WatchDog.MD Community

Reflection of the main
geopolitical actors in Moldovan
TV news in November 2022




CONTENT

Summary 2
Introduction 3
Methodology 3
Television news space about foreign leaders and states in November 2022 5

Conclusions on reflecting the "Russian World" - Russia, Belarus, Eurasian Union and CSTO
8

Conclusions on Ukraine's coverage 13
Conclusions on the reflection of the West (Romania, EU, USA, UK, NATO) 13
Romania and Klaus lohannis 14
European Union and Ursula von der Leyen 16
EU countries: Germany and Olaf Scholz, France and Emmanuel Macron, Lithuania, Czech
Republic 19
United Kingdom and Liz Truss/Rishi Sunak 20
USA and Joe Biden 21
NATO 23
The West in TV news 25
Conclusions on China and Turkey's coverage 27
Conclusions on the coverage of foreign topics on First in Moldova, NTV Moldova and RTR
Moldova 28
EU in negative context at RTR Moldova and First in Moldova 32
General conclusions 35



Summary

The study looked at how 12 countries, 4 international organisations and 11 foreign
leaders from Europe, North America and Asia were covered in the news of 8 of the most
popular TV channels. Each of the monitored subjects was given one point for each mention in
the news. As reference news bulletins, evening prime-time news was selected. We assessed
not only the frequency of appearances but also their impact in terms of TV popularity. And to
understand what image is formed within the news bulletins we also analysed the negative,
positive or neutral context in which the monitored subjects were reflected.

We overlaid the results with the degree of trust in leaders and organizations, obtained
by the Institute for Public Policy in the Public Opinion Barometer survey conducted in the same
period (November 2022). This serves as a baseline for future surveys in which we will assess
changes in public perceptions of countries and their leaders. Perceptions will be measured in
surveys commissioned by the WatchDog.MD Community.

Of the eight TV channels monitored, the news of independent TV channels Jurnal TV
, Pro TV and TV8 have the greatest impact, accounting for 56.8% of the public space, while
the TV group RTR Moldova, First in Moldova and NTV Moldova?® accounted for 19.2%.

The largest percentage of mentions in TV news was given to Russia, which in most
cases was covered in a negative context. A natural situation given the military aggression. In
second and third place were news about Ukraine and the European Union respectively. Both
are mentioned mostly in positive or neutral contexts.

In this study we found that against the background of Russia's invasion of Ukraine, the
number and impact of negative news about Russia and Vladimir Putin is significantly higher:

- than positive or neutral mentions;

- compared to any other country and leader monitored.

However, the level of confidence in Vladimir Putin remains quite high at over 35%. On
the other hand, even though the percentage of positive news about Joe Biden and the US is
10 times higher than negative news, the US president is the leader in terms of Moldovans'
distrust.

Most negative news about the West (US, EU, NATO) and Ukraine was generated by
RTR Moldova, Firstin Moldova and NTV Moldova. These, for example, were the only stations
that placed the European Union and Ursula von der Leyen in a negative context. Negative
mentions of Ukraine and Volodymyr Zelenskyy in the news on these stations were more
numerous than positive ones. Russia and Vladimir Putin were mentioned in a positive context
on First in Moldova and RTR Moldova in 20% of cases and on NTV Moldova in only 5% of
cases. However, the impact that these three TV channels had on the general public could not
be decisive for the considerable change in the perception of citizens - compared to any other
country and leader monitored.

In conclusion, we can say that, compared to 2018, the percentage of TV news in
shaping geo-political perceptions and preferences is limited. Although the role of independent
TV channels in reporting on international issues has strongly increased, the strong influence
of Kremlin propaganda narratives remains on the prejudices built over the years, as well as
their continued spread online. We will continue to monitor developments and the way TV
channels reflect international news.

1TV channel licenses were suspended during the state of emergency by decision of the Commission
for Exceptional Situations of 16.12.2011
https://gov.md/sites/default/files/document/attachments/dispozitia_cse_a _rm_nr.54_din_16.12.2022 r
_O.pdf

2



Introduction

Following the Russian invasion of Ukraine, the role of media in covering international events
has become crucial. The way leaders from Vladimir Putin to Joe Biden and their actions and
the countries they lead influence Moldovans' geopolitical preferences. The latter impact on
domestic political preferences as each of the main parties in Moldova has a clear external
vector.

Vladimir Putin's war in Ukraine has led to a dramatic drop in trust in the Russian president,
even so Putin is the highest rated foreign leader in Moldova after Klaus lohannis. According
to the Public Opinion Barometer of November 2022, 35.4% of Moldovans trust Klaus lohannis
and 35.2% trust Vladimir Putin.

On the other hand, the biggest drop in confidence was recorded by US President Joe Biden,
followed by Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy and German leader Olaf Scholz.

In order to understand how perceptions of foreign leaders and countries are formed, we set
out in this study to analyse what people see about them in the daily TV news bulletins; to
determine the impact of the news according to the popularity of the channel; and to see in
what context the most important world leaders and the countries they lead are mentioned. In
this way, we aimed to understand what image of the outside world is formed by television.
Their impact is presumed to be important, considering that for more than half of the citizens,
namely news and TV programmes are the main source of information about events at home
and abroad.

A first effort of this kind, but on a much smaller scale, was made by the WatchDog.MD
Community back in 2018,% in the framework of the study "The content of the televised
information space in the Republic of Moldova and how it shapes electoral behaviour." At that
time, it was found that the Russian Federation dominated the information space in terms of
international politics, and as a result the trust in Vladimir Putin was over 60%.

Methodology

In order to understand how the opinions of Moldovan citizens towards international political
leaders were formed, we will correlate the results obtained with the data of the Public Opinion
Barometer (BOP) conducted on behalf of the Institute for Public Policy in November 2022. The
period during which the WatchDog.MD Community conducted the monitoring of the reflection
of foreign leaders and countries on Moldovan TV is similar to the period during which the IPP
conducted the survey.

According to BOP, the main source of information for the country's inhabitants is the internet
(45%), followed by television (41%). However, as a source of information about events in the
country and abroad, news and television programmes are the most popular, accounting for
55.8% of respondents.

2 https://watchdog.md/wp-content/uploads/2018/02/Studiu-WATCHDOG_ propaganda-rusa-la-TV-
2018.pdf



On the basis of the BOP, we selected for monitoring the news bulletins of eight of the TV
channels that respondents mentioned among the three TV channels from which they get their
news most often. These are Jurnal TV, Moldova 1, Pro TV, Prime TV, TV8, NTV Moldova,
First in in Moldova and RTR Moldova. The content of the news bulletins broadcast in prime-
time (18:00-23:00) on Sundays - Thursdays was systematized, only one news bulletin per day
per TV channel.

In order to understand how perceptions of international leaders, states and foreign
organisations are formed, we have systematised the number and context in which 12 states
and 11 foreign leaders were mentioned as follows: Ukraine and V. Zelensky, Russia and
Vladimir Putin, Belarus and Alexander Lukashenka, USA and Joe Biden, Romania and Klaus
lohannis, France and Emmanuel Macron, Germany and Olaf Scholz, Czech Republic,
Lithuania, UK and Lizz Truss/Rishi Sunak, Turkey and Recep Tayyip Erdogan, China and Xi
Jinping. Mentions of the European Union (EU) and Ursula Von der Leyen, North Atlantic Treaty
Alliance (NATO), Collective Security Treaty Organisation (CSTO) were also monitored.

Monitored subjects received one point for each news item in which they were mentioned. If
more than one appeared in the same news item, each of them received one point.

In order to determine the impact of the news item, we gave each item a score based on the
weighting (popularity) of the TV station that broadcast it. The weights are shown in Chart 1. If
a TV station has a 40% weighting, it is an important source of information for 40% of the
citizens. Each news item of interest to us on this TV station will be given a score of 0.4 points.
In this way we will be able to assess the impact of the news on viewers.

Jumal TV 28.1%
|
Moidova 1 27.1%
|
ProTV 25.7%
|
Prime 25.6%

NTV Moldova

First in Moldova 101%
0.0% 10.0% 20.0% 30.0%

Chart no.1. Percentage of each TV channel - the percentage of respondents who indicated the TV
channel among the three from which they get information most often (according to BOP?3)

3 https://ipp.md/wp-content/uploads/2022/12/Sondajul-BOP-noiembrie-2022.pdf



https://ipp.md/wp-content/uploads/2022/12/Sondajul-BOP-noiembrie-2022.pdf

We will also systematise the context in which each monitored topic is presented. Depending
on the way the news is written, edited, presented, depending on the emphasis and theme of
the news, it may present the monitored subject in a positive, negative or neutral light. On the
basis of the information presented and the way the subjects are portrayed, viewers form an
opinion about them.

To reiterate - we monitored the presence of foreign states and leaders as well as international
organizations in the main news bulletins of the Republic of Moldova, scoring and context for
each appearance depending on the weight of the TV station in question and how the news
influences the opinion about the topic.

To understand what influence the news has in shaping opinions about foreign leaders and
countries, we compare monthly data in the dynamics with the results of polls on trust in several
key foreign leaders. In the first survey we will determine the status quo based on BOP results
on trust in foreign leaders, and then track its evolution in monthly surveys conducted by the
WatchDog.MD Community.

Televised news space about foreign leaders and states in November 2022.

Between 23.10.202 and 01.12.2022 the 8 monitored TV channels accumulated 4391 mentions
of the monitored subjects in the news broadcasts. The highest number of mentions of foreign
leaders and states were identified on RTR Moldova (916).

We systematized how each of the monitored subjects was covered (positively, negatively or
neutrally), according to the weight of the TV channels, in order to understand what image they
formed in society about each leader, country or organization.

Neutral [ Positive [l Negative

200 —

150 —

100

50 —+

PSSP FOC e (P SFLEAIT AL RO 2O
S S ¥ VO & S & 6 TS RS ST s
S T AL T o B SN (T S FS
i 4 T 07 ¢ PSS VL IR
\’Q@Q% S & G & OQQ\@“\ & ‘2;g
T _q’& & & ¢ &
W ) <&

Chart no.2. Reflection of monitored subjects according to the share of TV channels (total)




The largest weight of mentions in TV news was Russia, which in most cases was covered in
a negative context. In second and third place are the news delivered about Ukraine and the
European Union respectively. Both were mentioned predominantly in positive or neutral
contexts.

For the most part, Pro TV , Jurnal TV and Prime TV contributed to the formation of opinion on
political and social events abroad. At the opposite pole are the pro-Kremlin channels RTR,
NTV Moldova and First in Moldova. They had less impact on informing the general public
about international developments.

RTR Moldova

Moldova 1

NTV Moldova
4.2%,

First in Moldova
4.4%

Jurnal TV

21.1%

Chart no.3. Total news weight.
Based on these results we can conclude that during November the general public perception
of the President of Russia would be substantially influenced in a negative direction. And the
degree of positive appreciation of the leaders of Ukraine and the USA to increase slightly. See
graphical representation below.

Klaus lohannis
Viadimir Putin

Emmanuel Macron

Volod
Zelonskyy

Olaf Sholtz

Joe Biden

-200

Chart no.4. Ratio between the percentage of positive and negative news about foreign political
leaders in the Moldovan TV news in November 2022



However, according to the BOP (Chart 5), the biggest loser in terms of trust is not Viadimir
Putin, but the US leader - Joe Biden, with a negative weight twice that of the Russian
president. This is despite the fact that the news mention ratio in November slightly favoured
Biden and strongly disfavoured Putin.

Klaus lohannis

Vladimir Putin

Emmanuel Macron

Volodymyr
Zelenskyy

Olaf Sholtz

Joe Biden

-50.0% -40.0% -30.0% -20.0% -10.0% 0.0%

Grafic Chart no.5. Trust in political personalities according to the BOP, November 2022 (ratio of trust
and distrust).

Biden is followed in terms of distrust by Volodymyr Zelensky, the leader in Kiev. He, too, was
favoured in most of the news reports in which he was mentioned. But this has not been enough
to bring about a substantial change in the perception of the two countries, which has been
built up for years by Kremlin propaganda.

Despite the majority of Moldovan respondents' distrust of Putin, the main theses of Russian
propaganda - that the US is responsible for the outbreak of war in Ukraine* or that Ukraine is
to blame for the war - have gained public trust. Why? For years Vladimir Putin was the most
popular foreign leader in Moldova. As late as 2020, Vladimir Putin had more than half the trust
of Moldovans. In other words, he had considerable influence over public opinion on a wide
range of issues. And in recent years the main thrust of Russian propaganda has been directed
against the US and Ukraine. The Kremlin's propaganda has the same favourite targets after
the outbreak of full-scale war.

4

https://www.stonybrook.edu/commcms/journalism/_pdf/paper _mapping%200f%20Russian%20Narrati
ves-2.pdf?fbclid=IwAR11Bd-zCEvVAyt1 Xoyt7NH7M62mEJgoU6xux4-VIzgPFHerF23fn5A2Fuz0

7


https://www.stonybrook.edu/commcms/journalism/_pdf/paper_mapping%20of%20Russian%20Narratives-2.pdf?fbclid=IwAR11Bd-zCEvAyt1Xoyt7NH7M62mEJgoU6xux4-VIzqPFHerF23fn5A2Fuz0
https://www.stonybrook.edu/commcms/journalism/_pdf/paper_mapping%20of%20Russian%20Narratives-2.pdf?fbclid=IwAR11Bd-zCEvAyt1Xoyt7NH7M62mEJgoU6xux4-VIzqPFHerF23fn5A2Fuz0

Conclusions on the reflection of the "Russian World" - Russia, Belarus, the Eurasian
Union and the CSTO

From 23 October to 1 December 2022, 1064 mentions of Vladimir Putin, Alexander
Lukashenka, Russia, Belarus were broadcast on the eight monitored TV channels. Most of
them went to Russia and Vladimir Putin - 1044.

In 72% of all news items about the generic "Russian World®”, Russia, Belarus and the leaders
of the two countries are mentioned in a negative context. No news items in which the Eurasian
Union and the Collective Security Treaty Organisation were mentioned during the period under
review were identified.

Total Positive

Topic | Neutral |Negative |[Positive |news /negative report
Russia 215 697 28 940 -669
V. Putin 33 62 9 104 -53
GENERAL RUSSIA 248 759 37 1044 =722
Belarus 15 3 0 18 -3
A. Lukashenko 0 2 0 2 -2
Eurasian Union 0 0 0 0 0
CSTO 0 0 0 0 0
GENERAL "RUSSIAN

WORLD" 263 764 37 1064 =727

Thus, Russia was mentioned in a negative context in almost 30 times more news reports than
in a positive context. However, for Vladimir Putin, this ratio is significant, with one positive
news item for every seven negative ones. The number of news items in which Putin was
specifically targeted is 9 times less than those in which Russia was mentioned. This
depersonalises both the decisions taken by Vladimir Putin in the context of the war in
Ukraine and the responsibility he bears for the consequences of the invasion.

The table below shows the total share of news about the "Russian world" by TV channel and
the ratio of negative to positive news. The data confirm that not only the number of negative
news stories about Russia and Vladimir Putin was significantly higher than the positive ones,
but also their weight.

5 Russian world - term used in this study for Russia, Belarus, Vladimir Putin, Alexander Lukashenka,
Eurasian Union, Collective Security Treaty Organisation.



Positive vs Total news

Topic | Neutral |Negative |Positive [negative report |weight
Russia 36.032| 161.397| 3.741 -157.656 201.17
V. Putin 6.169| 15.923| 1.233 -14.69 23.325
GENERAL RUSSIA 42.201| 177.32| 4.974 -172.346 224.495
Belarus 3.347 0.715 0 -0.715 4.062
A. Lukashenko 0 0.514 0 -0.514 0.514
Eurasian Union 0 0 0 0 0
OTSC 0 0 0 0 0
GENERAL "RUSSIAN

WORLD" 45.548| 178.549| 4.974 -173.575 229.071

The weight of mentions of Russia and its President Vladimir Putin by context and TV channel
has been systematised in the chart below.

Neutral [ Negative [l Positive
250

: =
200
150

100

50

Moldova 1 Prime TV Jurnal TV TV8 ProTV First in NTV RTR
Moldova Moldova Moldova

Chart no.6. Mentions of Russia and Vladimir Putin in TV news (total)



The monitoring results show that Pro TV and Jurnal TV have the highest weight of news in
which Russia and Vladimir Putin have been portrayed in a negative context. These two
channels provided more than half of the negative impact about Russia and its leader. The pro-

Russian channels RTR Moldova, NTV Moldova and First in Moldova had a combined weight
of only 7.4%.

RTR Moldova
3.5% Moldova 1
NTV Moldova 13.6%

2.5%
First in Moldova

Chart no.7. Russia and Vladimir Putin in negative context in TV news (percentage)

As for the mentions in a positive context, although they totalled only 4,974 compared to 177,32
negative ones, more than half of them were made by pro-Kremlin TV channels - RTR Moldova,
NTV Moldova and First in Moldova. We conclude a deliberate editorial policy, given the
objective circumstances. However, given the objective context created by Russia's military

aggression in Ukraine, these TV stations (especially RTR and First in Moldova avoided making
indiscreet pro-Kremlin propaganda.

RTR Moldova
29.9%

NTV Moldova
8.7%

First in Moldova
24 4%,

Chart no.8. Russia and Vladimir Putin in a positive context in TV news (percentage)

10



The number of news items in which Russia or Vladimir Putin was mentioned and the contexts

in which they were made can be seen in the tables® below.

TV channel: Moldova 1 PrimeTV Jurnal TV TV8
Topic | +|-|=|Total |[+| - | = |Total [ + | - | = [Total [+| - | = [Total
Russia 0 [87(19]| 106 |[2|89|15| 106 | 1 |135]|16| 152 |Of 92 |16| 108
V. Putin o|2]|4 6 |013]2 5 1128|11] 30 (0j]10]| 2] 12

GENERAL
RUSSIA 08923 112 2|92 (17| 111 [ 2 | 163 |17 | 182 |0(|102]18]| 120
Belarus 0]l]0]1 1 of1]f0 1 0 0 3 3 (0] 113 4

A. Lukashenko| O [ O [ O 0O |0(0]O 0 0 0O 0O |0l OO 0
Eurasian
Union ofof|oO 0O (0JO0]O 0 0 0O 0O |0l OO 0
OTSC 00O 0O (0JO0]|O 0 0 0O 0O |0l OO 0

GENERAL

"RUSSIAN
WORLD" 018924 113 [2193|17| 112 | 2 (163 |20 185 (0]103|21| 124

TV channel: Pro TV First in Moldova NTV RTR
Topic | + |- = |Totall+ |- |= |Total|+ |- |= |Total|+ |- [= [Total
Russia 21177 (24 (203 |11 (25(26 [62 |3 |31 |16 [50 (9 |61 |83]|153
V. Putin 118 |9 28 |1 [0 [0 |1 00 |2 |2 6 (1 [13]|20
GENERAL
RUSSIA 31195 (33 |231 (12 |25|26 |63 |3 |31 (18 |52 |15(62 [96(173
Belarus 0|1 5 |6 O |0 |0 |0 o0 |12 |1 0 [0 (2 (2

A. Lukashenko [0 |2 0 |2 O |0 |0 |0 0O ([0 |0 |O 0 [0 [0 |O

Eurasian Union |0 [0 0O |0 O |0 |0 |0 0O ([0 |0 |O 0 [0 [0 |O
OTSC 010 0O |0 O |0 |0 |0 0O [0 |0 |O 0 [0 [0 |O
GENERAL
"RUSSIAN
WORLD" 31198 |38 |239 (12 |25|26 |63 |3 |31 (19 |53 |15(|62 [98(175

6 positive news is marked with "+"

, hegative with "

-"and neutral with "="

11




Basically, the news in which the Kremlin and Russia are mentioned negatively on RTR and
First in Moldova are about the war going on, where Putin could not appear positive. Otherwise,
this news would be interpreted as war propaganda and would be charged by the authorities.
If it were not for these constraints, we can assume that there would have been more positive
news for Putin and Russia.

Conclusions on Ukraine's coverage.

Between 23 October and 1 December, the number of mentions of Ukraine and Volodymyr
Zelenskyy was 1037. That is practically equal to those targeting Russia and Vladimir Putin.
However, the ratio of positive to negative mentions is inversely proportional. Ukraine and
Zelenskyy were mentioned in a negative context in 73 news items and in a positive context in
452 news items. The number of neutral appearances on Ukraine is significantly higher than
on Russia, 512 compared to 248.

Positive vs negative
Topic | Neutral Negative | Positive | Total news report
Ukraine 456 69 358 883 289
V. Zelensky 56 4 94 154 90
GENERAL
UKRAINE 512 73 452 1037 379

Neutral [ Negative [l Positive
250

200 0

150

100

50

Moldova 1 Prime Jurnal TV TV8 ProTV First in NTV RTR
Moldova Moldova Moldova

Chart no.9. Mentions of Ukraine and Volodymyr Zelenskyy in TV news (total)
As can be seen from the chart, Ukraine appeared in a negative context most often in RTR

Moldova news, followed by First in Moldova. But RTR Moldova also gets the most mentions
in a neutral context, followed by Moldova 1 and Prime TV. On the other hand, PRO TV and

12



Jurnal TV mentioned Ukraine and its leader mostly in a positive context. It is symptomatic that
pro-Kremlin TV channels identified opportunities to produce more negative than positive news
about Ukraine.

However, most viewers' opinion of Ukraine and Volodymyr Zelenskyy was largely influenced
by positive (51.3%) and neutral (45%) news.

Ponderea stirilor despre Ucraina si V.Zelenskii in functie de context, la TV

Negativ e —

Neutru

Pozitiv

Chart no. 10. Percentage of mentions of Ukraine and Volodymyr Zelenskyy by context

The largest percentage of positive news was reported by Pro TV and Jurnal TV , and neutral
news by Moldova 1 and Prime TV.

Volodymyr Zelenskyy was mentioned in a hegative context in the news by only one TV channel
- RTR Moldova, being targeted in this respect in 4 news items. This number of news items
could not be decisive in influencing the opinion of the majority of viewers about Zelenskyy in
a negative way.

Ukraine, on the other hand, has been placed in a negative context by several TV channels.
However, RTR Moldova is by far the leader with 42 news items. The station is followed by
First in Moldova with 17 news, NTV Moldova (5), Prime TV (3), TV8 (2). But considering the
weighting, even taken all together these channels could not have a significant negative
influence on the general opinion about Ukraine.

Conclusions on the reflection of the West (Romania, EU, USA, UK, NATO)

Romania and Klaus lohannis

During the monitoring period, Romania was mentioned in 400 news items broadcast by the
TV stations analysed in this report, ranking fourth among the subjects mentioned in TV news
(Chart 2). Klaus lohannis was mentioned in 19 news items.

13



Positive vs
Topic | Neutral |Negative |Positive [Total news |negative report
Romania 208 37 155 400 118
K. lohannis 2 0 17 19 17

In half of the news broadcasts, Romania was mentioned in a neutral context, in 38% in a
positive context and in 9.5% in a negative context. Klaus lohannis, on the other hand, was
predominantly placed in a positive context - 89.5% of the time, with 0 negative mentions and
10.5% neutral mentions.

20

B K. lohannis

B Romania

Moldova 1

Prime Jurnal TV TV8

Pro TV

First in NTV RTR
Moldova Moldova Moldova

Chart no.11. Mentions of Romania and Klaus lohannis in TV news (total)

Jurnal TV, Prime TV and Pro TV made the biggest contribution to forming an opinion about
Romania and lohannis. The lowest - First in Moldova, NTV Moldova and RTR Moldova. Again,
we note that the weights reflect not only the number of mentions, but also the popularity of the
TV channels. Thus, the weight of a TV channel may be higher because of its popularity, even
if it had less news on the subject.

14



B Positive [l Negative Neutral

Moldova 1 b
Prime d_
Jurnal TV _
Ve _
_— q_

First in Moldova -h
NTV Moldova J_
RTR Moldova —‘_
5 0 5 10 15

Chart no.12. Percentage of mentions of Romania and Klaus Iohannis according to the context

The TV channels with the greatest weight and influence on the general public opinion,
respectively, provided mostly positive or neutral content about Romania and Iohannis. The
exceptions were RTR Moldova, First in Moldova and NTV Moldova. The opinion of viewers of
these channels, especially First in Moldova and RTR Moldova about Romania was negatively

influenced.
European Union and Ursula von der Leyen

The European Union was mentioned in 598 news stories during the monitored period, ranking
third in terms of number of appearances after Russia and Ukraine.

Positive vs
negative
Topic | Neutral Negative Positive Total news report
EU 294 57 247 598 190
Ursula von
der Leyen 17 3 43 63 40

Both the European Union and the President of the European Commission, Ursula von der
Leyen, were presented mainly in a positive and neutral context.

15



Neutral [ Negative [ Positive
30
9.835

Moldova 1 Prime Jurnal TV TV8 Pro TV Firstin NTV RTR
Moldova Moldova  Moldova

Chart
no.13. Percentage of EU and Ursula von der Leyen mentions by context

As in other situations analysed, the only TV channels that placed the European Union or the
President of the European Commission in a negative context were RTR Moldova, NTV
Moldova and First in Moldova. Their impact on the general public is low. At least half of the
news broadcasted by these 3 channels is neutral or positive. However, as can be seen from
the chart above, these three channels have formed the opinion of more than a quarter of the
general audience.

According to BOP, the opinion of citizens about the EU is rather positive. 48% of respondents
said they would rather vote for membership of the European Union, compared to 31.7% who
said they would vote for membership of the Eurasian Union.

16



Moldova 1

RTR Moldova .
14.5% 2%
Prime
NTV Moldova 11.9%
6.5%
First in Moldova
5.2%
Jurnal TV
Pro TV 22.6%
20.0%
TV8
9.1%

Chart no.14. Percentage of news items mentioning the EU and Ursula vor der Leyen

Daca ar trebui sa alegeti, in cadrul unui referendum, intre aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeana si
aderarea Republicii Moldova la Uniunea Vamala Euroasiatica (Rusia-Belarus-Kazahstan), pentru ce ati opta?
Perioada: 04.2017, 11.2017, 05.2018, 11.2018, 01.2019, 12.2019, 06.2020, 10.2020, 02.2021, 06.2021, 11.2022

60
50
40 %
&
30
20
Aprilie 2017 Noiembrie 2017 Mai 2018 Noiembric 2018 lanuaric 2015 lunie 2020 Octombrie 2020 Februare 2021 lunie 2021 HNoiembric 2022
(N-1103) (N-1113) (N-1115) (N-1115) (N-1224) (N~1200) (N-1124) (N-1108) (N-1161) (N-1132)

~@- Pentru aderarea la Uniunea Europeana Pentru ad Ta Unii Vamali E jatica

N - numarul respondentilor

Copyright © 2023 Barometrul Opiniei Publice. Institutul de Politici Publice
5 26.,02.202-

)i

Accesat: 26,02.202
Disponibil: http://bop.ipp.md

Chart no.15. Pro-EU membership BOP respondents

The large amount of news favourable to the perception of the EU still does not guarantee an
increase in the number of supporters of the integration course. These preferences are strongly
influenced by the impact of the multi-year propaganda through TV channels, but also by the
current propaganda, which still finds sufficient ways to the Moldovan information space.

17



EU countries: Germany and Olaf Scholz, France and Emmanuel Macron, Lithuania,
Czech Republic,

The weight of news about Germany, France and the leaders of these countries only accounted
for 5.1% of the total appearances of all countries and their leaders in TV news during the
period under review.

TURKEY/ERDOGAN

CHINAJINPING _ : —
GREAT BRITAINTRUSS/SUNAK
CZECH REPUBLIC

0.3%

RUSSIAPUTIN
26.0%

EUlvon der LEYEN

FRANCE/MACRON

GERMANY/SCHOLTZ BELARUS/LUKASHENKO

ROMANIAZIOHANNIS
369

UKRAINE/ZELENSKYY
US/BIDEN

Chart no.16. The weight of TV news about countries and their leaders

Most of the news contributed to a predominantly positive view of these countries. In the case
of Lithuania and the Czech Republic, a neutral opinion. Germany and France were placed in
a negative context in 12-15% of all news items.

Positive vs
Topic | Neutral Negative Positive Total news |negative ratio
Germany 44 15 51 110 36
O. Scholz 11 2 8 21 6
France 49 13 39 101 26
E. Macron 11 2 23 36 21
Lithuania 3 3 3 9 0
Czech Republic 6 2 3 11 1

18



Neutral [ Positve [l Negative

20
7.296
7.945
15 :
i 9.851
7.145
2.053
5
4703
1763 0.716 0.74
04198 (05198 0.402 0,404
0

Germany 0. Scholz France E. Macron Lithuania  Czech Republic

Chart no.17. The weight of news about Germany, France, Czech Republic, Lithuania, O. Scholtz and
E. Macron according to context

United Kingdom and Liz Truss/Rishi Sunak

The percentage of news about the UK and the two Prime Ministers Liz Truss and Rishi Sunak
is equivalent to that of news about Germany and Olaf Scholz. Although the UK was not
significantly involved in the period under review in dealing with the situation created by
Russia's invasion of Ukraine, it found itself with a similar weight to Germany because of hews
about the change of prime minister that took place during this period.

Most news about the UK delivered to viewers by Pro TV (26) and RTR Moldova (23). RTR
presented the UK as the state involved in the Nord Stream explosion. The station broadcast
the same number of neutral news stories as Pro TV but 8 negative stories about the UK and
its leaders, compared to one negative story on Pro TV. Pro TV broadcast 14 news items in
which the monitored subjects were portrayed in a positive light, RTR Moldova broadcast 4.

However, the weight of news stories about the UK: neither positive nor negative, did not make

a significant contribution to changing opinion for or against the state and its leaders, as the
weight of neutral stories was much higher.

19



[ Neutral [ Negative [l Positive

40

Moldova 1 Prime Jurnal TV TV8 Pro TV First in NTV RTR
Moldova Moldova Moldova

Chart no.18. UK mentions of Liz Truss/Rishi Sunak by context (total)
[ Positive [l Negative | Neutral
Moldova 1
Prime
Jurnal TV
TV8
Pro TV
First in Moldova
NTV Moldova

RTR Moldova

0 2 4 6 8 10

Chart no.19. The weight of mentions of Great Britain, Liz Truss/Rishi Sunak by context

USA and Joe Biden

The United States of America and Joe Biden have a combined 482 mentions. The US is the
fifth most mentioned topic during the monitored period.

20



I Neutral [ Negative | | Positive
300

200

100

us JOE BIDEN TOTAL US

Chart no.20. Context of US and Joe Biden mentions on TV news (total)

In the chart above we have systematised the mentions of the US and Joe Biden according to
the context in which they were represented in the news. Both subjects were predominantly
mentioned in positive, or neutral contexts. The same is true if we analyse the appearances
according to the share of TV channels that broadcast them.

Chart no.21. The weight of US and Joe Biden mentions in TV news
Most often in the news the US and Joe Biden were mentioned in RTR Moldova news. The

station is followed by Pro TV . These two TV channels account for more than half of the US
and Biden mentions from the eight stations monitored.

21



Neutral [ Negative [l Positive
150

91

100

Moldova 1 Prime Jurnal TV TV8 Pro TV First in NTV RTR
Moldova Moldova Moldova

Chart 22. Mentions of the US and Joe Biden by TV channel and context (total)

RTR Moldova stands out with most neutral and negative mentions. Thus, the general opinion
of the viewers of this station was slightly negatively influenced. Similar was the case with the
channel First in Moldova where out of the total mentions of the US and Joe Biden, 24% were
in a negative context, compared to 16% mentions in a positive context.

Pro TV on the other hand provided the highest number of mentions in a positive context
compared to other stations, followed by mentions in a neutral context. In 63% of mentions the
US and Biden were covered positively, compared to 0.8% of news stories in a negative
context. Pro TV is followed by Jurnal TV and TV8 in the number of positive mentions.

However, considering the substantially lower share of pro-Russian channels, the news they
broadcast has only a small influence on general public opinion.

NATO

During the period under review, the North Atlantic Alliance (NATO) Treaty was mentioned in
114 TV news stories, a number comparable to that of the UK and its leaders. In 90% of these
news items NATO was placed in a positive or neutral context. One negative news item was
followed by four positive ones.

Positive vs
Topic | Neutral Negative Positive Total news negative ratio

NATO 53 11 50 114 39

22



The impact of negative news in terms of audience of TV channels is much lower in terms of
overall audience, since, as we will explain below, all negative news was generated by TV
channels affiliated to the Russian Federation.

Positive vs
Topic | Neutral Negative Positive Total news negative ratio
NATO 10.229 1.093 12.663 23.985 11.57

Most news items mentioning NATO were broadcast by Pro TV and RTR Moldova, followed
by Jurnal TV . The first two stations broadcast 24 news items each mentioning the alliance.

NTV Moldova Moldova 1
2.6% 9.6%
First in Moldova
7.0%
Prime
9.6%
RTR Moldova
21.1%
Jurnal TV
19.3%
Pro TV
21.1% TV8
9.6%

Chart 23. NATO mentions in news by TV channel (total)

23



Neutral [ Negative [l Positive

6 2313

Moldova 1 Prime Jurnal TV TV8 Pro TV First in NTV RTR
Moldova Moldova Moldova

Chart 24 The weight of NATO mentions by context and TV channel

However, due to the difference in audience, the impact of Pro TV news on the general public
is 2.6 times higher than that of RTR Moldova. Prime TV, Moldova 1 and independent TV
stations’, including Pro TV presented NATO mostly neutrally or in a positive light. RTR
Moldova, on the other hand, broadcast the most negative news about NATO. One positive
mention was followed by 9 negative and 14 neutral. First in Moldova aired two negative news
items about NATO, the remaining six were neutral. NTV Moldova broadcast the fewest news
items mentioning the North Atlantic alliance, with 1 positive and 2 neutral.

Overall, the TV channels with the greatest impact on audiences broadcast neutral and positive
news, significantly outweighing the amount and impact of negative news. Thus, public opinion
on NATO could be slightly positively influenced at the level of the general public.

The West in TV news

The West, i.e. the countries of the European Union, the US, the UK and their leaders monitored
during this period, as well as NATO, were mostly neutral and positive.

Total Positive vs
Topic | Neutral |Negative |Positive |news negative ratio
GENERAL WEST 950 186 828 2075 642

The impact on the general public of positive news about the West was nine times greater than
negative news.

"Jurnal TV, ProTV, TV8
24



Total Positive vs
Topic | Neutral |Negative |Positive |news negative ratio

GENERAL WEST 167.841| 20.025| 186.119| 396.344 166.094

The biggest contribution to shaping public opinion about the West was made by news stories
mentioning the European Union and Ursula von der Leyen, news stories about the US and
Joe Biden, followed by news stories mentioning Romania and Klaus lohannis. According to
the data analysed above in the chapters for each entity, all were predominantly positive and
neutral. Thus, the overall opinion of the viewers of these channels was slightly positively
influenced.

GREAT BRITAIN/...
6.0%
CZECH REPUBLIC
0.6% US/BIDEN
25.0%
UE/von der LEYEN
33.5%
ROMANIA/IOHA...
22.2%
FRANCE/MACRON
6.3%
GERMANY/SCH...

5.9%
Chart no.25. The weight of Western countries and leaders in TV news

However, there is a difference depending on which TVs people watched. Thus, viewers of
TV8, Jurnal TV and Pro TV saw mostly positive news about the West, outweighing both neutral
news and the tiny impact of negative news. Viewers of Moldova 1 and Prime TV saw the West
in predominantly neutral news, which had the greatest impact, followed by positive news,
which may have favoured people's opinion of Western countries and their leaders. On the
other hand, the impact of negative news broadcast by RTR Moldova on its audience was twice
as high as the positive ones. In other words, the opinion of these people was negatively
influenced. The impact of negative and positive news on the audience of NTV Moldova is
approximately similar, it is supplemented by neutral news, so the opinion of the audience of
this channel was not significantly influenced in any direction. First in Moldova placed Western
states and their leaders in a predominantly neutral context, this was slightly positively
influenced, as the impact of positive mentions outweighed that of negative mentions by three
times. However, it is important to mention that a large part of the positive context mentions on

25



RTR, NTV and First in Moldova channels concern domestic and bilateral issues (such as EU-
supported projects, for example) and do not necessarily strongly influence the creation of
opinions about geopolitical processes, values, etc... Under these circumstances, one cannot
help but notice a predilection of channels broadcasting media content from Russia for an anti-
Western editorial policy. Sometimes these news opportunities were dictated by disinformation
agendas.

Neutral [ Negative [l Positive
100

30.583

75
23.323
WA

Moldova 1 Prime Jurnal TV TV8 Pro TV NTV First in RTR
Moldova Moldova  Moldova

Chart no.26. Context of the reflection of the West by TV channel

Conclusions on China and Turkey coverage

Most mentions of China and Turkey were made in a neutral context. And the ratio of negative
to positive mentions is against both countries. Xi Jinping was mentioned more often in the
news than his Turkish counterpart, despite Erdogan's role as mediator in Russia's war against
Ukraine. However, the number of news stories in which the two were portrayed in a positive
light is slightly higher than the number of negative ones. Most often in a positive light Xi Jinping
was presented by RTR Moldova, where a mention in a negative context was matched by 4
positive ones. The impact of news about China, Turkey and the leaders of these countries was
limited compared to the other monitored subjects.

Topic Neutral |Negative |Positive| Total| Positive vs negative ratio
China 50 22 12 84 -10
Xi Jinping 8 8 9 25 1

26



Turkey 69 14 8 91 -6

Recep Tayyip Erdogan 12 1 2 15 1

Conclusions on the coverage of foreign topics on First in Moldova, NTV Moldova and
RTR Moldova.

In this chapter we will look at the number of news items in which the monitored subjects were
mentioned, and less at their weight, as we want to see what opinion is formed by the TV
channels only at the level of their own audience and not the general one.

The main news bulletins of the mentioned TV stations were analyzed, two of which were
broadcast in Romanian (First in Moldova and NTV Moldova) and one in Russian (RTR
Moldova).

18.3% of all BOP respondents said they watch at least one of RTR Moldova, NTV Moldova
and First in Moldova.

Opinion about the so-called Russian World was shaped by news stories mentioning Russia
and Vladimir Putin. Mentions of Alexander Lukashenka, the CSTO and the Eurasian Union
during this period were absent, and Belarus was mentioned in one news item by NTV Moldova
and two by RTR Moldova both stations reflecting them neutrally.

Of these three TV channels RTR Moldova is by far the channel that mentioned Russia and
Vladimir Putin the most in its news. During the period under review, 173 news items were
identified in which the state, the president or both were mentioned. In comparison, First in
Moldova mentioned Russia and/or V.Putin in 63 news items and NTV Moldova in 52 news
items.

NTV Moldova and First in Moldova broadcast the least amount of news mentioning Russia
and Vladimir Putin compared to all other monitored channels. In the news bulletins of these
two TV channels, Vladimir Putin was mentioned only 3 times during the whole monitored
period. First in Moldova placed him once in a positive context and NTV Moldova twice in a
neutral context. On RTR Moldova, although the Russian president appeared more often than
on the other two channels, accumulating 20 mentions out of 173 including Russia, the leader
in Moscow was placed in a positive context 6 times, in a negative context once, and in a neutral
context 13 times, thus tilting the balance of public perception towards a positive view of Putin.
And this weighting takes place in the context of military aggression against Ukraine.

Russia and Vladimir Putin were mentioned in a positive context on First in Moldova and RTR
Moldova in 20% of cases and on NTV Moldova in 5% of cases. RTR Moldova and First in
Moldova are the channels that broadcast the most news in which Russia was covered in a
positive context, compared to all the other TV channels monitored.

Viewers of First in Moldova saw an approximately equal number of mentions of Russia and its
leader in neutral (40%) and negative (40%) contexts. Viewers of NTV Moldova saw Russia
and Vladimir Putin predominantly in negative contexts (60%) and those of RTR Moldova in
neutral contexts in half of the news items where they were mentioned and 35% in negative
contexts. Viewers' opinion was negatively biased towards Russia, not Vladimir Putin.

27



B Postive [ Negative Neutral
15

13

10

0 0 0
;

First in Moldova NTV Moldova RTR Moldova

Chart no.27. Vladimir Putin in the news bulletins First in Moldova, NTV Moldova and RTR Moldova

B Positive [l Negative Neutral

100
96

75

First in Moldova NTV Moldova RTR Moldova

Chart no.28. Context in which Russia and Vladimir Putin were mentioned

On the other hand, Ukraine and Volodymyr Zelenskyy were presented mostly neutrally or in a
negative light. The number of negative news stories substantially outhumbered the positive
ones. Thus, First in Moldova broadcast three times more news in which Ukraine and Zelenskyy
were placed in a negative context than in a positive one, NTV Moldova never mentioned

28



Ukraine or its president in a positive context, but 5 times mentioned them in a negative context.
On RTR Moldova people saw Ukraine and Zelenskyy in a negative light more than 6 times
more often than in a positive one. The majority of mentions on all three stations were neutral,
First in Moldova (68%), NTV Moldova (90%), RTR Moldova (69%).

Viewers' opinion of Ukraine and Volodymyr Zelenskyy was slightly negatively influenced by
these TV channels.

B Positive [l Negative Neutral
125
118
100
75
50
47 C
25
5 8
0
0 J ==
First in Moldova NTV Moldova RTR Moldova

Chart no.29. Context in which Ukraine and Volodymyr Zelenskyy were mentioned.

The three TV channels did not broadcast any news about the war in Ukraine itself, only about
its consequences such as shells falling on the territory of Moldova and Poland, the energy
crisis, inflation, decisions taken at national, European or international level in connection with
Russia's invasion of Ukraine. About the actual events on the battlefield there was only one
news broadcast by RTR Moldova about the mutual accusations Russia and Ukraine made
about the bombing of the Zaporizhzhia Nuclear Power Station®.

By omitting to report on the fighting on the ground in Ukraine, the viewer was deprived of the
opportunity to form his own opinion about the war in the neighboring country. In the absolute
majority of news stories in which Russia was portrayed in a negative light, this happened in
political statements made by various actors including those from Moldova. But the viewers did
not see vox, sound on tape of people suffering from the Russian invasion. Thus, the three TV
channels, although they dealt with the war in Ukraine, did so exclusively by presenting the
opinions and reactions of third parties, or the consequences of the war.

8 https://www.facebook.com/watch/?v=414702907396084
29



The chart below systematises data on the ratio of positive to negative news about the countries
and organisations monitored by these three TV channels. All channels contributed to a
negative image of all countries except France and Germany. RTR Moldova had a major
impact, contributing 67% to the negative view of Ukraine and 55% to the negative view of
Russia. RTR Moldova influenced the opinion of its viewers negatively especially about the
USA, Romania, the European Union and NATO. Most of the news in a negative context is
about the USA. The USA and Ukraine are the main targets of Russian propaganda and
disinformation campaigns. The Kremlin's aim is to create and cultivate a deep anti-Western
sentiment and to create as much confusion around Ukraine as possible, inducing the feeling
that Ukraine is to blame for the war unleashed by Russia.

I Ratio 3 TV stations [ Ratio RTR Moldova

Russia
Belarus
Ukraine
us
Romania
Germany
France
EU
Lithuania o
Czech Republic
Great Britain
NATO é
Eurasian Economi...
CSsTO

-100 -75 -50 -25 0 25

Chart no.30. Ratio of positive to negative news by country
Unlike the countries, most of their leaders have been reflected predominantly in a positive

light. Vladimir Putin topped the list by the ratio of positive to negative appearances. Only one
leader was portrayed in a negative light by the three TV channels - Volodymyr Zelenskyy.

30



V. Putin

V. Zelenskyy
A. Lukashenko 0
J. Biden 0

K. lohannis

0. Scholz

E. Macron

Ursula von der
Leyen

Liz Truss/Rishi
Sunak

4 2
Chart 31. Ratio of positive to negative news (political leaders)

From the data presented above, we can conclude that the TV stations RTR, First in Moldova
and NTV continued to have an editorial policy affiliated to the Kremlin propaganda narratives.
There is a deliberate choice to emphasize negative sentiments against Ukraine and Western
countries. At the same time, the favourable image of Vladimir Putin is protected and promoted.
The predominantly negative presentation of Russia is due to the objective situation generated
by the war, and the personal responsibility of the Russian president is evaded. The lack of
constant and detailed information about the course and impact of the war, its victims, is also
a form of influencing viewers' opinion.

EU in negative context at RTR Moldova and First in Moldova

Take the European Union's reflection as an example. Only RTR Moldova, First in Moldova
and NTV Moldova mentioned the EU in a negative context. On RTR Moldova 25% of EU
mentions were in a negative context, i.e. every fourth mention. The number of mentions in a
negative context is twice as high as those in a positive context. Therefore, RTR Moldova
viewers' opinion of the EU was more negatively influenced.

At the same time, in the mentioned period, in the news bulletins of other TV channels -
Moldova 1, Prime TV, Pro TV, Jurnal TV and TV8 - the European Union was reflected either
in a positive or neutral context.

On 2 November RTR Moldova mentioned the EU in a negative context 4 times. In three news
items the European Union was presented in a negative light in terms of the social-economic
situation. One of the news items was about record inflation in the Eurozone, which has passed
10%, another about the drought in Central Europe, and in the third news item MEP Maria
Grapini insinuated that Europe is leaving its own people hungry, following the decision to

31


https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/1178318909730322
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/496210612522593
https://www.facebook.com/watch/?v=3352166038335841

sanction Russia for the invasion of Ukraine. In the fourth news item it is mentioned that
electricity tariffs have increased because Moldova is buying electricity from Romania at
European prices, due to the lack of a contract with the Cuciurgan power plant.

The negative image of the EU was formed in RTR Moldova news bulletins in three ways.
Through the reflection of social-economic problems faced by EU countries, through political
news about the internal situation in the EU and actions towards Russia's invasion of Ukraine,
and through internal news about the challenges faced by Moldova.

Most of the EU's negative mentions were made in the context of the energy crisis. Thus, Maria
Grapini's sound on tape comparing the EU to a mother leaving her children hungry was
repeated the next day in a domestic news story about views on rising electricity prices. In the
same news, the European Union is also present in a negative context in the speeches of
Moldovan politicians. This discourse can be found in the news broadcast by RTR Moldova.
Thus, in the same news, opposition politician lon Chicu quotes European partners who
anticipate a difficult winter in terms of energy, asking rhetorically what will then remain of
Moldova. And PSRM leader Igor Dodon says that Moldova has become the country with the
most expensive energy in Europe, whereas until recently it was the country with cheapest
electricity.

Another news item in the same news bulletin says that one of the reasons for the rise in
electricity prices is that purchases on the European market have fallen by 80%.

While the EU is mentioned in a negative context with reference to the effects on electricity
prices in Moldova, Maria Grapini's discourse on indifference towards her own EU members is
cultivated in the same news bulletin of 03.11.2022. In the background of an external news
item on the measures taken by Germany to help its citizens pay their energy bills, the “furious"
reaction of the European Union to this decision is mentioned, the subject being discussed at
the meeting of finance ministers.

The chain of problems facing the EU is continued by the news item that gas prices in the EU
have already risen amid the return of cold weather. And the picture of insecurity is
compounded by the news that EU countries are slow to build up gas reserves, and according
to Gazprom even full tanks do not guarantee a successful passage through the autumn-winter
season.

On 30.11.2022 viewers saw _a news item about Serbia - Moscow's ally - buying gas at 4.5
times lower price than the rest of European countries. This while due to the increase in gas
prices, fertilizers in Europe have become 1.5 times more expensive, announced another news
item in the same news bulletin, and a deficit is expected.

On this background the statement of the spokeswoman of the Ministry of Foreign Affairs of
the Russian Federation Maria Zakharova broadcast on 1.12.2022. She states that the path
towards European integration leads to impoverishment of the population of the Republic of
Moldova. But also, that the country is drawn into an anti-Russian campaign following the
example of Ukraine. Such statements certainly form a negative opinion of the EU, and are
regularly cemented by news reports in which the European Union is presented in a bad light.

32


https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/1557279391401087/
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/840634857091081
https://www.facebook.com/watch/?v=471620201729366
https://www.facebook.com/watch/?v=471620201729366
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/510840270927476
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/510840270927476
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/842012730176184
https://www.facebook.com/watch/?v=453585936921598
https://www.facebook.com/watch/?v=1130579290996512
https://www.facebook.com/watch/?v=1130579290996512
https://www.facebook.com/watch/?v=5873162179371803

The EU is associated not only with energy and economic problems but also with other negative
situations such as prison overcrowding in France and an ageing population.

Politically, the EU is mentioned in a negative context when reference is made to the lack of
unity leading to delays in the €9 billion in financial assistance promised to Ukraine or to
dissention between France and Germany, the EU's two major powers, who cannot reach a
common position on Ukraine and the relationship with China.

Another topic exploited in RTR Moldova news is the alleged inevitable trade war between the
EU and the USA. In one of the news stories, Politico publication reports that the trade fight
between America and Europe is inevitable because of the subsidies offered by the USA to
companies for the use of green energy. Or that "French President Emmanuel Macron's visit
to Washington will be Europe's last chance to persuade Biden to change the U.S. inflation-
reduction law and avoid a U.S. - European trade war."

The news bulletins highlight EU failures, such as the failure to resolve the issue of car license
plates between Kosovo and Serbia, or Ursula von der Leyen's retraction of statements about
the number of Ukrainian servicemen Kkilled as a result of the Russian invasion.

Unlike RTR Moldova, the European Union is mentioned in a negative context in First in
Moldova news, mostly in domestic news.

First in Moldova mentioned the EU in a negative context 10 times compared to 16 positive
mentions.

Thus, on 2.11.2022, the spokeswoman of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian
Federation, Maria Zakharova, is quoted in the news as saying that Chisinau's decision to
declare a Russian diplomat of the Russian Federation persona non-grata was taken "under
the influence of European and American partners".

On the same day, in another news item, the EU market is presented as being unfilled for
Moldovan agricultural products, an alternative market being the Russian one. The European
Union is presented as a potential danger for local producers in the news item "EU will not
accept"®, because the provisions of the draft law promoted by farmers, according to which half
of the shelves are allocated to local products, contradict European practices and may
"prejudice the path of European integration".

As in RTR Moldova's news, the EU is portrayed in a negative light in the news story® about
the risk of temporary electricity disconnections due to power shortages, but also in the story
about record inflation in both Moldova and the EU.

The only mention of the EU in a negative context in foreign news is the statement by the
Portuguese Prime Minister accusing the European Union of deliberately giving false hopes to

9

https://www.youtube.com/watch?v=fuLCXuyonYE&ab channel=Primul%C3%AEnMoldovaTranslation
s 9:50-12:48
10

https://www.youtube.com/watch?v=fuLCXuyonYE&ab channel=Primul%C3%AEnMoldovaTranslation
s 0:58- 3:43

33


https://www.facebook.com/watch/?v=562074049260078
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/427310582755934
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/842012730176184
https://www.facebook.com/watch/?v=917789002527607
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/905973430316986
https://www.facebook.com/RTRMoldova/videos/905973430316986
https://www.facebook.com/watch/?v=2982024005435093
https://www.facebook.com/watch/?v=2982024005435093
https://www.facebook.com/watch/?v=2310221725826428
https://www.facebook.com/watch/?v=2310221725826428
https://www.facebook.com/100063619463473/videos/1180790445805885
https://www.youtube.com/watch?v=fuLCXuyonYE&ab_channel=Primul%C3%AEnMoldovaTranslations
https://www.youtube.com/watch?v=fuLCXuyonYE&ab_channel=Primul%C3%AEnMoldovaTranslations
https://www.youtube.com/watch?v=fuLCXuyonYE&ab_channel=Primul%C3%AEnMoldovaTranslations
https://www.youtube.com/watch?v=fuLCXuyonYE&ab_channel=Primul%C3%AEnMoldovaTranslations

the candidate countries for European membership, as the EU "cannot accept Ukraine under
the current circumstances".

The three stations analysed, in particular RTR Moldova, promoted a manifestly negative
editorial policy towards the EU. The reporting targeted topical issues and opportunities to
convince its audience that the EU is a bankrupt and insecure project. At the same time, similar
topics (inflation, the social situation, not even the tens of thousands of deaths) targeting Russia
were not presented.

General conclusions.

This analysis reflects a fundamental structural change in the weight of sources of information
about international realities for Moldovan citizens. If in the analysis conducted in 2018 we
found a total dominance of Russian state media in forming opinion on international issues
(66%), then after 5 years, it is simply missing in the licensed audiovisual space. Some
influence was preserved during the monitored period through TV channels indirectly affiliated
with Russia, which, as we can see from the text, continued to subtly promote the Kremlin's
propaganda narratives. But their cumulative influence is not so great - around 19%. But the
omission of information about external events, particularly Russian aggression in Ukraine, has
helped to preserve the effects of multi-year propaganda and disinformation among viewers of
these channels.

In the period under review, in terms of quantity and popularity of TV channels (according to
BOP), the largest role in informing Moldovan viewers was played by independent TV channels
(57%). We note an increase of almost 6 times. And this is due not only and not so much to the
increase in popularity of these sources of information, but to the increase in the amount of
external news on these channels. We welcome this approach and encourage continued
attention to international news. From the point of view of Moldova's information security this is
a good trend. However, there is still a need to improve capacities and access to sources for
TV stations in the Republic of Moldova, including when we talk about the public channel.

TV channels whose licenses were recently suspended have also been monitored. We cannot
say that they had a deliberate editorial policy aimed at justifying Russia's military aggression
in Ukraine. However, they have clearly favoured Vladimir Putin's personal image. Thus, they
manipulated his viewers and did not objectively inform them about the culprit and perpetrator
of the aggression. Likewise, many important topics for forming an objective opinion were
simply missing. At the same time, we found a deliberate and manipulative editorial policy to
denigrate the image of the EU in the Republic of Moldova, especially on RTR Moldova.

However, the structural change in the audiovisual space is not yet equally reflected in public
opinion trends. The causes could be multiple - including the long-lasting effect of
disinformation, its continued presence online, but also the lack of strategic media approaches
to eradicate the multi-year effects of Kremlin propaganda. However, it is the Kremlin's
narratives that have held a dominant position in shaping the image of international reality in
Moldova for decades.

11 https://watchdog.md/wp-content/uploads/2018/02/Studiu-WATCHDOG propaganda-rusa-la-TV-
2018.pdf

34


https://watchdog.md/wp-content/uploads/2018/02/Studiu-WATCHDOG_propaganda-rusa-la-TV-2018.pdf
https://watchdog.md/wp-content/uploads/2018/02/Studiu-WATCHDOG_propaganda-rusa-la-TV-2018.pdf

The WatchDog.MD Community will continue to monitor the coverage of international issues in

TV news and will produce new reports.

1\‘\‘\

NATIONAL
ENDOWMENT
FOR
DEMOCRACY

SUPPORTING FREEDOM AROUND THE WORLD

The material was developed by the
WatchDog.MD Community, within the project
"Strengthening the Independent Media’s
Reporting Quality and Capacity”, implemented
with the support of the National Endowment for
Democracy. The content is the responsibility of

the WatchDog.MD Community and does not necessarily reflect the views of the donor.

35



	Summary
	Introduction
	Televised news space about foreign leaders and states in November 2022.
	Conclusions on the reflection of the "Russian World" - Russia, Belarus, the Eurasian Union and the CSTO
	Conclusions on the reflection of the West (Romania, EU, USA, UK, NATO)
	Romania and Klaus Iohannis
	European Union and Ursula von der Leyen
	EU countries: Germany and Olaf Scholz, France and Emmanuel Macron, Lithuania, Czech Republic,
	United Kingdom and Liz Truss/Rishi Sunak
	USA and Joe Biden
	NATO
	The West in TV news

	Conclusions on China and Turkey coverage
	Conclusions on the coverage of foreign topics on First in Moldova, NTV Moldova and RTR Moldova.
	EU in negative context at RTR Moldova and First in Moldova

