
WatchDog.MD 

1 

  
WatchDog vs. propaganda in local press coverage of foreign news 

JurnalTV, Moldova1, PrimeTV, TV8, ProTV, Primul în Moldova, NTV, RTR 
  

 
Topic of the month: December 2022  

IS ROMANIA JOINING SCHENGEN?  

When will Romania join the Schengen area? It is a question that, in December 2022, seemed to 
find a positive solution in the shortest possible time. Events have kept the entire European 
community in suspense, and will bring essential changes first and foremost in the lives of 
Romanian citizens. Therefore, in the December report, we decided to turn our attention to this 
external issue, which is also closely related to the realities in the Republic of Moldova, where 
more than one million citizens also hold Romanian passports. 

We therefore set out to find out how the Moldovan public, which watches local TV news, was 
informed about what happened. Namely, of the most watched, according to the Socio-Political 
Barometer, TV  channels in Chișinău. 

I followed in particular how events were reflected on the subject in the second week of December, 
when, meeting in Brussels, the EU Justice and Home Affairs ministers officially announced: 
Romania failed to gather the unanimity of votes needed to join the Schengen area. 
 

                                                                                                            THE SUBJECT IN THE FOREIGN NEWSPAPERS 
  
  "NO" FOR ROMANIA 
 
Romania has been involved in the preparation process for joining the Schengen free movement 
area for two decades. Information about the advantages and disadvantages of the country's 
accession to Schengen was regularly reported in the Romanian press. But just three weeks before 
the day the long-awaited decision was expected to be taken by the EU's Justice and Home Affairs 
(JHA) Council, Austria decided against Romania's accession. 
 
Until the very last moment, Bucharest has counted on the involvment of the European 
Commission, but also on the success of the direct negotiations with Austria and the negotiations 
at the level of the European Parliamentary groups. However, meeting in Brussels on 8 December, 
the JHA Council failed to reach a consensus. Austria's position remained unchanged. Croatia was 
the only country admitted. Romania voted against, along with Bulgaria. Austria's argument was 
that the wave of migrants, coming via the Western Balkans route, would suffocate the existing 
system. This is despite the fact that Bucharest has officially refuted these accusations, citing 
Frontex (the European border protection agency) data, which showed that illegal immigrants 
arriving in Austria prefer other routes than through Romania. The events sparked a diplomatic  
outcry at the highest level and a wave of protests on Romania's political arena. 
 
 

THE SUBJECT ON TV CHANNELS FROM CHISINAU 
  

https://ue.mae.ro/node/1465
https://anticoruptie.md/ro/stiri/peste-100000-de-cetateni-ai-republicii-moldova-astepta-cetatenia-romana-statistici-oficiale-despre-cati-o-detine-deja
https://larics.ro/wp-content/uploads/2022/11/Barometrul-Socio-Politic-al-Republicii-Moldova_AXA_IDIS_IPRIS_Bucuresti.pdf
https://www.wall-street.ro/articol/Politic/290260/de-ce-este-important-spatiul-schengen-pentru-romania-avantaje-si-dezavantaje.html#gref
https://adevarul.ro/economie/aderarea-romaniei-la-spatiul-schengen-avantaje-si-2212537.html
https://romania.europalibera.org/a/esecul-aderarii-la-schengen/32168253.html
https://romania.europalibera.org/a/romania-schengen-consiliul-jai-scenarii-comisia-europeana/32162759.html
https://romania.europalibera.org/a/romania-schengen-consiliul-jai-scenarii-comisia-europeana/32162759.html
https://www.reuters.com/world/europe/europes-free-travel-zone-set-welcome-croatia-bar-romania-bulgaria-2022-12-08/
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-25950103-aderarea-romaniei-schngen-consiliul-jai-veto-austria.htm
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-25946829-niciun-stat-nu-poate-comporta-asa-stat-partener-mesajele-categorice-transmise-viena-dupa-noua-vizita-lui-bode-austria.htm
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/protest-diplomatic-la-cel-mai-inalt-nivel-la-adresa-austriei-aurescu-il-cheama-pe-hurezeanu-in-tara-mae-relatiile-vor-fi-diminuate-2178775
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/aurescu-a-convocat-o-pe-ambasadorea-austriei-i-s-a-transmis-protestul-ferm-fata-de-acuzatiile-exprimate-de-autoritatile-austriece-2178411
https://romania.europalibera.org/a/psd-reproseaza-pnl-schengen-cer-demisia-lui-bode/32167809.html


  

 

At the time of the events analysed, the stations that remained unlicensed under the CSE provision 
were still broadcasting and the sanction was already applied after 16 December. As expected, 
the subject was not equally covered by the eight monitored channels - JurnalTV, Moldova1, 
PrimeTV, TV8, ProTV Chisinau, RTR Moldova, First in Moldova (Primul în Moldova), NTV. And the 
last two simply ignored it. 
  

● Level of coverage of events in the local press 
overall ranking 
 

I.   They did not cover the event in any way. First in Moldova 
(Primul în Moldova) 
NTV Moldova  

II.  It was the furthest from the real facts, 
ignored important details or distorted the material. 

RTR Moldova (1 news 
item) 
Jurnal TV (1 news 
item) 

III.  They paid sufficient attention to the events, but admitted 
inaccuracies capable of influencing the correct perception of 
information. 

TV 8 (3 news) 
Moldova 1 (4 news) 

IV.  They covered the subject relatively neutrally and fairly. PrimeTV (2 news) 
ProTV Chișinău (3 
news) 

  
 

 SHORT ANALYSIS (details in the Annex) 
CATEGORY I  

First in Moldova, NTV Moldova 
They have no material. 

 
In general, rather stingy in reporting international news, the channels First in Moldova and NTV 
Moldova resorted to the same tactic this time too. Manipulation through silence - the total 
omission or partial ignoring of certain subjects, in fact, is one of the most accessible forms of 
manipulation of public opinion to which the local media frequently resorts. 

NTV Moldova 
NTV Moldova did not devote any subject to the date in the reference period, 6-9 December. 
 

 First in Moldova  
Neither did First in Moldova broadcast any material on the events under review. In searching for 
news dedicated to the topic under analysis, we identified instead pro-Kremlin narratives in the 
general news flow. For example, some of the foreign news that the station carried during this 
period was dedicated to the so-called "suffering" of Europeans caused by various energy crises. 
In counterpoint to this kind of material was news about the new China-Rusia gas pipeline and 
Beijing's 'optimistic outlook'. So, although the news was apparently harmless, the station's 
political affiliation was also apparent in the way the topics were chosen and arranged in the news. 
No wonder, then, that along with several other stations, First in Moldova has attracted sanctions 
from the Commission for Exceptional Situations. 

https://gov.md/sites/default/files/document/attachments/dispozitia_cse_nr._54_final.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=vuAu9gVpiQw
https://www.youtube.com/live/7sIDK106pCk?feature=share
https://youtu.be/dBS6nfPDoBU


  

 

 
  

  
CATEGORY II  

RTR Moldova, JurnalTV  
ignored important details or distorted the content of the material  
Obviously, we cannot put the two channels on the same level: RTR Moldova being clearly 
influenced by Russian propaganda, and Jurnal TV being rather the opposite. However, we found 
that both stations ignored both important details, which influenced the content of the news and 
contributed to the biased reporting of the material. 

 RTR Moldova  
1 news item (8 december)  

 
RTR Moldova devotes a short and rather superficial news to the subject. Indirectly and veiledly, 
it nevertheless inoculates certain pro-Russian propaganda narratives, which are hidden in the way 
certain accents are placed, but also in the language of the news, which abounds in aggravated 
formulations, some of which betray the fact that they have been translated word-for-word from 
Russian (See Annex). In this way or otherwise, the viewer is subtly inoculated with ideas such as 
'the EU is a problem area', where European politicians are incapable of making decisions and 
European values are far from being true 'values'. 
So, the manipulative methods used this time are hidden in details that seem insignificant at first 
glance. But put together, they create a reality that is out of place but coveted by pro-Kremlin 
propaganda. 

 
 JURNAL TV  

 1 news item (8 December)  
JurnalTV did not reserve a single news item for the subject, but it can be accused of bias, as it 
mainly reports Romania's position and completely omits the arguments of those who did not 
support its accession to Schengen. At the same time, we did not find in the news an important 
clarification: what is the reason why Austria and the Netherlands refused to vote for Romania's 
accession to the Schengen area? Also missing are contextual explanations that would help the 
viewer to orient himself in a flow of information. 
Thus, the incomplete presentation of the information makes the news biased, as it only presents 
the position of Romania, which appears to us as an actor unjustly wronged by the other members 
of the community. 
 

  
  

CATEGORY III 
Moldova 1, TV8    
They admitted inaccuracies that may influence the correct perception of the information.  
 

        Moldova 1  
 4 știri ( 6, 8, 9 December)  

M1 paid quite a lot of attention to the events, making just three news items. The first is more of a 
short TC 22.32 announcement, but with more information than the next day's material. Dedicated 
to the JHA decision itself, it is TC 13.04 which does not answer a number of essential questions 
(on the cause of the Austrian veto, Bucharest's reaction, etc., see Annex). All these shortcomings 
were probably going to be covered by the next item in the diary TC 15.25 - a live interview with 

https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/2097494593973252
https://youtu.be/3UCTqS99ng8?t=617
https://moldova1.md/f/ro/139#content
https://moldova1.md/f/ro/158#content
https://moldova1.md/f/ro/158#content


  

 

the former Foreign Minister of Romania. However, this was very difficult to follow due to sound 
problems, which made it difficult to hear the information. The following day's programme TC 
12.40 did not give a clear picture of what happened either, this time again marked by 
generalisations and information taken out of context. 
So, put together, all these shortcomings negatively influenced the proper perception of 
information for the viewer who intended to be informed on those M1 days. 

 
TV8 

 3 newsi (7, 8, 9 December)  
TV8 has also been following the subject since the early days of its development. However, TV8 
news presents a fragmented picture of events, focusing more on the dramatic side of the issue, 
ignoring a number of natural questions that arise along the way (see Annex). Thus, the news item 
devoted to the diplomatic scandal between Austria and Romania and the tensions on the political 
scene in the neighbouring country occupies a much more important place in the news than the 
central item, devoted to the JHA decision. 
In conclusion, viewers who hoped to learn about the reasons for Romania's rejection, the progress 
of the negotiations, the arguments of the parties or the advantages of Schengen membership for 
citizens - would not have been able to find answers to these questions. 
 

  
 

CATEGORY IV  
ProTV Chișinău, Prime TV  
They covered the subject relatively neutrally and fairly. 

 ProTV Chișinău   
3 news (6, 7, 8 December)  

During the monitored week, ProTV Chisinau made a news with the first statements of Austria and 
continued to inform its viewer the next day. The material dedicated directly to the JHA Council 
decision, although emphasizing the dramatic side for Romania, nevertheless presents a fairly 
balanced picture of the developments. The news could be complete if it contained (at least in the 
text) the reaction of Bulgaria, rejected "as a package with Romania". 
Most of the news made by ProTV Chisinau on the given subject, however, present, in principle, 
the main statements and arguments, without forgetting the context and background. Thus, the 
viewer who chose this channel for information found here clear and succinct answers to most of 
the questions related to this topic. 

Prime TV  
2 news (7, 8 December)  

PrimeTV dedicated two news items to the event, the first one being aired directly on the eve of 
the decision pronounced in Brussels, based on the Romanian President's statement that "Romania 
will negotiate until the last minute". The material, quite complex and lengthy in length, generally 
covers the main official statements made at the time, anticipating but also explaining the reasons 
for the Austrian veto and the Dutch position. On the day of the final JHA Council vote, PrimeTV 
airs another news item item, shorter than the previous one, but sufficiently balanced and explicit. 
Thus, without getting caught up in the scandalous side of the story, PrimeTV informs its viewers 
about what happened in a relatively balanced and fair way. 
 

 CONCLUSION 
 

https://moldova1.md/f/ro/163#content
https://moldova1.md/f/ro/163#content
https://youtu.be/oa_c8DpSjAw?t=2025
https://youtu.be/v-uisWpcVlk?t=2137
https://www.youtube.com/watch?v=q2Kgv9Ps3-U&t=1595s
https://youtu.be/v-uisWpcVlk?t=2137
https://youtu.be/Xyb3aA_U3HE?t=2716
https://youtu.be/q-jwEEi30Lc?t=2118
https://youtu.be/1EoeEG5P-qY?t=926
https://primelestiri.md/ro/romania-va-cere-joi-la-consiliul-justitie-si-afaceri-interne-de-la-bruxelles-vot-de-aderare-la-schen---128096.html
https://primelestiri.md/ro/extinderea-spatiului-schengen-va-avea-loc-fara-romania-si-bulgaria---128125.html


  

 

We found no serious cases of propaganda on the eight TV stations monitored when presenting 
the subject analysed in December 2022. Most of the shortcomings reported in the analysis do not 
represent direct cases of propaganda. Apart from some cases of indirect manipulation by ignoring 
the subject (First in Moldova, NTV), the most serious cases generally concerned indirect 
propaganda messages, hidden in details and accents (RTR Moldova). 
 
In most cases, however, it is a violation of the principles of correct information, of varying 
seriousness. In particular, through the omission of important data or lack of context (JurnalTV, 
Moldova1, TV8) - problems that can influence the correct perception of information, contributing 
to the distortion of the picture of reality presented to the viewer watching the news on Moldovan 
TV channels. 
 
However, we have also observed cases of selective presentation of information, dictated by the 
taste for scandal, drama and controversy (TV8, JurnalTV), a tactic that counts on the interest of 
the public to increase the percentage of views. But it is important to understand that, as with 
domestic news, to ensure a healthy and credible media environment it is important for journalists 
to consider ethical standards including when choosing the external topics, they report and to 
ensure that the information they provide is accurate, impartial, useful and clear to the general 
public and that their stories are chosen with the viewer's interest in mind and not just to attract 
their attention. 
 
In conclusion, we can summarize that the channels in categories III and IV were the closest in their 
coverage of the current international situation, with ProTV and PrimeTV being the channels that 
covered the subject in the most balanced, clear and undistorted way.  
 
It should be noted that the analysis given is valid for this specific case study and does not 
necessarily imply extrapolation of the conclusions to editorial policies in a broad sense. 
 

  
 
  
* See also annex with detailed analysis  
 


