Având o poziție atât 

de importantă pe piața TV, acest grup media influențează foarte mult formarea opiniei 

publice și a opțiunilor electorale. În al doilea rând, obiectivul studiului nostru este depistarea 

și prezentarea publicului a manipulărilor din partea actorilor politici.  

În urma analizelor primelor două monitorizări care vizau campania electorală pentru 

primul tur al alegerilor, am avut posibilitatea să concluzionăm că Vlad Plahotniuc, prin 

intermediul televiziunilor pe care le deține, o susține activ pe Silvia Radu în cadrul alegerilor. 

Această analiză a permis să afirmăm că declarația oficială că Partidul Democrat nu susține nici 

un candidat este un falsă. Astfel, publicul din Chișinău a fost informat pentru a forma o opinie 

obiectivă vis-a-vis de candidați.  

Comportamentul CCA în perioada electorală va fi examinat în cadrul unui raport 

amplu separat. În cadrul acestuia vom sistematiza acțiunile și activitățile desfășurate de 

consiliu, vom examina felul în care a fost sau nu aplicată legislația și cât de independente și 

echidistante au fost deciziile luate de către regulatorul în domeniul mass-media. Vor fi făcute 

concluzii vis-a-vis de impactul activității CCA asupra caracterului liber și corect al alegerilor 

locale noi din 20 mai 2018. 

Rezultatele monitorizării știrilor TV în perioada 21-25 mai la posturile 

care fac parte din GMG. 

Imediat după anunțarea rezultatelor alegerilor locale din data de 20 mai, a demarat 

campania electorală pentru Turul II în care vor participa candidații Andrei Năstase și Ion 

Ceban. Au fost monitorizate toate buletinele de știri principale din săptămâna lucrătoare 21-

25 mai 2018. Buletinele de știri sunt cele din prime-time, adică cele mai urmărite. În perioada 

vizată au fost difuzate 17 știri cu implicarea celor doi concurenți electorali. Ambii candidați 

au beneficiat de un număr similar de știri – 17 (Tabelul 1). Dintre cele 17 știri care l-au 

                                                             
5 http://ipp.md/wp-content/uploads/2018/05/BOP_05.2018_sondaj.pdf  

http://ipp.md/wp-content/uploads/2018/05/BOP_05.2018_sondaj.pdf


3 
 

menționat pe Ion Ceban, 9 sunt neutre și 8 îl plasează în context pozitiv. Din cele 17 știri în 

care este prezent Andrei Năstase, 9 îl prezintă de o manieră neutră, alte 8 îl plasează în 

context negativ.  

Postul Prime. 

Postul Prime a avut în perioada monitorizată 4 știri ce au vizat alegerile locale și 

rezultatul turului I al acestora. Chiar dacă a fost o tentativă de a prezenta echilibrat știrile în 

unele zile, nu a lipsit prezentarea unui sprijin vădit al candidatului Ion Ceban (în două din 

patru știri), în defavoarea liderului PPDA Andrei Năstase (două știri). Imaginea celui din 

urmă a fost conturată din opiniile altor candidați, iar aceasta a fost în mod evident, negativă. 

Mai întâi se pune accentul pe faptul că Năstase are un „program neeuropean” cum s-a 

exprimat Valeriu Munteanu, apoi se dezbate faptul de ce candidatul PL la alegerile locale s-a 

decis totuși să-i acorde susținerea sa lui Andrei Năstase în turul doi. Mai grav este faptul că se 

pune o presiune vizibilă pe candidatul PPDA de a se prezenta la dezbaterile publice create de 

candidatul PSRM, iar când este prezentată replica lui Năstase se aleg fraze care creează 

anumite opinii despre cel din urmă. De exemplu “joc al PSRM-ului”, “nu este timpul să ne 

învârtim în jurul Arcului de Triumf” , anume aceste fraze sunt date drept replică pentru a se 

crea impresia că acestui candidat îi este totuna de părerea cetățenilor.  

 
Canale TV: PublikaTV Canal 3  Canal 2    Prime Total Contextul știrilor 

5/21/2018 Total Stiri 3 1 1 1 6 Pozitiv Neutru Negativ 

  Ion Ceban 3 1 1 1 6 2 4 0 

  Andrei Nastase 3 1 1 1 6   1 5 

5/22/2018 Total Stiri 0 0 0 0 0       

  Ion Ceban         0       

  Andrei Nastase         0       

5/23/2018 Total Stiri 1 2 1 1 5       

  Ion Ceban 1 2 1 1 5   5   

  Andrei Nastase 1 2 1 1 5   5   

5/24/2018 Total Stiri   1 1 1 3       

  Ion Ceban   1 1 1 3 3     

  Andrei Nastase   1 1 1 3   3   

5/25/2018 Total Stiri 0 1 1 1 3       

  Ion Ceban   1 1 1 3 3     

  Andrei Nastase   1 1 1 3     3 

Tabelul 1. Știrile cu implicarea candidaților electorali la canalele din grupul GMG (21-

25 mai) 



4 
 

 

Volumul de știri despre Ion Ceban conform contextului în care este prezentat.  

 

Volumul de știri despre Andrei Năstase conform contextului în care este prezentat.  

 

Postul Prime demonstrează în continuare faptul că, în pofida declarațiilor de a nu 

reflecta campania electorală, continuă să facă partizanat politic și să-l susțină, uneori mai 

evident alteori mai voalat (gesturi sau emoții ale prezentatoarelor din timpul citirii știrilor) pe 

candidatul PSRM, Ion Ceban la funcția de primar al Chișinăului. 

Pozitiv
47%Neutru

53%

Negativ
0%

Ion Ceban

Pozitiv
0%

Neutru
53%

Negativ
47%

Andrei Năstase



5 
 

Posturile PublikaTV, Canal 2 și Canal 3.  

La fel ca și postul Prime TV, PublikaTV, Canal 2 și Canal 3 au anunțat că nu vor 

reflecta alegerile locale sau campania electorală a candidaților. Nici de data aceasta, când 

avem doi candidați pentru turul doi, posturile de televiziune parte a grupului GMG nu se 

abțin de la prezentarea unor știri, deseori manipulatorii și orientate spre susținerea 

candidatului PSRM, după ce candidatul Silvia Radu (cel mai prezentat și susținut candidat al 

turului I) nu a acces în turul II.  

De menționat este faptul că toate posturile TV au ales anumite zile în care au 

prezentat știri despre campania electorală, iar în altele nu. În data de 22 mai nu a fost nici o 

știre despre activitatea vreunui candidat la funcția de primar al Chișinăului, zi în care a fost 

dezbaterea publică organizată de Ion Ceban. Aceasta a fost menționată în ziua următoare. 

Canal 2 a avut același număr de știri ca și Publika TV, chiar prezentate identic. 4 știri, 

2 în care a fost prezentat în context negativ Andrei Năstase și două ce l-au pus în lumină 

pozitivă pe Ion Ceban. 

Canal 3 a prezentat în perioada monitorizată 5 știri cu privire la alegerile locale, au 

prezentat în general neutru rezultatul alegerilor, totuși am identificat 2 știri în favoarea lui 

Ion Ceban și una în defavoarea candidatului PPDA. Imaginea negativă a lui Năstase a fost 

creată din replicile și întrebările lui Ion Ceban care a venit la o întrevedere a lui Năstase, vădit 

indignat că cel din urmă nu se prezintă la dezbaterile de la Arcul de Triumf. S-au dat circa 2 

minute secvențe în care Ceban îl acuză pe liderul PPDA de privatizarea unei clădiri istorice 

din capitală, despre faptul că nu vine la dezbateri chiar și televizate, știrea fiind mai mult 

despre tensiunea dintre cei doi. Și acest canal, parte a trustului condus de Vladimir Plahotniuc 

a încălcat dreptul cetățenilor de a fi informați obiectiv, echidistant și au încălcat promisiunea 

de a nu reflecta campania electorală a candidaților la funcția de primar al Chișinăului. În 

situațiile conflictuale nu a fost prezentată exhaustiv poziția lui Năstase.  

Cel mai partizan comportament l-a avut postul PublikaTV care l-a susținut în mod 

vizibil pe candidatul PSRM la alegerile locale. Chiar dacă în 3 din 5 zile nu a avut știri despre 

alegerile locale, din 4 știri prezentate în perioada 21-25 mai, 3 știri sunt negative despre 

Andrei Năstase și 3 pozitive despre Ion Ceban.  În mare parte acest post a avut știrile difuzate 

și de celelalte 3 canale din GMG, dar o știre neprezentată de celelalte posturi tv a fost despre 

averile, studiile și familia celor doi candidați. Aici, știrea a ținut să demonstreze o diferență 

clară între Ceban și Năstase, primul având studii în matematică, familia în Moldova și averi 

declarate în totalitate. În ceea ce îl privește pe liderul PPDA, acesta a fost acuzat de faptul că 



6 
 

ar avea o avere impresionantă, iar candidatul refuză să justifice proveniența acesteia, Năstase 

este menționat ca fiind parte a unor spălări de bani în care ar fi fost implicată și mama sa, iar 

nu în ultimul rând este acuzat de afaceri murdare cu frații Țopa. 

Concluzii. 

 Toate cele 4 posturi din grupul GMG care au fost supuse monitorizării în perioada 21-

25 mai au continuat să reflecte în programele de știri mersul campaniei electorale. De această 

dată, numărul de știri față de campania electorală pentru primul tur a scăzut cantitativ. 

Numărul de știri este de peste două ori mai mic față de perioada similară de înaintea turului 

doi. Explicația nu stă doar în diminuarea numărului de candidați. Or, la fel ca și în campania 

pentru turul 1 al alegerilor locale noi, agenda de subiecte electorale care apar în buletinele de 

știri nu reflectă activitățile zilnice (declarații, conferințe, întâlniri etc.) ale candidaților. 

Canalele din grupul GMG prezintă selectiv activitatea concurenților electorali, urmând o 

strategie proprie de influențare a opiniei publice și nu cea dictată de necesitatea de a informa 

alegătorii.  

 Un loc aparte îl are manipularea și neinformarea – astfel nici una dintre acțiunile lui 

Năstase care ar putea să îi formeze o imagine bună în ochii alegătorilor nu a fost reflectată. 

Această modalitate de manipulare poate avea un impact negativ asupra potențialilor alegători 

ai lui Năstase, acesta fiind văzut ca un candidat care nu propune nimic. Nu este o tendință 

întâmplătoare, or aceasta va avea impact direct asupra prezenței la vot – element determinant 

pentru șansele celor doi candidați.  

 Pentru comparație putem să invocăm buletinele de știri ale canalelor ProTV, TV8 sau 

JurnalTV care menționau chiar și înainte de primul tur că alți candidați (care nu au apărut la 

știri) nu au avut activități publice în acea zi. Încălcând prevederile Codului Electoral, al 

Codului Audiovizualului și a Concepției privind reflectarea campaniei electorale, toate cele 4 

posturi TV nu au marcat știrile cu caracter electoral în rubrică specială ”alegeri locale noi”. 

Putem concluziona că prin comportamentul său, cele 4 posturi TV care îi aparțin sau sunt 

controlate de către Vlad Plahotniuc continuă să se implice în mersul campaniei electorale 

pentru alegerile Primarului General al Municipiului Chișinău, contrar obligației de 

neimplicare depuse la CCA.  

Aceste posturi TV încalcă prevederile legale, prezintă informațiile tendențios și fac 

partizanat politic. Diminuarea numărului de știri are și ea o misiune strategică – diminuarea 

prezenței potențialilor alegători ai lui Năstase. Continuă ca și înainte de turul întâi denigrarea 

imaginei candidatului partidelor de dreapta și este vădită formarea unei imagini pozitive 



7 
 

pentru Ion Ceban, deși nu este în amploarea și intensitatea practicată înainte de primul tur 

pentru Silvia Radu. 

Putem delimita trei obiective strategice urmărite prin conținutul programelor 

informative ale celor 4 posturi TV în vederea influențării rezultatelor alegerilor: 

 Formarea unei imagini negative candidatului Andrei Năstase; 

 Formarea unei imagini pozitive lui Ion Ceban; 

 Diminuarea prezenței alegătorilor pro-europeni în turul 2 al alegerilor. 


	Introducere.
	Rezultatele monitorizării știrilor TV în perioada 21-25 mai la posturile care fac parte din GMG.

