
  

1 
 

Case study 
 "DIRTY BOMB" – 

WORLDWIDE FAKE: how was 
it reflected by the Moldovan 

media?  

 
Author: Diana Benea 

February  2023 



  

2 

  
"DIRTY BOMB" – WORLDWIDE FAKE: how was it reflected by the Moldovan 
media?  

  

  
Introduction 
 
One of the hot topics at the end of October was regarding the „dirty bomb” that Moscow claims 
Ukraine intends to use. This "high-level" disinformation, which  struck terror into the minds of 
many, has, however, been firmly debunked by the international community. The reason is simple: 
Russia has failed to produce any evidence to support its allegations. Attempts to shift responsibility 
for its own crimes are not a novelty in this hybrid war and are a tactic Russia has tried repeatedly. 
It is no wonder, then, that the efforts of pro-Kremlin officials and media have had the opposite 
effect to what was intended: what Moscow wanted to present as the revelation of a "great truth" is 
in reality a falsehood.  
 
In the current analysis, however, we have intended to find out how the given topic came to be 
presented by the main TV channels in  Chișinău, not prior a short presentation of the topic.  
 
At the end of October, Moscow spread disinformation that Ukraine intended to use a "dirty bomb". 
This allegation was quickly debunked by the international community, as Russia was unable to 
provide any evidence to support its claims. 
 
It is important to note that this is not the first time Russia has tried to shift responsibility for its 
own illegalities in the ongoing hybrid war, a tactic that has not been successful in this case. 
 
In this analysis, we will examine how this topic was presented by the main TV channels in Chisinau. 
 

Summary 

The subject of the "dirty bomb", which Russia has claimed Ukraine possesses and intends to use it 
to launch an anti-Russian campaign, was quickly denied by the international community. It 
branded the accusations as false and without factual support. However, the main TV channels in 
Chișinău presented the story in a biased and manipulative way, which contributed to distorting 
information and manipulating public opinion. The analysis of Moldovan TV channels highlighted 
the need to improve accuracy, impartiality and ethics in journalism so that the public is protected 
from misinformation. 

In the analysis of the TV channels in the Republic of Moldova, various deviations were identified 
that contributed to the distortion of information. These include manipulation through selective 
presentation of data, omission of information, violation of journalistic ethics and audiovisual 
legislation by omitting video sources, poor editing and inaccurate use of terms. 

Category Description Title 

Manipulation by 
omission 

Lack of reflection of the events First in 
Moldova, 
NTV 

Neutral Reflects the subject relatively accurately without excessive 
attention and analysis 

Jurnal TV, 
TV8 

Minor errors Admit errors in news reporting, provide inaccurate or 
erroneous details 

Moldova 1, 
Prime 

https://www.telegraph.co.uk/global-health/terror-and-security/why-putin-talking-dirty-bombs-ukraine/
https://www.telegraph.co.uk/global-health/terror-and-security/why-putin-talking-dirty-bombs-ukraine/
https://www.telegraph.co.uk/global-health/terror-and-security/why-putin-talking-dirty-bombs-ukraine/
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-10-26-22/index.html
https://larics.ro/wp-content/uploads/2022/11/Barometrul-Socio-Politic-al-Republicii-Moldova_AXA_IDIS_IPRIS_Bucuresti.pdf
https://www.telegraph.co.uk/global-health/terror-and-security/why-putin-talking-dirty-bombs-ukraine/
https://www.telegraph.co.uk/global-health/terror-and-security/why-putin-talking-dirty-bombs-ukraine/
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-10-26-22/index.html


  

3 

Disinformation It was furthest away from the real facts, retelling 
propagandistic narratives or using manipulative and 
misinformative methods  

RTR 

Expertise Presents the subject in the most comprehensive way, 
relates the evolving facts and supplements them with 
expert opinion 

Pro TV 

 
In order to improve accuracy and impartiality in reporting international news events, 
recommendations were given to international news reporters and editors. In general, Moldovan 
TV channels failed to cover the story sufficiently to reveal the falsity of the Russian allegations, 
with the exception of Pro TV. 
 
 
 
EXPLOSIVE STATEMENTS ABOUT THE "DIRTY BOMB" - 
where it came from and how it was covered by the international media  

The "dirty bomb" has never been used in history and only began to be mentioned after the 
September 11, 2001 attacks as a weapon for terrorists designed to spread fear and panic. Russia has 
pulled the "notion" out of mothballs, claiming that Ukraine can obtain bomb materials from the 
dormant Chernobyl plant, radioactive waste dumps and chemical and nuclear industry enterprises.  

According to terrifying statements made by Russian officials, Kiev intended to detonate "a dirty 
bomb" and then accuse Russia of its use in Ukraine and thus launch an "unprecedented worldwide 
anti-Russian campaign". Moreover, Ukraine allegedly aimed to "intimidate the local population 
and increase the flow of refugees to Europe". The Russian Defence minister has called his 
counterparts in the UK, France, USA and Turkey, Russia has even called a closed meeting of the 
UN Security Council, and Vladimir Putin has raised the issue again at the Valdai discussion forum.  
 
Moscow, however, failed to present any evidence to support its allegations, referring in particular 
to a photo that turned out to have been taken in Slovenia 10 years ago, which ultimately proved the 
exact opposite: what the Kremlin wants to push is a fake.  
 
Moscow's statements are false, Paris, London and Washington concluded  in a joint statement. Kiev 
called them „absurd”, and to counter the accusations, invited experts  from the International 
Atomic Energy Agency, who quickly debunked the Russian allegations, stating they found no signs 
of nuclear activity in Ukraine.  
 
What Ukraine and the West saw instead was a threat to prepare a false-flag attack, with NATO allies 
suspecting that Russia is itself ready to detonate a "dirty bomb" to intimidate the West into not 
helping Ukraine.  

We recall in this context that accusations of false-flag operations and chemical weapons attacks are 
a central element of the pro-Kremlin disinformation apparatus. Such statements are part of the 
broad campaign of manipulation accompanying Russia's invasion of Ukraine in an attempt to 
blame Ukraine for the atrocities of the war. The new falsehood promoted by Moscow has de facto 
come to re-fuel old narratives of pro-Kremlin propaganda: 
 

➢  "Ukraine is controlled by a fascist group";  

➢  "Ukrainian fascism" threatens the whole world";  

➢  "Kiev possesses secret weapons"; 

➢  "Russia started the war as a "rescue operation"; 

➢  "Moscow's role in this conflict is to prevent a great tragedy".   

 

https://www.reuters.com/world/russia-says-its-forces-are-preparing-work-under-radioactive-contamination-2022-10-24/
https://www.cbsnews.com/news/russia-dirty-bomb-ukraine-us-reject-sergei-shoigu-warning-of-false-flag-attack/
https://www.cbsnews.com/news/russia-dirty-bomb-ukraine-us-reject-sergei-shoigu-warning-of-false-flag-attack/
https://www.gazeta.ru/army/news/2022/10/24/18868363.shtml
https://www.reuters.com/world/russias-shoigu-holds-second-call-with-us-defense-secretary-three-days-2022-10-23/
https://www.reuters.com/world/europe/russia-raises-accusation-un-ukraine-dirty-bomb-plans-2022-10-25/
https://www.reuters.com/world/putin-says-west-is-playing-dangerous-bloody-dirty-game-2022-10-27/
https://www.ukrinform.ru/rubric-world/3601672-rossia-ispolzovala-dla-fejka-o-graznoj-bombe-foto-hranilisa-radioaktivnyh-othodov-aes-slovenii.html
https://www.state.gov/joint-statement-on-ukraine-2/
https://www.reuters.com/world/iaeas-ukraine-inspections-address-dirty-bomb-accusations-have-begun-2022-10-31/
https://www.reuters.com/world/europe/iaea-says-no-sign-dirty-bomb-work-sites-inspected-ukraine-2022-11-03/
https://www.nytimes.com/2022/10/24/us/politics/russia-dirty-bomb-west-ukraine.html
https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_208566.htm?
https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_208566.htm?
https://www.gazeta.ru/army/news/2022/10/24/18868363.shtml


  

4 

But also many others. In the following analysis, we wanted to find out if any of these narratives 
have animated any of the news in the Moldovan press, but also what exactly the Moldovan public 
has learned from all the events that happen to be informed by the local television material of the 
most watched, according to the Socio-Political Barometer, Chișinău TV channels, monitored by 
WatchDog.MD. 

 
 

  

 
 
 

"DIRTY BOMB" AT THE TV CHANNELS IN CHISINAU 
 
The topic of the "dirty bomb" was unequally covered on the main Moldovan TV channels (Jurnal 
TV, Moldova1, Prime, TV8, Pro TV, First in Moldova, NTV, RTR). While some stations raised the 
subject several times, others simply avoided it.  
 
For a clearer picture (see table below) and a quick ranking showing which of the monitored media 
came closest/farthest from the objective reporting of real events (as reported by the international 
agencies, described above), we divided the monitored stations into categories (from bad to good), 
in the first, placing those that covered the subject most poorly and were farthest from the real facts.  
 
 
Level of coverage of events in the local press  
● overall ranking   
   

Category Description Name 

I.   They did not illustrate the events in any way. First in Moldova, 

NTV 

II.  It was furthest from the real facts, rehashing propagandistic 
narratives or resorting to various manipulative and 
misinformative means.   

 RTR 

III.  They admitted to certain errors in news editing, giving 

inaccurate or erroneous details, which put the viewer off from 

perceiving the information correctly.   

Moldova1, 

Prime 

IV.  They covered the topic relatively neutrally and fairly, yet 

without giving it too much attention, analysis. 

 Jurnal TV, 

 TV8  

V.  They gave the broadest account of the subject, did not limit 

itself to recounting the facts, presented the facts in dynamics 

and supplemented them with experts’ opinion.  

Pro TV 

   

 
Level of coverage of events in the local press  
● deviations that contributed to the distortion of information 
 
Among the types of misconduct that contributed to the distortion of information, we reported, 
following the analysis of the material produced by the monitored TV stations, cases of:    
 

- Manipulation through selective presentation of data taken out of context and 

biased presentation of information - (RTR, "Zelenski wants to sell Ukraine to the West"); 

https://larics.ro/wp-content/uploads/2022/11/Barometrul-Socio-Politic-al-Republicii-Moldova_AXA_IDIS_IPRIS_Bucuresti.pdf


  

5 

- Concealment of facts and manipulation by omission - (First in Moldova, NTV); 

- Omission of video sources and violation of journalistic ethics and Audiovisual 

legislation - (Moldova1); 

- Bad editing, bordering on misinformation (Moldova1 "Ukrainians intend to use a 

dirty bomb"; 

- Inaccurate use of terms (Prime - "Ukraine is reportedly preparing to detonate a 

"nuclear bomb"); 

- Intrigue, bordering on manipulation, through the exaggerated use of 

propaganda images, helping to create an image of Russia as an all-controlling 

superpower (TV 8). 

 

Below you will find the exact description of the above theses and a detailed analysis of the news 

material presented on the monitored TV channels.  

   
 
Level of coverage of events in the local press  
Detailed analysis   

 
CATEGORY I 

First in Moldova and NTV Moldova 
 
First category manipulation, disinformation through silence is one of the most common and 
accessible forms of manipulation of public opinion. First in Moldova and NTV, which have 
repeatedly betrayed, directly or indirectly, by flaunting their support for Russia in the current war, 
have again resorted to the same tactic. Generally, rather stingy in their coverage of international 
news, the two channels are very selective in the foreign news they broadcast. No wonder, then, that 
once again the editors preferred to leave out the story in which the Kremlin was accused virtually 
from the outset of disinformation, just as its accusations were treated from the outset as a case of 
gross falsehood. The reason is lack of evidence. In fact, the Russian side's only so-called "argument" 
was published on Twitter by the Russian Ministry of Defence. The Slovenian government was quick 
to respond with another tweet, demonstrating that the images used by the Russian side are actually 
smoke detectors of the Slovenian Agency for Radioactive Waste Management, and that the photo 
was taken in 2010!  
 
Recommendations: 

● Objective, fair and accurate reporting of current international events, without truncating 
data or resorting to any other form of propaganda manipulation.  
● Compliance with the rules of ethics and Audiovisual legislation in force. 

 
 

   
CATEGORY II 

RTR Moldova 

The RTR TV station presented the topic on October 25 under the headline  “USA, France and UK 
consider Russia’s statement groundless”. The material faithfully indicates all video sources and 
starts by briefly presenting the statements of all parties. It then reports on the West's intention to 
continue to support Ukraine, including financially. So far it appears to be as neutral and reasoned 
as possible. But appearances are deceiving.  

Finally, the news uses an out-of-context statement made by Zelenski in which the Ukrainian 
president invited "donors" to "take over" certain regions of Ukraine. The story ends with a 
background of dubious relevance, which neglects other issues in favour of ideas promoted on 
various occasions by the Russian propaganda press that the Ukrainian president "wants to sell 
Ukraine" to the West newprospect, ria.ru, mk.ru. This is therefore a case of manipulation through 
selective presentation of information taken out of context. 

https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=125226&lang=ro
https://twitter.com/mfa_russia/status/1584547788335251462?s=20&t=jbEI0r0StXxvTOp0IiXtVw
https://twitter.com/govSlovenia/status/1584936237806206976?s=20&t=5JONvWMs7T8togSORF24Rw
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/646023016978788
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/646023016978788
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/646023016978788
https://newprospect.ru/news/aktualno-segodnya/prezident-ukrainy-vladimir-zelenskiy-stal-samym-vliyatelnym-v-evrope/
https://ria.ru/20220809/zelenskiy-1808453942.html
https://www.mk.ru/politics/2022/08/10/guanchazhe-zelenskiy-prodaet-ukrainu-zapadu-radi-sobstvennogo-obogashheniya.html


  

6 

RTR did not return to the "dirty bomb" theme in the following days, preferring other topics, many 
of which fuel narratives beloved of pro-Russian propaganda, such as how „difficult” life has become 
in countries that do not recognize Russia's arguments in the given conflict and how dangerous that 
attitude is.  
 
Recommendations: 
● Accurately reproduce factual material, avoid misrepresentation and use only relevant and correct 
data without taking it out of context and misinterpretation. 
● Respect the rules of ethics and Audiovisual legislation in force. 
 
  
  

CATEGORY III 
Prime 

  
 
Beyond the cases of shortcomings due to the angle of approach and interpretation of the 
information presented, we are also confronted, in the case of news dedicated to the given subject, 
with some cases of "unintentional" errors or misinformation.   
 
In the case of Prime, for example, we are told in the intro to the news that we are dealing with a 
"nuclear bomb", which is totally false. The dirty bomb is NOT a nuclear weapon. The Prime TV 
moderator's error seems, however, to be the result of a mistake in editing/lack of knowledge, based 
on the content of the material below.  
 
In the following news piece, Russia is portrayed as an aggressor state accused of lying, TC IN 9:35.  
The material informs us at the outset that "The USA, France and the UK have described the 
accusations as false. This is followed by Ukraine's reaction, statements made by the Ukrainian 
president and foreign minister, who in turn accuse Russia of using the accusations as a pretext 'to 
escalate the war'. In the second part of the material, President Zelenski is quoted as saying that 
"Wherever Russia goes, towns and villages are left destroyed", thus moving on to a report 
describing the horrors and devastation left behind by the Russian army in several Ukrainian towns.  
 

Recommendations: 
● Greater care for editing and information, i.e. correct wording, to avoid incorrect terms and 

misinformation in the future. 
●  The news could be accused of bias by Moscow supporters, as it focuses mainly on the 

reaction of the West and Ukraine, and the sources used are exclusively Western (US State 
Department) and Ukrainian (President's office, Foreign Minister, FreedomTV report). It 
would have been advisable to give space to Russia's own accusations (made only in the intro 
of the news item), by presenting a video quote from any of the Russian officials who made 
statements, rendering the facts accurately and remaining fair, without promoting the 
Kremlin's propagandistic narratives. 

 
 

 
CATEGORY IV 

Moldova 1  
  

 
On national TV channel, the „dirty bomb” topic, (TC IN 15:47) ends a small news package on the 
war and is presented in just three sentences. However, in the short time given to the topic several 
errors managed to slip in. 
 
The material (a VoiceOver with no video quotes and the only one on the subject produced by M1) 
notes, among other things, that, quote, "Washington and London fear Ukrainian intention to use 
a so-called dirty bomb could be a pretext for further attacks."   
 
The given sentence contains at least two inaccuracies that distort the information.   

https://www.facebook.com/watch/?ref=search&v=653126476464671&external_log_id=3040c11b-f965-4beb-ad52-3e67129a1332&q=RTR%20Moldova%2027%20octombrie
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/2334018443427398
https://primelestiri.md/ro/primele-stiri-24-octombrie-2022-21-00---127001.html
https://www.nrc.gov/reading-rm/doc-collections/fact-sheets/fs-dirty-bombs.html
https://primelestiri.md/ro/primele-stiri-24-octombrie-2022-21-00---127001.html
https://trm.md/ro/mesager/mesager-din-25-octombrie-2022


  

7 

 
1. Negligent/unknowingly false:   

Because of faulty wording - "Ukrainian intention to use..." instead of "Russian 
allegations that Ukraine intends to use..."  - the news may create the false impression that 
the Ukrainians do indeed intend to use a dirty bomb.   

2. Incomplete/incorrect information:  
It is not clear why only "Washington and London" are "afraid" and France, which was also 
a signatory to the official statement, is omitted.   
   
  

The M1 news does not present the pleadings of Russian officials, but omits the arguments of the 
West, attempting to inform us fairly that Moscow has "reiterated its accusations" that Ukraine "is 
preparing to use a dirty bomb in Ukraine" and that it intends "to bring this issue to the UN Security 
Council"; and that "the White House has rejected these allegations, which it clearly considers a 
falsehood; while "Ukraine in its turn accuses Moscow of preparing a false-flag operation".  
 
Another issue that deserves attention is that, as in many other cases, Moldova1 does 
not provide/label the sources of the images used:  

1. creating the false impression that he is the author; 
2. depriving the viewer of the opportunity to assess the objectivity of the information; 
3. violating journalistic ethics and the Audiovisual Media Services Code, Art. 13/P.5; 
4. showing disrespect for the real authors of the material, fellow journalists, some of whom 

risked their lives filming the material under wartime conditions.  
 
 

Recommendations: 
● Greater care in editing material, language used and correct wording to avoid inaccurate 
terms and misinformation respectively. 

● Use of multiple sources for documentation and writing of topics.  

● Indication of source labels of video material used and compliance with relevant media 
legislation. 

 
  

 
CATEGORY V 

TV8 
 
TV8 gives the topic less space than a full news item. However, it does return to it in at least two 
pieces devoted to events in the neighbouring country. In the first, on October 25, the subject of the 
"dirty bomb" is mentioned in a report which is a brief review (TC IN 24.50) of some of the important 
events which have taken place in Ukraine in the context of the war with Russia. TV8 reports briefly 
on Moscow's "suspicions about Ukraine's alleged intention to resort to a 'dirty bomb'". The 
extremely brief news item (text only, no video quotes) gives a balanced account of the position of 
both sides, stating that Russia has not backed up its accusations with any evidence and Ukraine 
denies Moscow's accusations. The material tries to explain in a few words what this weapon, the 
"dirty bomb", is, but it probably uses terms far too sophisticated for the average viewer.  
 
The next day, TV8 takes up the subject again, but this time in a secondary role, in a piece devoted 
more to the Russian nuclear exercises (TC IN 34.48). The information about the dirty bomb refers 
this time to the reactions of France, the UK and the US (a video statement by the US President is 
used), which criticised Moscow's statements and "called them false".  
This time, TV8 manages to explain much more clearly what represents a dirty bomb.  
  
 

https://www.state.gov/joint-statement-on-ukraine-2/
https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=125226&lang=ro
https://www.youtube.com/watch?v=H-43Q4R_OJw
https://youtu.be/YV_lCBp38N4?t=2088


  

8 

The part that raises questions is the one on nuclear testing, which is where the material basically 
begins. TV8 illustrates its story with video footage taken from the Russian propaganda press, RIA 
Novosti. And, although in this context it seems perfectly natural, the channel is de facto involved 
in broadcasting a propaganda show. Because of the abundance of ambience, the coverage verges 
on manipulative dramatisation of the situation, helping to create an image of Russia as a 
superpower and of its leader Putin as a president who controls processes on which the fate of all 
humanity depends. The effect is somewhat amplified by the fact that the news is the last one in the 
newscast, as a 'farewell', leaving the viewer with an unpleasant sense of danger and anxiety. 
 
Recommendations: 

● In its desire to capture the attention of the Moldovan viewer with impressive images, the 
channel is sometimes attracted by "tempting" videos bordering on propaganda. Our 
recommendation is to be more discerning about the perspective of the subjects to avoid the 
Russian propaganda narratives.  

● To use as sources of information the major international news sources and not only the 
Romanian press, which, due to lack of knowledge of the Russian language, does not use the 
first source and increases the risk of inaccuracies and misinterpretations. 

● Give more broadcast space to external news. In the hybrid war between domestic and 
foreign news, TV8 is currently one of the channels with the greatest potential to combat 
misinformation, a potential that it would be a pity not to use, so that it can become a 
reference for the average Moldovan viewer - often misinformed and extremely disoriented 
under the influence of the manipulation techniques actively used by propaganda channels. 

 
CATEGORY VI 

Jurnal TV  
  
Jurnal TV also dedicated a news item to the topic on October 26, including the latest developments 
on the Ukrainian front. Like TV8, the channel begins its coverage with Russian military exercises, 
a remarkable plus is that it does not get absorbed in the show of "Russian power" and caught up in 
propaganda, devoting much less attention to this issue and preferring to focus on the West's 
reaction. 
 
In its balanced and impartial material, Jurnal TV summarises the latest developments on the 
subject, stressing that Russia's accusations are groundless, and presents the US reaction, US 
President Joe Biden's statement warning Russia that it would be a big mistake to use nuclear 
weapons in the war in Ukraine, as well as NATO Secretary General Jens Stoltenberg's statement 
stressing that Russia's claim is misinformation and that "Russia should not use false recipes to 
escalate the situation". 
 
However, we would like to point out that, in its commendable effort to cover as much foreign news 
and the war in Ukraine as possible, the channel has a tendency to place events from different 
areas under one umbrella, which can make it difficult to perceive the information correctly. 
This time too, a topic like the "dirty bomb" would probably have deserved a separate story, as from 
the intro of the news item in question it is quite difficult to disperse the essence of what happened. 
 
Recommendations: 

● Use shorter, clear and to-the-point video quotes (synchro), as the Moldovan viewer risks 
losing the thread of the narrative sometimes, being "spoiled" by Russian-language news, 
which translates and voice-dubs all the speakers. 

● Place news from different areas under different intros. Even if they take place in one 
geographical area (Ukraine, for example), they cannot always be part of a single story. Given 
its great potential to combat misinformation and manipulation of information, the 
channel’s efforts would be even more remarkable if it could do this, contributing even more 
to improving the content and perception of its news. 

 

https://youtu.be/sNdtEp-OVbI?t=2218


  

9 

 
CATEGORY VII 

Pro TV Chișinău  
 
Pro TV Chișinău has dedicated at least one daily material to the subject, seeing in Moscow's 
terrifying statements a source of concern and a subject worthy of being followed in detail. 
 
The information presented gave a detailed and reasoned account of the positions of the parties 
concerned, was accompanied by expert commentary, designed to calm inflamed spirits and shed 
more light on what had happened (as was not the case with any of the other TV channels) and 
international reactions. The news coverage was illustrated with images and video quotes from a 
wide variety of sources - from news agencies to communication platforms - accurately reported, 
giving the viewer an extra channel to appreciate their authenticity. All these elements brought the 
information presented - both quantitatively (in terms of number of news items) and qualitatively - 
closest to real events and their objective coverage. 
 
A brief description of the presented news: Pro TV is the first of the local channels to report already 
on October 24 that Russia accuses Ukraine of planning to use a radioactive bomb, while the West 
denies the accusations and Volodimir Zelenski claims that Moscow is preparing a false-flag attack. 

 
The next day, Pro TV picks up the topic, again highlighting the Russian side's lack of evidence. The 
news announces the International Atomic Energy Agency's intention to send inspectors for 
verification. A video statement made by the Ukrainian president's adviser, M. Podoleak, is shown, 
saying that the Russians intend to "put fear into Western public opinion". The material ends with 
an explainer on what a "dirty bomb" is - not before pointing out that the West accuses Russia of 
using the information as a pretext for escalating the war. 
 
On October 26, Pro TV continues this topic, quoting accusations made by Russia during a UN 
Security Council meeting. Kiev and the West have described the Russian accusations as "pure 
Russian disinformation", the material points out. The US president's warning and the NATO 
secretary-general's statement that Russia would be making an extremely serious mistake if it used 
such weapons are presented. In the background, Pro TV points out that Russia has made its 
accusations without providing any evidence and presents the opinion of experts, who say Moscow 
would use this tactic to induce panic in the West and thus stop its support for Ukraine. 
 
In the same newscast, Pro TV continues with another news item, reporting that Russia has begun 
nuclear exercises, claiming it would practice a massive nuclear attack in response to an attack on 
Russian territory. The Russian president's statement is shown, accusing Kiev of wanting to use dirty 
bombs, and that Ukraine would be turned "into a testing ground" "with heavy weapons". This time, 
too, the journalists did not forget to mention Moscow's lack of evidence. 
 
Recommendations: 

● Use diacritics when translating the quotes and statements used, to make them more 
intelligible and easier to read and understood for the Moldovan audience, sufficiently 
"spoiled" with the Russian language news, which translates and voice-dubs all speakers. 

   
CONCLUSIONS:  
 
In conclusion, we can summarize that the closest in reflecting the realities of the international news 
in the case of the monitored topic were the TV channels in categories 5 and 4 – Pro TV, Jurnal TV, 
TV8 – Pro TV being the local TV channel that reported and analyzed the subject most detailed, 
clear and without distorting messages. 
 
Although we did not find any cases of serious violations of the principles of fair reporting in the 
presentation of information on the subject on the eight TV stations monitored, we did note several 
cases of distortion of information, as described in the examples above, which may have influenced 
the objective and fair perception of the information. In order to prevent such situations in the 
future, we suggest following the recommendations described in each case. If we assess the overall 
coverage of the subject, we can conclude that Moldovan TV channels did not cover the subject to a 

https://youtu.be/bqf9SagVIHg?t=462
https://youtu.be/Vr3xet1vc68?t=1628
https://youtu.be/xG7Wm1xOCa4?t=1833
https://youtu.be/xG7Wm1xOCa4?t=2118


  

10 

sufficient extent to know and understand the false nature of the accusations made by the Russian 
Federation. Only the viewers of Pro TV had the opportunity to be fully "armed" with fair 
information in order not to fall prey to misinformation on this specific case. To a fairly advanced 
extent, Jurnal TV and TV8 were able to protect themselves from disinformation, while those who 
watched the news on the other channels were not informed correctly, sufficiently or not at all. It is 
important to note that this analysis is valid for this specific case study and we do not recommend 
extrapolating conclusions to editorial policies more broadly. 
 
 
 
 
 

 
The research paper was developed by the 
WatchDog.MD Community, within the 
project "Strengthening the quality and 
information capacity of the independent 

press", implemented with the support of the National Endowment for Democracy. 
The content presented is the responsibility of the WatchDog.md Community and 
does not necessarily reflect the view of the donor. 


