Comunitatea WatchDog.MD

Reflectarea principalilor actori
geopolitici in stirile TV din
Republica Moldova in luna
noiembrie 2022

Autori: Ecaterina Miscisina, Valeriu Pasa,
Rodica Pirgari, Gabriela Revenco, Andrei Rusu




CUPRINS

Sumar 2
Introducere 3
Metodologie. 3
Spatiul informational televizat despre lideri si state straine in noiembrie 2022. 5

Concluzii privind reflectarea “Lumii Ruse” - Rusia, Belarus, Uniunea Euroasiatica si OTSC. 8

Concluzii privind reflectarea Ucrainei. 13
Concluzii privind reflectarea Occidentului (Romania, UE, SUA, Marea Britanie, NATO) 14
Roméania si Klaus lohannis 14
Uniunea Europeana si Ursula von der Leyen 16
Tari UE: Germania si Olaf Scholz, Franta si Emmanuel Macron, Lituania, Cehia 19
Marea Britanie si Liz Truss/Rishi Sunak 20
SUA si Joe Biden 21
NATO 23
Occidentul in stirile TV 25
Concluzii privind reflectarea Chinei si Turciei 27
Concluzii privind reflectarea subiectelor externe la posturile Primul in Moldova, NTV Moldova
si RTR Moldova. 28
UE in context negativ la RTR Moldova si Primul in Moldova 32
Concluzii generale. 35



Sumar

in cadrul studiului am analizat cum au fost reflectate in stirile a 8 cele mai populare posturi TV
12 tari, 4 organizatii internationale si 11 lideri straini din Europa, America de Nord si Asia.
Fiecare dintre subiectii monitorizati au fost apreciati cu un punct pentru fiecare mentiune in
cadrul stirilor. Tn calitate de buletine de referinta au fost selectate stirile din prime-time-ul de
seara. Am apreciat nu doar frecventa aparitiilor dar si impactul acestora in functie de
popularitate televiziunii. lar pentru a intelege ce imagine este formata in cadrul buletinelor am
analizat si contextul negativ, pozitiv sau neutru in care au fost reflectati subiectii monitorizati.

Am suprapus rezultatele cu gradul de incredere in lideri si organizatii, obtinute de
Institutul de Politici Publice in cadrul sondajului Barometrul Opiniei Publice efectuat in aceeasi
perioada (noiembrie 2022). Acesta serveste drept baseline pentru studiile care vor urma, si in
care vom evalua schimbarea perceptiei publice despre tari si liderii acestora. Perceptia va fi
masurata in cadrul sondajelor comandate de Comunitatea WatchDog.MD.

Dintre cele opt posturi de televiziune monitorizate cel mai mare impact il au stirile
televiziunilor independente, JurnalTV, ProTV si TV8, care formateaza spatiul public in
proportie de 56,8%, in timp ce grupului televiziunilor RTR Moldova, Primul in Moldova si NTV
Moldova' i-a revenit 19.2%.

Cea mai mare pondere a mentiunilor in stirile televizate a revenit Rusiei, care in
majoritatea cazurilor a fost reflectata in context negativ. Situatie fireasca in conditiile agresiunii
militare. Pe locurile doi si trei sunt informatiile despre Ucraina si Uniunea Europeana respectiv.
Ambele fiind mentionate preponderent in contexte pozitive sau neutre.

In cadrul prezentului studiu am constat c&, pe fundalul invaziei Rusiei in Ucraina,
numarul si impactul stirilor negative despre Rusia si Vladimir Putin este semnificativ mai mare:
- decét a mentiunilor pozitive sau neutre;

- comparativ cu oricare alt stat si lider monitorizat.

Totusi, gradul de incredere in Vladimir Putin raméne a fi destul de ridicat, de peste

35%. Pe de alta parte, chiar daca ponderea stirilor pozitive despre Joe Biden si SUA este de
10 ori mai mare decat a celor negative, presedintele american este lider la capitolul
neincrederii moldovenilor.
Cele mai multe stiri negative despre Occident (SUA, UE, NATO) si Ucraina au fost generate
de posturile RTR Moldova, Primul in Moldova si NTV Moldova. Acestea, de exemplu, au fost
singurele posturi care au plasat Uniunea Europeana si pe Ursula von der Leyen in context
negativ. Mentiunile negative ale Ucrainei si ale lui Volodimir Zelenskii in stirile acestor posturi
au fost mai multe comparativ cu cele pozitive. Rusia si Vladimir Putin au fost mentionati in
context pozitiv la Primul in Moldova si RTR Moldova in 20% dintre cazuri iar la NTV Moldova
in doar 5% dintre cazuri. Totusi impactul pe care l-au avut aceste trei posturi TV asupra
publicului general, nu putea fi determinant pentru schimbarea considerabila a perceptiei
cetatenilor.

In concluzie, putem sa spunem c4, in comparatie cu anul 2018, ponderea stirilor TV in
formarea de perceptii si preferinte geo-politice este limitata. Cu toate ca a crescut puternic
rolul televiziunilor independente in informarea pe subiecte internationale, influenta puternica

! Licentele posturilor TV au fost suspendate pe perioada starii de urgenta prin decizia CSE din
16.12.2011

https://gov.md/sites/default/files/document/attachments/dispozitia_cse_a rm_nr.54_din_16.12.2022_r
_0.pdf



a naratiunilor propagandei Kremlinului se mentine pe prejudecatile construite in ani, dar si pe
raspandirea continua a acestora in mediul on-line. Vom continua sa monitorizam evolutiile si
felul in care posturile TV reflecta actualitatea internationala.

Introducere

in urma invaziei ruse in Ucraina, rolul mass-media in reflectarea evenimentelor internationale
a devenit unul crucial. Felul in care sunt prezentati liderii de la Vladimir Putin si pana la Joe
Biden dar si actiunile acestora si a tarilor pe care le conduc influenteaza preferintele
geopolitice ale moldovenilor. Acestea din urma au impact asupra preferintelor politice interne
intrucéat fiecare dintre principalele partide din Moldova au un vector extern clar.

Razboiul declansat de Vladimir Putin in Ucraina a dus la o scadere dramatica a gradului de
incredere in presedintele rus, chiar si asa Putin este liderul strain cu cel mai bun rating in
Moldova, dupa Klaus lohannis. Potrivit Barometrului Opiniei Publice? din noiembrie 2022, in
Klaus lohannis au incredere 35,4% din moldoveni, iar in Vladimir Putin 35,2%.

Pe de alta parte cea mai mare scadere de incredere a inregistrat-o presedintele SUA, Joe
Biden, urmat de presedintele Ucrainei, Volodimir Zelenskii si liderul german Olaf Scholz.

Pentru a intelege cum se formeaza perceptia despre liderii si tarile straine, ne-am propus in
cadrul acestui studiu sa analizam ce vad oamenii despre acestia in buletinele de stiri, difuzate
zilnic la TV; sa determinam impactul stirilor in functie de popularitatea postului si sa vedem in
ce context sunt mentionati cei mai importanti lideri mondiali si tarile pe care le conduc. Astfel
ne-am propus sa intelegem ce imagine asupra lumii externe formeaza televiziunile. Impactul
acestora se prezuma a fi important, considerand ca pentru mai bine de jumatate din cetateni,
anume stirile si emisiunile televizate sunt principala sursa de informare despre evenimentele
din tara si de peste hotare.

Un prim efort de acest gen, dar de o anvergura mult mai redusa a fost facut de Comunitatea
WatchDog.MD incé in 20183, in cadrul studiului “Continutul spatiului informational televizat din
Republica Moldova si felul in care acesta modeleaza comportamente electorale.” Atunci s-a
constat ca Federatia Rusa domina spatiul informational in ceea ce tine de politica
internationald, iar ca rezultat gradul de incredere in Vladimir Putin era de peste 60%.

Metodologie

Pentru a putea intelege cum s-au format opiniile cetatenilor din RM fata de liderii politici
internationali, vom corela rezultatele obtinute cu datele Barometrului de Opinie Publica (BOP)
realizat la comanda Institutului de Politici Publice in noiembrie 2022. Perioada in care
Comunitatea WatchDog.MD a realizat monitorizarea reflectarii liderilor si tarilor straine la
televiziunile din Republica Moldova este similara perioadei in care IPP a efectuat sondajul.

Potrivit BOP principala sursa de informare a locuitorilor tarii este internetul (45%), pe locul doi
fiind televiziunile (41%). Totusi, ca sursa de informare despre evenimentele din tara si de

2 https://ipp.md/wp-content/uploads/2022/12/Sondajul-BOP-noiembrie-2022.pdf
3 https://watchdog.md/wp-content/uploads/2018/02/Studiu-WATCHDOG_propaganda-rusa-la-TV-
2018.pdf




peste hotare, stirile si emisiunile televizate detin intaietatea cumuland 55,8% dintre
raspunsurile respondentilor.

in baza BOP, am ales spre monitorizare buletinele de stiri a opt dintre televiziunile pe care
repondentii le-au mentionat printre cele 3 posturi TV de la care se informeaza cel mai des.
Este vorba despre JurnalTV, Moldova 1, ProTV, Prime TV, TV8, NTV Moldova, Primul in
Moldova si RTR Moldova. A fost sistematizat continutul buletinelor difuzate in prime-time
(18:00-23:00) in zilele de duminica - joi, doar cate un singur buletin de stiri pe zi per post TV.

Pentru a intelege cum se formeaza perceptia despre liderii internationali, statele si
organizatiile straine am sistematizat numarul si contextul in care au fost mentionate 12 state
si 11 lideri straini dupa cum urmeaza: Ucraina si V. Zelenskii, Rusia si Vladimir Putin, Belarus
si Alexandr Lukasenka, SUA si Joe Biden, Roménia si Klaus lohannis, Franta si Emmanuel
Macron, Germania si Olaf Scholz, Cehia, Lituania, Marea Britanie si Lizz Truss/Rishi Sunak,
Turcia si Recep Tayyip Erdogan, China si Xi Jinping. De asemenea, au fost monitorizate
mentiunile Uniunii Europene (UE) si ale Ursulei Von der Leyen, Aliantei Tratatului Nord-
Atlantic (NATO), Organizatiei Tratatului de Securitate Colectiva (OTSC).

Subiectii monitorizati au primit cate un punct pentru fiecare stire in care au fost mentionati.
Daca mai multi apar in aceeasi stire, fiecare va primi cate un punct.

Pentru a determina care este impactul stirii, am atribuit fiecareia un punctaj reiesind din
ponderea (popularitatea) televiziunii care a difuzat-o. Ponderile sunt indicate in Graficul nr.1.
Daca o televiziune are 40% pondere, inseamna ca este o sursa importantd de informare
pentru 40% din cetateni. Fiecare stire care ne intereseaza la acest post TV va fi calculata cu
un punctaj de 0.4 puncte. in asa fel vom putea evalua impactul stirii asupra spectatorilor.

Jurnal TV 28.1%
Moldova 1 27.1%
ProTV 25.7%
Prime TV 25.6%

NTV Moldova
Primul in Moldova

RTR Moldova

0.0% 10.0% 20.0% 30.0%



Grafic nr.1. Ponderea fiecarei televiziuni — procentul de respondenti care au indicat
respectivul post TV intre cele trei din care se informeaza cel mai des (conform BOP*)

Vom sistematiza si contextul in care este prezentat fiecare subiect monitorizat. in dependenta
de felul in care este scrisa, montata, prezentata stirea, in functie de accente si tematica stirii,
aceasta poate sa prezinte subiectul monitorizarii in lumina pozitiva, negativa sau neutru. in
baza informatiilor prezentate, dar si a manierei de reflectare a subiectilor spectatorii isi creaza
o opinie despre acestia.

Reiterand — am monitorizat prezenta statelor si liderilor straini, dar si a organizatiilor
internationale in principalele buletine de stiri ale Republicii Moldova, marcand punctaj si
context pentru fiecare aparitie in dependenta de ponderea televiziunii in cauza si felul in care
stirea respectiva influenteaza opinia despre acest subiect.

Pentru a intelege ce influenta au stirile in formarea opiniei despre lideri straini si tari, vom
compara datele obtinute lunar in dinamica, cu rezultatele sondajelor privind increderea in
cativa lideri straini cheie. In primul sondaj vom determina status quo in baza rezultatelor BOP
privind increderea in liderii straini, dupa care vom urmari evolutia acesteia in sondaje realizate
lunar de Comunitatea WatchDog.MD.

Spatiul informational televizat despre lideri si state straine in noiembrie 2022.

in perioada 23.10.202 - 01.12.2022 cele 8 televiziuni monitorizate au cumulat 4391 de
mentiuni ale subiectilor monitorizati in stirile difuzate. Cel mai mare numar de mentiuni a
liderilor si statele straine au fost identificate la postul RTR Moldova (916).

Am sistematizat modul in care a fost reflectat (pozitiv, negativ sau neutru) fiecare dintre
subiectii monitorizati, in functie de ponderea posturilor de televiziune, ca sa intelegem ce
imagine au format acestea in societate despre fiecare lider, tara sau organizatie.

4 https://ipp.md/wp-content/uploads/2022/12/Sondajul-BOP-noiembrie-2022.pdf




Reflectarea subiectilor monitorizati Tn functie de ponderea posturilor TV (total)

I Neutru [ Pozitiv [l Negativ

Grafic nr.2. Reflectarea subiectilor monitorizati in functie de ponderea posturilor TV (total)

Cea mai mare pondere a mentiunilor in stirile televizate a revenit Rusiei, care in majoritatea
cazurilor a fost reflectata in context negativ. Pe locurile doi si trei sunt informatiile livrate despre
Ucraina si Uniunea Europeana respectiv. Ambele fiind mentionate preponderent in contexte
pozitive sau neutre.

In cea mai mare parte la formarea unei opinii despre evenimentele politice si sociale din
strainatate au contribuit posturile de televiziune ProTV, JurnalTV si Prime TV. La polul opus
opus sunt posturile pro-Kremlin RTR, NTV Moldova si Primul in Moldova. Acestea au avut un
impact mai mic asupra informarii publicului general despre evolutiile internationale.

TOTAL PONDERE STIRI TV

RTR

10.6%

NTV

42%

Primul in Moldova

4.4%

Moldova 1

11.6%

PrimeTV

12.5%

ProTV

25.5%

JurnalTv

21.1%

TV8

10 2%

Grafic nr.3. Total pondere stiri.



In baza acestor rezultate putem concluziona c& pe parcursul lunii noiembrie perceptia
generala a publicului despre presedintele Rusiei urma sa fie influentatd substantial in sens
negativ. lar gradul de apreciere pozitiva a liderilor Ucrainei si SUA sa creasca usor. A se vedea
reprezentarea grafica de mai jos.

Klaus lohannis 4.045

Vladimir Putin

Emmanuel Macron 4.505

Volodimir Zelenski

Olaf Sholtz 1.432
Joe Biden 9.603
-200 -150 -100 -50 0 50

Grafic nr.4. Raportul dintre ponderea stirilor pozitive si negative despre liderii politici externi in spatiul
informational televizat din RM in noiembrie 2022

Totusi, potrivit BOP (Graficul nr.5 ), cel mai mare perdant la capitolul incredere nu este
Vladimir Putin, ci liderul SUA - Joe Biden, cu o pondere negativa dubla decat cea a
presedintelui rus. Asta cu toate ca raportul de mentiuni in stiri in luna noiembrie, |-a favorizat
usor pe Biden si |-a defavorizat puternic pe Putin.



Klaus lohannis

Vladimir Putin

Emmanuel Macron

Volodimir Zelenski

Olaf Sholtz

Joe Biden

-50.0% -40.0% -30.0% -20.0% -10.0% 0.0%
Grafic
nr.5. increderea in personalitati politice potrivit BOP noiembrie 2022(raportul dintre incredere si
neincredere).

Biden este urmat la capitolul neincredere de Volodimir Zelenskii, liderul de la Kiev. Si acesta
a fost favorizat in majoritatea stirilor in care a fost mentionat. Asta insa nu a fost suficient
pentru a determina o schimbare substantiala a perceptiei zidite ani de zile de propaganda de
la Kremlin despre cele doua state.

in pofida neincrederii majoritatii respondentilor moldoveni in Putin, principalele teze ale
propagandei ruse si anume ca SUA este responsabild de izbucnirea razboiului in Ucraina®
sau ca Ucraina e de vina de razboi - au capatat increderea publicului. De ce? Ani la rand
Vladimir Putin era cel mai popular lider stréin in Republica Moldova. Inca in 2020, Vladimir
Putin cumula peste jumatate din increderea moldovenilor. Respectiv, el avea o influenta
considerabila asupra opiniei publice despre un spectru larg de subiecte. lar in ultimii ani tezele
de baza ale propagandei ruse erau indreptate Tmpotriva SUA si Ucrainei. Aceleasi tinte
predilecte le are propaganda Kremlinului si dupa declansarea razboiului la scara larga.

Concluzii privind reflectarea “Lumii Ruse” - Rusia, Belarus, Uniunea Euroasiatica si
OTSC.

In perioada 23 octombrie - 1 decembrie 2022, la cele opt televiziuni monitorizate au fost date
pe post 1064 de mentiuni ale lui Vladimir Putin, Alexandr Lukasenka, Rusia, Belarus. Cea mai
mare parte a acestora a revenit Rusiei si lui Vladimir Putin - 1044.

5

https://www.stonybrook.edu/commcms/journalism/_pdf/paper mapping%200f%20Russian%20Narrati
ves-2.pdf?fbclid=IwAR11Bd-zCEVvAyt1Xoyt7NH7M62mEJgoU6xux4-VIzgPFHerF23fn5A2Fuz0




in 72% dintre totalul stirilor despre generica “Lume Rusa®, Rusia, Belarus si liderii celor doua
state sunt mentionati in context negativ. Stiri in care sa se regaseasca Uniunea Euroasiatica
si Organizatia Tratatului de Securitate Colectiva in perioada analizata nu au fost identificate.

Raport

Subiectul | Neutru |Negativ |Pozitiv |Total stiri |pozitiv/negativ

Rusia 215 697 28 940 -669
V. Putin 33 62 9 104 -53
GENERAL RUSIA 248 759 37 1044 -722
Belarus 15 3 0 18 -3
A. Lukasenka 0 2 0 2 -2
Uniunea Euroasiatica 0 0 0 0 0
OoTSC 0 0 0 0 0
GENERAL "LUMEA RUSA" 263 764 37 1064 =727

Astfel, Rusia a fost mentionata in context negativ in aproape de 30 de ori mai multe stiri decat
in context pozitiv. La Vladimir Putin insa acest raport e semnificativ la mic la 7 stiri negative
revine una pozitiva. Numarul stirilor in care a fost vizat expres Putin este de 9 ori mai mic,
decat cele in care a fost mentionata Rusia. in acest fel se depersonalizeaza atat deciziile
luate de Vladimir Putin in contextul razboiului din Ucraina dar si responsabilitatea pe
care el o poarta pentru consecintele invaziei.

in tabelul de mai jos este prezentat totalul ponderii stirilor despre “lumea rus&” in functie de
televiziune si raportul celor negative la cele pozitive. Datele confirma ca nu doar numarul
stirilor negative despre Rusia si Vladimir Putin a fost net mai mare decéat a celor pozitive, dar
si ponderea acestora.

6 Lumea rus3 - termen folosit in cadrul acestui studiu pentru Rusia, Belarus, Vladimir Putin, Alexandr
Lukasenka, Uniunea Euroasiatica, Organizatia Tratatului de Securitate Colectiva.



Raport pozitiv |Total stiri
Subiectul | Neutru [Negativ [Pozitiv |vs negativ pondere
Rusia 36.032| 161.397| 3.741 -157.656 201.17
V. Putin 6.169| 15.923| 1.233 -14.69 23.325
GENERAL RUSIA 42.201| 177.32| 4.974 -172.346 224 .495
Belarus 3.347| 0.715 0 -0.715 4.062
A. Lukasenka 0| 0.514 0 -0.514 0.514
Uniunea Euroasiatica 0 0 0 0 0
OTSC 0 0 0 0 0
GENERAL "LUMEA RUSA" 45.548| 178.549| 4.974 -173.575 229.071

Ponderea mentiunilor Rusiei si ale presedintelui acesteia, Vladimir Putin, in functie de context
si post TV a fost sistematizata in graficul de mai jos.

Mentiuni ale Rusiei si Vladimir Putin in stiri TV
Neutru [ Negativ [ Pozitiv
250

33
200
150

100

50

Moldova 1 Prime TV Jurnal TV TV8 ProTV Primul In NTV RTR
Moldova Moldova Moldova

Grafic nr.6. Mentiuni ale Rusiei si a lui Vladimir Putin n stirile TV (total)

Rezultatele monitorizarii aratéd ca cea mai mare pondere a stirilor in care Rusia si Vladimir
Putin au fost reflectati in context negativ o au posturile ProTV si JurnalTV. Aceste doua posturi
au furnizat peste jumatate din impactul negativ despre Rusia si liderul ei. Posturile pro-ruse
RTR Moldova, NTV Moldova si Primul in Moldova au avut in acest sens o pondere cumulata
de doar 7,4%.

10



RUSIA SI VLADIMIR PUTIN IN CONTEXT NEGATIV LA TV (pondere)

RTR

3.5% Moldova 1
NTV 13.6%
2.5%
Primul in Moldova
1.4%

PrimeTV
ProTV 13.3%
28.3%

JurnalTV
Tv8 25.8%
11.6%

Grafic nr.7. Rusia si Vladimir Putin Tn context negativ in stirile TV (pondere)

Ce tine de mentiunile n context pozitiv, desi au cumulat per total o pondere de doar 4.974
fatd de 177.32 negative, mai mult de jumatate a acestora revine televiziunilor pro-Kremlin -
RTR Moldova, NTV Moldova si Primul in Moldova. Concluziondm o politica editoriala
deliberata, avand in vedere circumstantele obiective. Totusi, avand in vedere contextul
obiectiv creat de agresiunea militara a Rusiei in Ucraina, aceste posturi TV (in special RTR si
Primul in Moldova au evitat sa faca propaganda indiscreta pro-Kremlin.

RUSIA SI VLADIMIR PUTIN IN CONTEXT POZITIV (pondere)

PrimeTV
10.3%
?;- g"/ JurnalTV
9% 11.3%
ProTV
15.5%

NTV

8.7%

Primul in Moldova
24.4%

Grafic nr.8. Rusia si Vladimir Putin Tn context pozitiv in stirile TV (pondere)

11



Numarul de stiri in care a fost mentionata Rusia sau Vladimir Putin si contextele in care au

fost facute, poate fi vazut in tabelele’ de mai jos.

Postul TV: Moldova 1 PrimeTV JurnalTV TV8
Subiectul | + | - | =|Total [+| - | = | Total - | = |Total [+| - | = [Total
Rusia 0187119 106 |2]189]|15| 106 135116 152 (0] 92 |16 108
V. Putin 01214 6 0 3|2 5 28 | 1 30 (0|10 2| 12
GENERAL
RUSIA 018923 112 1219217 | 111 163 (17| 182 |0[102|18 | 120
Belarus 0]0] 1 1 o(1 |0 1 0 3 3 (0] 1 3 4
A.Lukasenko| 0 | 0 | O 0 0[O0 | O 0 0 0 0O (0l OO 0
Uniunea
Euroasiatica | O [ O | O 0 0[O0 (O 0 0 0 0O (0l OO 0
OTSC 0]0]0 0 0[O0 | O 0 0 0 0O (0l OO 0
GENERAL
"LUMEA
RUSA" 0189124 113 |2]193|17| 112 163120 185 (01103121 124
Postul TV: ProTV Primul in Moldova NTV RTR
Subiectul | [+ |- = |Totall+ |- |= |[Total - |= |Total|+ [- |= |Total
Rusia 2 (177 124 1203 (11 25126 |62 31 |16 [50 |9 |61 |83]|153
V. Putin 1118 |9 (28 |1 0 [0 |1 0 12 |2 6 (1 [13]20
GENERAL
RUSIA 3 1195 (33 (231 |12 (25|26 (63 31 |18 [52 [15]|62 |96|173
Belarus 0N 5 |6 0O |0 |0 |0 0o |1 1 0 [0 [2 |2
A. Lukasenka |0 |2 0 |2 0O |0 ]0 |O 0O (0 |O 0|0 (0]0
Uniunea
Euroasiatica |0 |0 0 |0 0O |0 |0 |0 0O |0 |[O 0O [0 [0 ]O
OTSC 010 0 |0 0O |0 |0 |0 0O |0 |[O 0O [0 [0 ]O
GENERAL
"LUMEA RUSA"|3 (198 |38 [239 |12 [25|26 |63 31 |19 [53 [15]|62 |98|175

" Stirile pozitive sunt marcate cu “+”, negative cu

-” iar cele neutre cu “="

12




Practic stirile in care este mentionat negativ Kremlinul si Rusia la RTR si Primul in Moldova
sunt despre mersul razboiului, unde Putin nu putea aparea pozitiv. Altfel aceste stiri ar fi
interpretate in calitate de propaganda a razboiului si ar fi fost taxate de autoritati. Daca nu ar
fi fost aceste constrangeri, putem presupune ca ar fi fost mai multe stiri pozitive pentru Putin
si Rusia.

Concluzii privind reflectarea Ucrainei.

in perioada 23 octombrie - 1 decembrie numarul de mentiuni in care au fost vizate Ucraina si
Volodimir Zelenskii a fost 1037. Adica practic egal cu cele care vizeaza Rusia si pe Vladimir
Putin. Raportul dintre mentiunile in context pozitiv si negativ sunt insa invers proportionale.
Ucraina si Zelenskii au fost mentionati in context negativ in 73 de stiri iar in context pozitiv in
452 de stiri. Numarul aparitiilor neutre despre Ucraina este semnificativ mai mare decat despre
Rusia, 512, comparativ cu 248.

Raport pozitiv vs
Subiectul | Neutru Negativ Pozitiv Total stiri negativ
Ucraina 456 69 358 883 289
V. Zelenskii 56 4 94 154 90
GENERAL
UCRAINA 512 73 452 1037 379

Mentiuni ale Ucrainei si V.Zelenski in stiri TV

Neutru [ Negativ [ Pozitiv
250

200 0
150
100

50

Moldova 1 Prime TV Jurnal TV TV8 ProTV Primul Tn NTV RTR
Moldova Moldova Moldova

Grafic nr.9. Mentiuni ale Ucrainei si ale lui Volodimir Zelenskii in stirile TV (total)

13



Cum se vede din grafic, Ucraina a aparut in context negativ de cele mai multe ori in stirile
RTR Moldova, fiind urmata de Primul in Moldova. Dar si cele mai multe mentiuni in context
neutru, tot ii revin RTR Moldova, fiind urmat de Moldova 1 si Prime TV. Pe de alta parte
PROTV si JurnalTV au mentionat Ucraina si pe liderul acesteia preponderent in context
pozitiv. Este simptomatic faptul ca posturile TV pro-Kremlin au identificat ocazii pentru a
produce mai multe stiri negative decéat pozitive despre Ucraina.

Totusi, opinia majoritatii spectatorilor despre Ucraina si Volodimir Zelenskii a fost in mare
parte influentata de stiri pozitive (51,3%) si neutre (45%).

Ponderea stirilor despre Ucraina si V.Zelenskii in functie de context, la TV

Negativ -

Neutru

Pozitiv

Grafic nr.10. Ponderea mentiunilor Ucrainei si ale lui Volodimir Zelenskii in functie de context

Cea mai mare pondere a stirilor pozitive a revenit posturilor ProTV si JurnalTV, iar neutre
posturilor Moldova 1 si Prime TV.

Volodimir Zelenskii a fost mentionat in context negativ in stiri de o singura televiziune - RTR
Moldova, fiind vizat in acest sens in 4 stiri. Acest numar de stiri nu putea fi determinant pentru
a influenta in sens negativ opinia majoritatii spectatorilor despre Zelenskii.

Ucraina pe de alt& parte, a fost plasata in context negativ de mai multe televiziuni. Insa, RTR
Moldova detine de departe intaietate, cu 42 de stiri. Postul este urmat de Primul in Moldova
cu 17 stiri, NTV Moldova (5), Prime TV (3), TV8 (2). insa considerand ponderea, nici macar
luate toate impreuna aceste posturi nu puteau sa influenteze semnificativ in sens negativ
opinia generala despre Ucraina.

Concluzii privind reflectarea Occidentului (Roménia, UE, SUA, Marea Britanie, NATO)

Romania si Klaus lohannis

in perioada monitorizarii Romania a fost mentionata in 400 de stiri difuzate de televiziunile
analizate in acest raport, fiind pe locul patru dintre subiectii mentionati in stirile TV (Grafic
nr.2). Lui Klaus lohannis i-au revenit 19 stiri in care a fost mentionat.

14



Raport pozitiv
Subiectul | Neutru |Negativ |Pozitiv [Total stiri vs negativ
Romania 208 37 155 400 118
K. lohannis 2 0 17 19 17

in jumatate din stirile difuzate, Romania a fost mentionat& in context neutru, in 38% din stiri in
context pozitiv si in 9,5% in context negativ. Klaus lohannis pe de altd parte a fost
preponderent plasat Tn context pozitiv - 89.5% dintre cazuri, avand 0 mentiuni negative si

10,5% mentiuni neutre.

Mentiuni ale Romaniei si K. lohannis in stirile TV (pondere)

20

B K. lohannis

B Romania

Moldova 1

JurnalTV

TV8 ProTVv

Primul in

NTV RTR
Moldova  Moldova  Moldova

Grafic nr.11 Mentiuni ale Romaniei si Klaus lohannis in stirile TV (total)

Cea mai mare contributie in formarea unei opinii despre Roménia si lohannis au avut-o
posturile JurnalTV, Prime TV si ProTV. Cea mai mica - Primul in Moldova, NTV Moldova si
RTR Moldova. Remarcam, din nou, ca ponderile nu reflectd doar numarul de mentiuni, dar si
popularitatea posturilor TV. Astfel, ponderea unui post TV poate fi mai mare din contul
popularitatii, chiar daca a avut mai putine stiri la subiect.

15



Contextul mentiunilor Romaniei si K.lohannis (ponderi)

B Pozitv [ Negativ Neutru
Moldova 1
PrimeTV q
JurnalTV
TV8
ProTV

Primul Tn Moldova

NTV

RTR —_—

Grafic nr.12. Ponderea mentiunilor Romaniei si ale lui Klaus lohannis in functie de context

Televiziunile cu cea mai mare pondere si respectiv, influenta asupra opiniei publice generale,
au furnizat preponderent continut pozitiv sau neutru despre Romania si lohannis. Exceptie
fiind posturile RTR Moldova, Primul in Moldova si NTV Moldova. Opinia spectatorilor acestor
posturi, in special Primul in Moldova si a RTR Moldova despre Romania a fost influentata
negativ.

Uniunea Europeana si Ursula von der Leyen

Uniunea Europeana a fost mentionata in 598 de stiri, pe parcursul perioadei monitorizate, fiind
pe locul trei in functie de numarul de aparitii, dupa Rusia si Ucraina.

Raport pozitiv
Subiectul | Neutru Negativ Pozitiv Total stiri vs negativ
UE 294 57 247 598 190
Ursula von
der Leyen 17 3 43 63 40

Atat Uniunea Europeana cat si presedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen a fost
prezentate preponderent in context pozitiv si neutru.

16



Mentiuni UE si Ursula von der Leyen in stiri TV (pondere)
Neutru [ Negatv [ Pozitiv
30
9.835

Moldova 1 PrimeTV  JurnalTV TV8 ProTV Primul in NTV RTR
Moldova  Moldova  Moldova

Grafic nr.13. Ponderea mentiunilor UE si ale Ursulei von der Leyen in functie de context

Ca si in alte situatii analizate, singurele televiziuni care au plasat in context negativ Uniunea
Europeana sau presedinta Comisiei Europene, sunt RTR Moldova, NTV Moldova si Primul in
Moldova. Impactul acestora asupra publicului general este redus. Cel putin jumatate de stiri
difuzate de aceste 3 posturi fiind neutre sau pozitive. Totusi din cate se poate vedea din
graficul de mai sus cele trei televiziuni au format opinia a mai bine de un sfert din audienta
generala.

Potrivit BOP opinia cetatenilor despre UE este mai degraba pozitiva. 48% dintre respondenti

au spus ca ar vota mai degraba pentru aderarea la Uniunea Europeana, fata de 31,7% care
au spus ca ar vota pentru aderarea la Uniunea Euroasiatica.

17



Stiri difuzate despre UE si Ursula von der Leyen (pondere)

RTR Moldova Moki%vso)
14.5% 2%
PrimeTV
NTV Moldova T10%
6.5%
Primul in Moldova
5.2%
JurnalTV
ProTV 22.6%
20.0%
TV8
9.1%

Grafic nr.14. Ponderea stirilor in care au fost mentionate UE si Ursula vor der Leyen

Daca ar trebui sa alegeti, in cadrul unui referendum, intre aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeana si
aderarea Republicii Moldova la Uniunea Vamala Euroasiatica (Rusia-Belarus-Kazahstan), pentru ce ati opta?
Perioada: 04.2017, 11.2017, 05.2018, 11.2018, 01.2019, 12.2019, 06.2020, 10.2020, 02.2021, 06.2021, 11.2022

60
50
40 %
*®
30
20
10 T T
Aprilie 2017 Noiembrie 2017 Mai 2018 Noiembrie 2018 lanuaric 2019 lupie 2020  Octombric 2020 Februarie 2021 lunie 2021 Noiembrie 2022
(N-1103) (N-1113) (N-1115) (N-1115) (N-1224) (N-1200) (N-1124) (N-1108) (N-1161) (N-1132)
~@ Pentru aderarea la Uniunea Europeani Pentru ad Ta Uni Vamali E jatica
N - numarul respondentilor ) o , -
Copyright © 2023 Barometrul Opiniei Publice. Institutul de Politici Publice
Accesat: 26,02.2023

Disponibll: http://bop.ipp.md

Grafic nr.15. Respondenti BOP pro aderare la UE

Cantitatea mare de stiri favorabile pentru perceptia UE incé nu garanteaza o sporire a
numarului sustinatorilor cursului de integrare. Aceste preferinte sunt puternic influentate de
impactul propagandei multianuale prin posturi TV, dar si a celei curente, care gaseste inca
suficiente cai de a pentru spatiul informational moldovenesc.

18



Tari UE: Germania si Olaf Scholz, Franta si Emmanuel Macron, Lituania, Cehia

Ponderea stirilor despre Germania, Franta si liderii acestor state au cumulat doar 5,1% din
totalul aparitiilor tuturor statelor si liderilor acestora in stirile TV, in perioada analizata.

PONDEREA STIRILOR TV DESPRE TARI S| LIDERII LOR

TURCIA/ERDOGAN

2.4%
éHINAIJlNPING B

MAREA BRITANIE/TRUSS/SUNAK __—_

2.8% RUSIA/PUTIN
CEHIA 26.0%

UE/von der LEYEN
14.4%

FRANTA/MACRON
279

GERMANIA/SCHOLTZ

> 6%

BELARUS/LUKASENKA

ROMANIA/IOHANNIS
9.6%

UCRAINA/ZELENSKII

SUA/BIDEN
10.8%

Grafic nr.16. Ponderea stirilor TV despre tari si liderii acestora

Majoritatea stirilor au contribuit la formarea unei opinii preponderent pozitive despre aceste
tari. lar in cazul Lituaniei si Cehiei, unei opinii neutre. Germania si Franta au fost plasate in
context negativ Th 12-15% din totalul stirilor.

Raport pozitiv
Subiectul | Neutru Negativ Pozitiv Total stiri vs negativ
Germania 44 15 51 110 36
O. Scholz 11 2 8 21 6
Franta 49 13 39 101 26
E. Macron 11 2 23 36 21
Lituania 3 3 3 9 0
Cehia 6 2 3 11 1

19



Ponderea stirilor despre Germania, Franta, Cehia, Lituania, O.
Scholtz si E.Macron in functie de context

Neutru [ Pozitiv [l Negativ

20
7.296
15 7.945
10 9.851
7.145
5 2.053
22 0.716 0.74
m 1.63 m 4703
(051,98 (081,98} 0.402 0:404
0

Germania O. Scholz Franta E. Macron Lituania Cehia

Grafic nr.17. Ponderea stirilor despre Germania, Franta, Cehia, Lituania, O.Scholtz si E. Macron in
functie de context

Marea Britanie si Liz Truss/Rishi Sunak

Ponderea stirilor despre Marea Britanie si cei doi premieri Liz Truss si Rishi Sunak este
echivalentd cu cea a stirilor despre Germania si Olaf Scholz. Desi Marea Britanie nu s-a
implicat semnificativ in perioada analizata in gestionarea situatiei create de invazia Rusiei in
Ucraina, ea s-a regasit cu o pondere similara Germanei din cauza stirilor legate de schimbarea
premierului, care a avut loc in aceasta perioada.

Cele mai multe stiri despre Marea Britanie au livrat telespectatorilor de ProTV (26) si RTR
Moldova (23). RTR a prezentat Marea Britanie ca stat implicat in explozia Nord Stream. Postul
a difuzat acelasi numar de stiri neutre ca si ProTV insa 8 stiri negative despre Marea Britanie
si liderii acestui stat, fata de una negativa difuzata de ProTV. ProTV a difuzat 14 stiri in care
subiectii monitorizati au fost reflectati in lumina pozitiva, RTR Moldova a difuzat 4.

Totusi ponderea stirilor despre Marea Britanie: nici a celor pozitive si nici a celor negative nu

a contribuit esential la schimbarea opiniei in favoarea sau defavoarea statului si liderilor
acestuia in maniera semnificativa intrucat ponderea stirilor neutre a fost mult mai mare.

20



Mentiunile Marii Britanii si liderilor acesteia in functie de context
(total)

Neutru [ Negativ [ Pozitiv
40

30 Ly
17

20

Moldova 1 PrimeTV  JurnalTV TV8 ProTV Primul In NTV RTR
Moldova Moldova Moldova

Grafic nr.18. Mentiunile Marii Britanii, ale Liz Truss/Rishi Sunak in functie de context (total)

B Pozitiv [ Negativ Neutru

Moldova 1

Prime TV

Jurnal TV

TV8

ProTV

Primul in Moldova
NTV Moldova

RTR Moldova

0 2 4 6 8 10

Grafic nr.19. Ponderea mentiunilor Marii Britanii, ale Liz Truss/Rishi Sunak in functie de context

SUA si Joe Biden

Statele Unite ale Americii si Joe Biden au cumulat 482 de mentiuni. SUA este pe locul cinci in
topul celor mai mentionati subiecti pe parcursul perioadei monitorizate.

21



Contextul mentiunilor SUA si Joe Biden in cadrul stirilor TV

Neutru | Negativ [l Pozitiv

300
252
200 272
189
100
e - n 41
5 |
SUA JOE BIDEN TOTAL SUA

Grafic nr.20. Contextul mentiunilor SUA si ale lui Joe Biden la stirile TV (total)

in graficul de mai sus am sistematizat mentiunile SUA si ale lui Joe Biden in functie de
contextul in care au fost reprezentati in stiri. Ambii subiecti au fost mentionati preponderent in
context pozitiv, sau neutru. Aceeasi situatie se atesta si daca analizam aparitiile in functie de
ponderea televiziunilor de care au fost acestea difuzate.

Total mentiuni SUA si Joe Biden la stiri TV (pondere)

Negativ
4.6%

Neutru

Pozitiv

Grafic nr.21. Ponderea mentiunilor SUA si Joe Biden in stirile TV
Cel mai des in stiri SUA si Joe Biden au fost mentionati in stirile RTR Moldova. Postul este

urmat de ProTV. Acestor doua canale TV le revine peste jumatate din mentiunile SUA si ale
lui Biden de la cele opt posturi monitorizate.

22



Mentiuni ale SUA si Joe Biden la TV (total)

Neutru [ Negativ [ Pozitiv
150

91

100

Moldova 1 PrimeTV  JurnalTV TV8 ProTV Primul In NTV RTR
Moldova

Grafic nr. 22. Mentiunile SUA si Joe Biden in functie de post TV si context (total)

RTR Moldova se remarca prin cele mai multe mentiuni neutre si negative. Astfel opinia
generala a telespectatorilor acestui post a fost influentata usor negativ. Similar s-a intamplat
si la postul Primul in Moldova la care din totalul mentiunilor SUA si ale lui Joe Biden, 24% erau
in context negativ, fatd de 16% mentiuni in context pozitiv.

ProTV pe de alta parte a furnizat cel mai mare numar de mentiuni in context pozitiv fata de
alte posturi, acestea fiind urmate de mentiuni in context neutru. in 63% dintre mentiuni SUA
si Biden au fost reflectati pozitiv, fata de 0,8% de stiri in context negativ. ProTV este urmat de
JurnalTV si TV8 la numarul de mentiuni pozitive.

Totusi, considerand ponderea substantial mai mica a posturilor pro-ruse, stirile difuzate de
acestea nu influenteaza decat in masura redusa opinia publica generala.

NATO

In perioada analizata Tratatul Aliantei Nord-Atlantice (NATO) fost mentionat in 114 stiri TV,
numar comparabil cu cel al mentiunilor Marii Britanii si al liderilor acesteia. in 90% dintre
aceste stiri NATO a fost plasat in context pozitiv sau neutru. Unei stiri negative i-au revenit
patru pozitive.

Raport pozitiv
Subiectul | Neutru Negativ Pozitiv Total stiri vs negativ

NATO 53 11 50 114 39

23



Impactul stirilor negative in functie de audienta posturilor TV este mult mai mic la nivel de
audienta generald, intrucat, cum vom explica mai jos, toate stirile negative au fost generate
de televiziunile afiliate Federatiei Ruse.

Raport pozitiv
Subiectul | Neutru Negativ Pozitiv Total stiri vs negativ
NATO 10.229 1.093 12.663 23.985 11.57

Cele mai multe stiri in care a fost mentionata NATO au fost difuzate de posturile ProTV si
RTR Moldova, urmate de JurnalTV. Primele doua posturi au difuzat cate 24 de stiri, in care a
fost mentionata alianta.

Mentiuni NATO in functie de postul TV

NTV Moldova Moldova 1
2.6% 9.6%
Primul in Moldova
O/D
7.0° PrimeTV
9.6%
RTR Moldova
21.1%
JurnalTV
19.3%
ProTV
21.1% TV8
9.6%

Grafic 23. Mentiuni NATO in stiri in functie de postul TV (total)

24



Ponderea mentiunilor NATO in stirile TV
Neutru [ Negatv [ Pozitiv

6
0 2313

Moldova 1  PrimeTV  JurnalTV TV8 ProTV Primul Tn NTV RTR
Moldova Moldova Moldova

Grafic nr.24 Ponderea mentiunilor NATO in functie de context si post TV

Ins& din cauza diferentei de audientd, impactul stirilor difuzate de ProTV asupra publicului
general este de 2.6 ori mai mare decat a celor difuzate de RTR Moldova. Prime TV, Moldova
1 si posturile TV independente® inclusiv ProTV au prezentat NATO preponderent neutru sau
in lumina pozitiva. RTR Moldova, pe de alta parte a difuzat cele mai multe stiri cu impact
negativ despre NATO. Unei mentiuni pozitive i-au revenit 9 negative si 14 neutre. Primul n
Moldova a difuzat doua stiri cu impact negativ despre NATO, restul sase fiind neutre. NTV
Moldova a difuzat cele mai putine stiri in care a fost mentionata alianta nord-atlantica, 1 fiind
pozitiva si 2 neutre.

Per general, televiziunile cu cel mai mare impact asupra audientei au difuzat stiri neutre si
pozitive, depasind semnificativ cantitatea si impactul stirilor negative. Astfel opinia publica
referitoare la NATO putea fi influentata usor pozitiv la nivel de public general.

Occidentul in stirile TV

Occidentul, adica tarile Uniunii Europene, SUA, Marea Britanie si liderii acestora monitorizati
in aceasta perioada, precum si NATO, au fost reflectati preponderent neutru si pozitiv.

8 JurnalTV, ProTV, TV8

25



Subiectul |

Neutru

Negativ

Pozitiv

Total stiri

Raport pozitiv
Vs negativ

GENERAL OCCIDENT

950

186

828

2075

642

Impactul asupra publicului general al stirilor pozitive despre Occident a fost de noua ori mai

mare decat a celor negative.

Raport pozitiv
Subiectul | Neutru [Negativ |Pozitiv |Total stiri |vs negativ
GENERAL OCCIDENT 167.841| 20.025| 186.119| 396.344 166.094

Cea mai mare contributie la formarea opiniei publicului despre Occident au avut-o stirile in
care a fost mentionaté Uniunea Europeana si Ursula von der Leyen, stirile despre SUA si Joe
Biden, dupa care cele in care a fost mentionatda Roménia si Klaus lohannis. Potrivit datelor
analizate mai sus in capitolele destinate fiecarei entitati in parte, toate au fost reflectate
preponderent pozitiv si neutru. Astfel, opinia generala a spectatorilor acestor posturi a fost
influentata usor pozitiv.

Ponderea statelor si liderilor occidentali n stirile TV

MAREA BRITANIE/T...
6.0%
CEHIA

0.6% SUA/BIDEN
25.0%

UE/von der LEYEN
335%

ROMANIA/IOHANNIS
FRANTA/MACRON 22.2%
6.3%
GERMANIA/SCHOLTZ

5.9%

Grafic nr.25. Ponderea statelor si liderilor occidentali Tn stirile TV

Totusi, exista diferenta in functie de televiziunile pe care le-au privit oamenii. Astfel,
telespectatorii posturilor TV8, JurnalTV si ProTV au vazut stiri in mare parte pozitive despre
Occident, astea depasindu-le atat pe cele neutre cat si impactul infim de mic al celor negative.
Spectatorii posturilor Moldova 1 si Prime TV au vazut Occidentul in stiri preponderent neutre
care au avut cel mai mare impact, dupa care de cele pozitive, care au putut favoriza opinia
oamenilor despre statele vestice si liderii lor. Pe de alta parte, impactul stirilor negative
difuzate de RTR Moldova asupra publicului sau a fost de doua ori mai mare decat a celor

26



pozitive. Respectiv, opinia acestor oameni a fost influentata negativ. Impactul stirilor negative
si a celor pozitive asupra publicului NTV Moldova este aproximativ similar, acesta fiind
completat de stiri neutre, astfel opinia publicului acestui post nu a fost influentata semnificativ
in nicio directie. Primul in Moldova a plasat statele occidentale si liderii acestora in
preponderent in context neutru, acesta fiind influentat usor pozitiv, intrucat impactul
mentiunilor pozitive le-a depasit pe cel al mentiunilor negative de trei ori. Totusi, este important
s mentiona ca o mare parte dintre mentiunile in context pozitiv la posturile RTR, NTV si
Primul in Moldova vizeaza aspecte interne si bilaterale (cum ar fi proiecte sustinute de UE, de
exemplu) si nu neaparat influenteaza puternic crearea unor opinii despre procese geopolitice,
valori etc.. In aceste circumstante, nu putem sa nu remarcam o predilectie a posturilor care
retransmiteau continut media din Rusia pentru o politica editoriala anti-occidentala. Uneori
aceste ocazii informationale erau dictate de agende de dezinformare.

Contextul reflectarii Occidentului in functie de postul TV

Neutru [ Negativ [ Pozitiv

100
30.583
75
2l 05771
0

50

30.591
22.493

% 0 4343 1.872 1217777

5!656 6:48

Moldova 1 PrimeTV  JurnalTV TV8 ProTV NTV Primul Tn RTR
Moldova  Moldova  Moldova

Grafic nr.26. Contextul reflectarii Occidentului Tn functie de postul TV

Concluzii privind reflectarea Chinei si Turciei

Majoritatea mentiunilor despre China si Turcia au fost facute in context neutru. lar raportul
mentiunilor negative la pozitive este in defavoarea ambelor state. Xi Jinping a fost mentionat
mai des in stiri decdt omologul sau turc, in pofida rolului de mediator in razboiul Rusiei
impotriva Ucrainei, pe care incearca sa si-l asume Erdogan. Totusi numarul stirilor in care cei
doi au fost prezentati in lumina pozitiva este un pic mai mare decét a celor negative. Cel mai
des in lumina pozitiva Xi Jinping a fost prezentat de RTR Moldova, unde unei mentiuni in
context negativ i-au revenit 4 pozitive. Impactul stirilor despre China, Turcia si liderii acestor
state a fost limitat, comparativ cu ceilalti subiecti monitorizati.

27



Subiect Neutru | Negativ | Pozitiv | Total| Raport pozitiv vs negativ
China 50 22 12 84 -10
Xi Jingping 8 8 9 25 1
Turcia 69 14 8 91 -6
Recep Tayyip Erdogan 12 1 2 15 1

Concluzii privind reflectarea subiectelor externe la posturile Primul in Moldova, NTV
Moldova si RTR Moldova.

Vom analiza in acest capitol numarul de stiri in care au fost mentionati subiectii monitorizati,
si mai putin ponderea acestora intrucat vrem sa vedem care este opinia pe care o formeaza
posturile de televiziune doar la nivel de public propriu nu si cel general.

Au fost analizate principalele buletine de la posturile de televiziune mentionate, doua dintre
care au fost emise in limba romana (Primul in Moldova si NTV Moldova) si unul in limba rusa
(RTR Moldova).

18,3% din totalul respondentilor la BOP au spus ca privesc cel putin una dintre televiziunile
RTR Moldova, NTV Moldova si Primul in Moldova.

Opinia despre asa zisa Lume Rusa, a fost formata de stiri in care a fost mentionata Rusia si
Vladimir Putin. Mentiuni despre Alexandr Lukasenka, OTSC si Uniunea Euroasiatica in
aceasta perioada nu au fost, iar Belarus a fost mentionata intr-o stire de NTV Moldova si in
doua de RTR Moldova ambele posturi reflectandu-le neutru.

Dintre aceste trei posturi TV RTR Moldova este de departe, canalul care a mentionat in stirile
sale cel mai mult Rusia si pe Vladimir Putin. In perioada analizaté au fost identificare 173 de
stiri in care au fost mentionat statul, presedintele sau ambii. Comparativ, Primul in Moldova a
mentionat Rusia si/sau pe V.Putin in 63 de stiri iar NTV Moldova in 52 de stiri.

NTV Moldova si Primul in Moldova au difuzat cele mai putine stiri in care au fost mentionate
Rusia si Vladimir Putin comparativ cu toate celelalte posturi monitorizate. in buletinele acestor
doua televiziuni, Vladimir Putin a fost mentionat pe tot parcursul perioadei monitorizate doar
de 3 ori. Primul in Moldova I-a plasat o data in context pozitiv, iar NTV Moldova de 2 ori in
context neutru. La RTR Moldova, desi presedintele rus a aparut mai des decét la celelalte
doua posturi, cumulénd 20 de mentiuni din cele 173 care o includ si pe Rusia, liderul de la
Moscova a fost plasat in context pozitiv de 6 ori, in cel negativ o data, si in neutru de 13 ori,
inclinand astfel balanta perceptiei publicului spre pozitiva fata de Putin. lar aceasta pondere
are loc in conditiile agresiunii militare impotriva Ucrainei.

Rusia si Vladimir Putin au fost mentionati in context pozitiv la Primul in Moldova si RTR
Moldova in 20% dintre cazuri iar la NTV Moldova in 5% dintre cazuri. RTR Moldova si Primul
in Moldova sunt posturile care au difuzat in perioada analizata cele mai multe stiri in care
Rusia a fost reflectata in context pozitiv, comparativ cu toate celelalte televiziuni monitorizate.

28



Telespectatorii Primului in Moldova au vazut un numar aproximativ egal de mentiuni ale Rusiei
si liderului acesteia in context neutru (40%) si negativ (40%). Spectatorii NTV Moldova au
vazut Rusia si pe Vladimir Putin preponderent in context negativ (60%) iar cei de la RTR
Moldova in context neutru in jumatate dintre stirile unde au fost mentionati si 35% in context

negativ. Opinia telespectatorilor a fost influentatd negativ faté de Rusia, nu si despre Vladimir
Putin.

Vladimir Putin Tn buletinele Primul Tn Moldova, NTV Moldova and RTR Moldova

B Pozitiv [ Negativ Neutru
15

13

10

2
0 0 0
1
0 [

Primul in Moldova NTV Moldova RTR Moldova

Grafic nr.27. Vladimir Putin Tn buletinele Primul Th Molodva, NTV Moldova si RTR Moldova

Contextul in care au fost mentionata Rusia si Viadimir Putin

B Pozitiv [ Negativ Neutru
100
96

75

50

25 26

3 18
0
Primul in Moldova NTV Moldova RTR Moldova

Grafic nr.28. Contextul in care a fost mentionata Rusia si Vladimir Putin

29



Pe de alta parte Ucraina si Volodimir Zelenskii au fost prezentati preponderent neutru sau in
lumina negativa. Numarul stirilor negative depasind substantial cele pozitive. Astfel, Primul in
Moldova a difuzat de trei ori mai multe stiri in care Ucraina si Zelenskii au fost plasati in context
negativ fata de cel pozitiv, NTV Moldova nu a mentionat Ucraina sau presedintele acesteia
niciodata in context pozitiv, in schimb de 5 ori le-a mentionat in context negativ. La RTR
Moldova oamenii au vazut de peste 6 ori mai des Ucraina si pe Zelenskii in lumina negativa
decat pozitiva. Majoritatea mentiunilor la toate trei posturi au fost neutre, Primul in Moldova
(68%), NTV Moldova (90%), RTR Moldova (69%).

Opinia telespectatorilor referitoare la Ucraina si Volodimir Zelenskii a fost influentata usor
negativ de aceste posturi de televiziune.

Contextul in care a fost mentionata Ucraina si V.Zelenskii

B Pozitiv [ Negativ Neutru
125
118
100
75
50
47 50
25
5 n 5 7
0
0 I
Primul in Moldova NTV Moldova RTR Moldova

Grafic nr.29. Contextul in care a fost mentionata Ucraina si Volodimir Zelenskii

Cele trei televiziuni nu au difuzat nicio stire despre razboiul propriu-zis din Ucraina, doar
despre consecintele acestuia cum ar fi obuze cazute pe teritoriul Moldovei si al Poloniei, criza
energetica, inflatia, decizii luate la nivel national, european sau international in legatura cu
invazia Rusiei in Ucraina. Despre evenimentele propriu-zise de pe campul de lupta a fost o
singura stire difuzata de RTR Moldova referitoare la acuzatiile reciproce pe care si le-au adus
Rusia si Ucraina despre bombardarea Centralei de la Zaporojie®.

Prin omiterea relatarii despre luptele pe terenul Ucrainei, spectatorul a fost lipsit de
posibilitatea de a-si forma o opinie proprie despre razboiul din tara vecina. In majoritatea
absoluta a stirilor in care Rusia a fost prezentata in lumina negativa, asta s-a intdmplat in
cadrul declaratiilor politice facute de diversi actori inclusiv de cei din Moldova. Spectatorii insa
nu au vazut vox-uri, sincroane ale oamenilor care sufera din cauza invaziei ruse. Astfel, cele

® https://www.facebook.com/watch/?v=414702907396084

30



trei televiziuni desi au abordat tematica razboiului din Ucraina, au facut-o exclusiv prin
prezentarea opiniei si reactiilor partilor terte, sau a consecintelor razboiului.

in graficul de mai jos sunt sistematizate datele referitoare la raportul stirilor pozitive fatd de
cele negative difuzate de aceste trei posturi de televiziune despre tarile si organizatiile
monitorizate. Toate posturile au contribuit la formarea unei imagini negative despre toate
statele cu exceptia Frantei si Germaniei. Un impact major a avut RTR Moldova care a
contribuit la formarea opiniei negative despre Ucraina in proportie de 67% si despre Rusia in
proportie de 55%. RTR Moldova a influentat opinia telespectatorilor sai in mod negativ in
special despre SUA, Romania, Uniunea Europeana si NATO. Cele mai multe stiri in context
negativ sunt despre SUA. SUA si Ucraina sunt principalele tinte ale propagandei ruse si a
campaniilor de dezinformare. Scopul Kremlinului fiind sa creeze si cultive un profund
sentiment anti-occidental si s& creeze cat mai multd confuzie in jurul Ucrainei, inducand
sentimentul ca Ucraina este de vina pentru razboiul declansat de Rusia.

Raportul pe tari a stirilor pozitive fata de cele negative
B Raport 3 televiziuni [ Raport RTR Moldova

Rusia
Belarus

Ucraina
SUA
Romania
Germania
Franta

Lituania

Cehia

Marea Britanie
NATO

Uniunea Euroasiat...
oTSC

-100 -75 -50 -25 0 25

Grafic nr.30. Raportul pe tari a stirilor pozitive fata de cele negative
Spre deosebire de tari, majoritatea liderilor acestora au fost reflectati preponderent in lumina

pozitiva. Vladimir Putin fiind pe primul loc dupa raportul aparitiilor pozitive la cele negative. Un
singur lider a fost reflectat in lumina negativa de catre cele 3 posturi tv - Volodimir Zelenskii.

31



Raportul stirilor pozitive fata de cele negative (lideri politici)

V. Putin

V. Zelenski
A. Lukasenko 0
J. Biden

K. lohannis
Q. Scholz

E. Macron

Ursula von der
Leyen
Liz Truss/Rishi
Sunak

-4 =2 0 2 4 6

Grafic nr.31. Raportul stirilor pozitive fata de cele negative (lideri politici)

Din datele prezentate mai sus, putem concluziona ca posturile TV RTR, Primul in Moldova si
NTV au continuat sa aiba o politica editoriala afiliata naratiunilor propagandei Kremlinului. Se
observa o alegere deliberata pentru accentuarea unor sentimente negative la adresa Ucrainei
si a tarilor occidentale. Totodata, este protejata si promovata imaginea favorabila a lui Vladimir
Putin. Prezentarea preponderent negativa a Rusiei se datoreaza situatiei obiective generata
de razboi, iar responsabilitatea personala a presedintelui rus este eludata. Lipsa unor informari
constante si detailate despre mersul si impactul razboiului, victimile acestuia, este si ea o
forma de influentare a opinie spectatorilor.

UE in context negativ la RTR Moldova si Primul in Moldova

Sa luam in calitate de exemplu reflectarea Uniunii Europene. Numai posturile RTR Moldova,
Primul in Moldova si NTV Moldova au mentionat UE in context negativ. La RTR Moldova 25%
la suta din mentiuni ale UE, au fost in context negativ, adica fiecare a patra mentiune. Numarul
mentiunilor in context negativ este de doua ori mai mare decét a celor in context pozitiv. Prin
urmare opinia spectatorilor RTR Moldova despre UE a fost influentata mai mult negativ.

Totodata, in perioada mentionata, in buletinele altor posturi de televiziune - Moldova 1, Prime
TV, ProTV, JurnalTV si TV8 - Uniunea Europeana a fost reflectata fie in context pozitiv, fie
neutru.

Pe 2 noiembrie RTR Moldova a mentionat in context negativ UE de 4 ori. in trei stiri Uniunea
Europeana era prezentata in lumina negativa prin prisma situatiei social-economice. Una
dintre stiri difuzate era despre inflatia record in zona euro, care a trecut de 10%, alta despre
seceta din Europa Central, iar in cea de-a treia stire eurodeputata Maria Grapini insinua ca
Europa isi lasa propriile popoare flamande, ca urmare a deciziei de a sanctiona Rusia pentru
invazia n Ucraina. In cea de-a patra stire, este mentionat c tarifele la energia electrica au
crescut pentru ca Moldova cumpara energie electrica din Romania la preturi europene, ca
urmare a lipsei unui contract cu centrala de la Cuciurgan.

32



Imaginea negativa a UE era formata in cadrul buletinelor RTR Moldova pe trei cai. Prin
intermediul reflectarii problemelor social-economice cu care se confrunta tarile UE, prin
intermediul stirilor politice despre situatia interna din UE si actiunile fata de invazia Rusiei in
Ucraina, si prin intermediul stirilor interne despre provocarile cu care se confrunta Moldova.

Majoritatea mentiunilor negative ale UE au fost facute in contextul crizei energetice. Astfel
sincronul Mariei Grapini care compara UE cu o mama care isi lasa copii flamanzi s-a repetat
si a doua zi intr-o stire interna despre opiniile privind cresterea preturilor la energia electrica.
in aceeasi stire Uniunea Europeand este prezentd in context negativ si in discursul
politicienilor moldoveni. Discurs care se regaseste in stirile difuzate de RTR Moldova. Astfel,
in cadrul aceleiasi stiri politicianul de opozitie lon Chicu citeaza parteneri europeni care
anticipeaza o iarna dificila din punct de vedere energetic, intrebandu-se retoric ce va ramane
atunci din Moldova. lar liderul PSRM, Igor Dodon afirma ca Moldova s-a transformat in tara
cu cea mai scumpa energie din Europa, pe cand pana nu demult era tara cu cea mai ieftina
lumina.

O alta stire din acelasi buletin spune ca una dintre cauzele scumpirii energiei electrice este ca
procurarile de pe piata europeané au tins 80%.

In timp ce UE este mentionata in context negativ cu referire la efectele asupra preturilor la
lumina in Moldova, discursul Mariei Grapini privind indiferenta fata de proprii membri ai UE
este cultivata in cadrul aceluiasi buletin din 03.11.2022. n background-ul unei stiri externe
referitoare la masurile luate de Germania pentru a-si ajuta cetatenii sa achite facturile la
resurse energetice, se aminteste despre reactia “furioasa” a Uniunii Europene la aceasta
decizie, subiectul fiind discutat la reuniunea ministrilor de finante.

Firul problemelor cu care se confrunta UE este continuat de stirea ca in UE au crescut deja
preturile la gaz, pe fundalul revenirii frigurilor. lar tabloul insecuritatii se intregeste cu stirea
despre faptul ca tarile UE lent reusesc sa faca rezerve de gaz, iar potrivit Gazprom pana si
rezervoarele pline nu garanteaza trecerea cu succes peste sezonul de toamna-iarna.

Pe 30.11.2022 spectatorii au vazut o_stire despre Serbia - aliatul Moscovei - care cumpara
gaz la pret de 4,5 ori mai mic decat restul tarilor Europene. Asta in timp ce din cauza majorarii
preturilor la gaz, in Europa s-au scumpit ingrasamintele de 1,5 ori, se anunta in alta stire din
acelasi buletin, si se asteapta un deficit.

Pe acest fundal declaratia purtatoarei de cuvant a Ministerului Afacerilor Externe al Federatiei
Ruse, Mariei Zaharova difuzata pe 1.12.2022. Aceasta afirma ca calea spre integrarea
europeana duce la saracirea populatiei Republicii Moldova. Dar si ca tara este atrasa intr-o
campanie anti-rusa dupa exemplul Ucrainei. Astfel de afirmatii cert formeaza o opinie negativa
fata de UE, fiind cimentata periodic de stiri in care Uniunea Europeana este prezentata intr-o
lumina proasta.

UE este asociatd nu doar cu probleme de ordin energetic si economic dar si cu alte situatii
negative cum ar fi suprasolicitarea inchisorilor in Franta, sau imbatranirea populatiei.

Pe plan politic, UE este mentionata in context negativ cand se face referire la lipsa de unitate
care duce la intarzieri in asistenta financiara in valoare de 9 miliarde de euro promisa Ucrainei

33



sau la disensiuni dintre Franta si Germania, cele doua mari puteri ale UE, care nu ajung la o
pozitie comuna asupra Ucrainei si a relatiei cu China.

Un alt subiect exploatat in stirile RTR Moldova este pretinsul razboi comercial inevitabil dintre
UE si SUA. In una dintre stiri se face referire la publicatia Politico care scrie ca lupta comertului
dintre America si Europa este inevitabila, din cauza subventiilor oferite de SUA companiilor
pentru utilizarea energiei verzi. Sau ca “vizita presedintele francez Emmanuel Macron, la
Washington, va fi ultima sansé pentru Europa in a-l convinge pe Biden s& modifice legea de
reducere a inflatiei in SUA si séa evite un rdzboi comercial dintre SUA si Europa.”

in cadrul buletinelor se accentueaza esecurile UE, cum ar fi cel de a solutiona problema
placutelor de inmatriculare auto intre Kosovo si Serbia, sau retragerea de catre Ursula von
der Leyen a declaratiilor referitoare la numarul de militari ucraineni decedati ca urmare a
invaziei ruse.

Spre deosebire de RTR Moldova, in stirile Primul in Moldova, Uniunea Europeana este
mentionata in context negativ, preponderent in stiri interne.

Primul in Moldova a mentionat UE in context negativ de 10 ori fata de 16 mentiuni pozitive.

Asa pe 2.11.2022, in stiri este citata purtatoarea de cuvant a Ministerului Afacerilor Externe al
Federatiei Ruse, Maria Zaharova care sustine ca decizia Chisinaului de a declara persoana

non-grata un diplomat rus al Federatiei Ruse, a fost luata “sub influenta partenerilor europeni
si americani”.

in aceeasi zi Intr-o alta stire, piata UE este prezentata ca fiind neincapétoare pentru produsele
agricole Moldovenesti, o piata alternativa fiind cea rusa. Uniunea Europeana este prezentata
ca un potential pericol pentru producétorii locali in stirea cu titlul “UE nu va accepta”®, pentru
ca prevederile proiectului de lege promovat de catre agricultori potrivit caruia se aloca
jumatate dintre rafturi produselor locale, contravine practicilor europene si poate “prejudicia
calea de integrare europeana”.

Ca si in stirile de la RTR Moldova, UE este prezentata in lumina negativa in stirea'" ce tine de
riscul de deconectari temporare de energie electrica din cauza deficitului de lumina, dar si in
stirea despre inflatia record'? inregistrata atat in Moldova cat si in UE.

Singura mentiune a UE in context negativ in stiri externe, tine de declaratia premierului
portughez care acuza Uniunea Europeana de acordarea deliberata sperantelor false tarilor
candidate la aderarea europeana, intrucat UE “nu poate accepta Ucraina in circumstantele
actuale”.

10

https://www.youtube.com/watch?v=fuLCXuyonYE&ab channel=Primul%C3%AEnMoldovaTranslation
s 9:50-12:48
|

https://www.youtube.com/watch?v=fuLCXuyonYE&ab channel=Primul%C3%AEnMoldovaTranslation
s 0:58- 3:43
12 https://www.facebook.com/100063619463473/videos/1109423039712419 15:56-20:29

34



Cele trei posturi analizate, in special RTR Moldova, au promovat o politica editoriala vadit
negativa fata de UE. Reportajele au tintit subiecte de moment si ocazii pentru a convinge
publicul s&u ca UE este un proiect falit si nesigur. In acelasi timp, subiecte similare (inflatie,
situatia sociala, nici macar zecile de mii de decedati) care vizeaza Rusia nu au fost prezentate.

Concluzii generale.

Analiza de fata reflecta o schimbare structurala fundamentala a ponderii surselor de informare
a cetatenilor Republicii Moldova despre realitatile internationale. Daca in analiza realizatéa in
anul 2018" constatam o dominatie totald a mass-media de stat ruse in formarea opiniei
despre subiecte internationale (66%), atunci dupa 5 ani, aceasta lipseste pur si simplu in
spatiul audiovizual licentiat. O anumita influentd se pastra in perioada monitorizata prin
intermediul posturilor TV afiliate indirect Rusiei si care, dupa cum vedem din text, au continuat
sa promoveze subtil narativele propagandistice ale Kremlinului. Tnsa influenta cumulata a
acestora nu e atat de mare — circa 19%. Insa omiterea informérii despre evenimente externe,
in mod special agresiunea rusa din Ucraina, a contribuit la pastrarea efectelor propagandei si
dezinformarii multianuale in randurile privitorilor acestor canale.

In perioada analizat&, raportand cantitatea si popularitatea posturilor TV (conform BOP), cel
mai mare rol in informarea spectatorilor moldoveni I-au avut posturile TV independente (57%).
Observam o crestere de aproape 6 ori. lar aceasta se datoreaza nu doar si nu atat cresterii
popularitatii acestor surse de informare, ci sporirii cantitatii de stiri externe la aceste posturi.
Salutam aceasta abordare si incurajam continuarea acordarii de atentie actualitatii
internationale. Din punctul de vedere al securitatii informationale a Republicii Moldova este o
tendinta buna. Totusi, se constata inca necesitati de imbunatatire a capacitatilor si accesului
de surse pentru posturile TV din Republica Moldova, inclusiv atunci cand vorbim de postul
public.

Posturile TV licenta carora a fost suspendata recent au fost si ele monitorizate. Nu putem
afirma ca acestea ar fi avut o politica editoriala deliberata cu scopul indreptatirii agresiunii
militare a Rusiei Tn Ucraina. Totusi, acestea au favorizat in mod vadit imaginea lui Vladimir
Putin personal. Astfel au manipulat spectatorii sai si nu i-au informat obiectiv despre vinovatul
si responsabilul de agresiune. La fel, multe subiecte importante pentru formarea unei opinii
obiective au lipsit pur si simplu. Totodatda am constatat o politica editoriala deliberata si
manipulatorie pentru denigrarea imaginii UE in Republica Moldova, in special la postul RTR
Moldova.

Totusi, schimbarea structurala a spatiului audiovizual inca nu se reflecta in egala masura in
trendurilor opiniei publice. Cauze ar putea fi multiple — inclusivi efectul indelungat al
dezinformarii, prezenta continua a acesteia in mediul on-line, dar si lipsa unor abordari
strategice a mass-media pentru eradicarea efectelor multianuale ale propagandei Kremlinului.
Or, anume narativele Kremlinului au detinut in Republica Moldova o pozitie dominanta in
formarea imaginii realitatii internationale timp de zeci de ani.

13 https://watchdog.md/wp-content/uploads/2018/02/Studiu-WATCHDOG propaganda-rusa-la-TV-
2018.pdf

35



Comunitatea WatchDog.MD va continua sa monitorizeze reflectarea subiectelor internationale
in stiri TV si va realiza noi rapoarte.

PP Materialul a fost elaborat de Comunitatea

N E D ENDOWMENT  WatchDog.MD, in cadrul  proiectului

—~ ggs OCRACY ,fConsoI/darea calitatii i .CapaCIta,tll df

informare a  presei independente”,

SUPPORTING FREEDOM AROUND THE WORLD implementat cu sprijinul Fundatiei Nationale

pentru Democratie (National Endowment for Democracy). Continutul prezentat este
responsabilitatea Comunitatii WatchDog.md si nu reflecta neapdérat viziunea donatorului.

1) 1)

36



