
RUSSIA AND ILAN SHOR: THE
ARCHITECTS OF A FACEBOOK
DISINFORMATION NETWORK

2025

AUTHOR :  ANDREI RUSU
CO - AUTHORS :   EUGEN MURAVSCHI, ANDREI
CURARARU



 

Summary 
The Kremlin has built a network of thousands of auto-generated Facebook pages to hijack 
public discourse through social media. The "WatchDog.MD" Community identified 146 
anonymous pages affiliated with fugitive oligarch Ilan Shor, which he uses to place political 
ads. Additionally, 315 more anonymous pages from the same network are currently in 
"stand-by" mode” – they do not display a location but are ready to run ads. An analysis of the 
keywords used in the names of these pages shows they are part of a larger network of at least 
2,167 auto-generated Facebook pages created by the Kremlin to influence political processes 
in the Republic of Moldova and other European states. These figures likely represent only the 
tip of the iceberg.  

Dozens of pages with randomly generated identical names composed of various keywords 
continue to operate on Facebook, even though META’s rules prohibit the existence of two pages 
with the same name. In addition to the identical names, the pages use profile pictures of young 
women stolen from dating or cam sites. 

In 2024, using such anonymous pages, the Russian Federation heavily funded Facebook ads to 
spread disinformation during the European Parliament elections. Approximately 65% of these 
political ads were aired without disclaimers on Facebook across at least 16 EU countries. 

According to monitoring reports from the "WatchDog.MD" Community, between the date Ilan 
Shor was sanctioned by the U.S. on October 26, 2022, and September 1, 2024, the oligarch 
spent €469 990 to promote 1,407 Facebook ads. 

The identified network will be reported to META, which must take the necessary measures to 
block pages used by individuals sanctioned by the U.S. for destabilizing the Republic of 
Moldova. 

Introduction  
The parliamentary elections on September 28 represent another critical crossroads for the 
Republic of Moldova. They will determine whether Chișinău will continue the EU accession 
process or return to Russia’s sphere of influence. The Kremlin is using its entire hybrid warfare 
arsenal to derail Moldova’s European path—vote buying, intimidation of civil society and 
independent media, and the promotion of disinformation through social media platforms. 

In 2024, the Russian Federation led a wide-scale online campaign to sabotage the EU 
parliamentary elections. Through its network of anonymous pages, Russia massively sponsored 
Facebook ads to spread disinformation and divide the electorate ahead of the vote. According to 
a study by AI Forensics, over 65% of these political ads were broadcast without disclaimers 
on Facebook in over 16 EU countries, and Meta removed less than 5% of them. 

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy1049
https://watchdog.md/wp-content/uploads/2024/06/Raport-WD_-Sor-si-Platon-principalii-finanttatori-ai-dezinformarii-pe-FB_compressed.pdf
https://aiforensics.org/uploads/No_Embargo_in_Sight_AI_Forensics_Report.pdf


 

 
Fig 1. Example of a political ad sponsored without a disclaimer during the 2024 European Parliament 
elections. Source: AI Forensics 

In the Republic of Moldova, the political advertising market is dominated by fugitive oligarchs 
Ilan Shor and Veaceslav Platon, who have been internationally sanctioned for actions aimed at 
destabilizing the Republic of Moldova in the interests of the Russian Federation. 

Oligarch Veaceslav Platon ran manipulative ads from his official Facebook page and that of 
former journalist Natalia Morari, with whom he has a child. Ilan Șor, on the other hand, uses the 
tactic of running ads through anonymous pages, which have flooded Moldovan Facebook since 
the end of 2022. 

 

“Ilan Shor for the People” – the first attempts to run 
manipulative ads 
Ilan Shor was a puppet of the Plahotniuc regime, but after Plahotniuc lost power in 2019, both 
oligarchs fled the country. It was then that Șor began actively collaborating with the Russian 
Federation. The defeat of the pro-Russian forces led by Igor Dodon and the Party of Socialists 
of the Republic of Moldova (PSRM) in the 2020 presidential elections and the 2021 snap 
parliamentary elections brought Ilan Șor closer to the Kremlin through Dmitry Peskov, Vladimir 
Putin’s spokesperson. Unlike Dodon and PSRM, Shor and his party proved to be more effective 
at election fraud in the Republic of Moldova. 

https://aiforensics.org/uploads/No_Embargo_in_Sight_AI_Forensics_Report.pdf
https://moldova.europalibera.org/a/platon-botnari-andronachi-sor-si-compania-sanctionati-de-canada-/32439979.html
https://www.zdg.md/video/candidata-independenta-natalia-morari-in-chirie-la-copilul-sau-minor-relatia-cu-raiderul-nr-1-platon-si-sustinerea-din-partea-oamenilor-lui-sor/
https://www.rise.md/articol/vila-lui-sor-din-rusia/


 

The Kremlin transferred the privilege of rebroadcasting Russian channels from the Socialists' 
media conglomerate to that of Ilan Shor. At the same time, the importance of social media for 
disinformation increased. Shor understood the importance and effectiveness of Facebook as a 
powerful tool for political information and mobilization, which he had already used against the 
Plahotniuc regime and Dodon's pro-Russian government. Following Russia’s invasion of 
Ukraine and the start of Moldova’s EU accession process, Moscow, through Ilan Shor, 
attempted to spark anti-European protests in Chișinău to destabilize the country. 

In 2022, so-called civic movements like “A New Life,” the “National Salvation Committee,” and 
the “Movement for the People” emerged, all managed by Ilan Shor. These were also the first 
campaigns promoted by anonymous Facebook pages. 

 

 
 
Fig 2. Anonymous page promoting a petition by the “Movement for the People,” led by oligarch Ilan Șor. 
Source: Radio Free Europe Moldova 
 
At the end of 2022, Moldovan Facebook was flooded with a series of pages named “Ilan Shor 
for the People,” using as their profile picture the image of the fugitive oligarch and the symbols 
of the “Șor” Party, which had not yet been outlawed at that time. 

http://moldova.europalibera.org/a/partidul-%C8%99or-protesteaz%C4%83-contra-guvernului-%C3%AEn-timp-ce-liderii-%C3%AEi-sunt-ancheta%C8%9Bi-pentru-escrocherie-/31905231.html
https://moldova.europalibera.org/a/cum-%C3%AE%C8%99i-ascunde-%C8%99or-cheltuielile-pentru-ac%C8%9Biuni-politice-prin-intermediul-unor-mi%C8%99c%C4%83ri-civice/32282026.html
https://moldova.europalibera.org/a/cum-%C3%AE%C8%99i-ascunde-%C8%99or-cheltuielile-pentru-ac%C8%9Biuni-politice-prin-intermediul-unor-mi%C8%99c%C4%83ri-civice/32282026.html
https://www.zdg.md/investigatii/ancheta/video-fabrica-de-clone-ilan-sor-pentru-popor-si-sutele-de-trolli-care-i-lustruiesc-imaginea/
https://www.zdg.md/investigatii/ancheta/video-fabrica-de-clone-ilan-sor-pentru-popor-si-sutele-de-trolli-care-i-lustruiesc-imaginea/


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fig 3.. Page named “Ilan ȘOR for the People.” Source: ZDG.MD 
 
The pages, originating from Southeast Asia, were running political ads in the interest of the 
fugitive oligarch without disclaimers, which violates META’s community rules. 
 

 
Fig 4. Fig 4. The page “Ilan Sor for the People” sponsors political ads in the interest of the “Șor” Party 
without a disclaimer. Source: ZDG.MD  
 
To boost engagement with the posts, the Șor group used fake accounts to post flattering 
comments about the fugitive oligarch and to criticize the PAS government. 
 
 
 
 
 
 
Fig 4. Fake accounts posting praise for Ilan Șor and criticism of the PAS government. Source: ZDG.MD 
 

https://www.zdg.md/investigatii/ancheta/video-fabrica-de-clone-ilan-sor-pentru-popor-si-sutele-de-trolli-care-i-lustruiesc-imaginea/
https://youtu.be/r0Ffr_S6tqQ?feature=shared&t=41
https://www.zdg.md/investigatii/ancheta/orheileaks-structura-setka-partidului-sor-mahaliste-patratiste-call-center-curatori-sau-organizatia-trupelor-de/


 

An investigation by Ziarul de Gardă, based on information extracted from a phone that belonged 
to the president of Orhei district, Dinu Țurcanu, revealed that in one of the party members’ 
chats, a document titled “Oрганизация диванных войск Оргеева” was shared—translated as 
“The Orhei Couch Troops Organization.” In the same chat, it was mentioned that the document 
contained “the list of those who comment online.” 

 
 
Fig 5. Screenshot from a chat between members of the Șor group discussing those who “comment 
online.” Source: ZDG.MD 
 
The ads were sponsored from outside the Republic of Moldova. What gives them away is 
the currency used for payments. Within Moldova, META only accepts payments in euros, while 
Shor’s initial ads were paid for in dollars or other foreign currencies.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fig 6. Ads paid in dollars and Polish zloty, proving that the pages were not managed from Moldova. The 
ads ran without political disclaimers, which allowed them to appear in Moldova as commercial ads. 
Source: ZDG.MD 

https://www.zdg.md/investigatii/ancheta/orheileaks-structura-setka-partidului-sor-mahaliste-patratiste-call-center-curatori-sau-organizatia-trupelor-de/
https://www.zdg.md/investigatii/ancheta/video-fabrica-de-clone-ilan-sor-pentru-popor-si-sutele-de-trolli-care-i-lustruiesc-imaginea/
https://youtu.be/r0Ffr_S6tqQ?feature=shared


 

Another detail proving that the pages were not managed from Moldova is the identity of their 
administrators. In the description section, it was indicated that the pages were managed from 
countries such as the Philippines, Vietnam, Timor-Leste, or the United Arab Emirates. 
 

 
 
Fig 7. “Ilan SHOR for the People” page managed from Southeast Asia. Previously, the page was named 
“Stoke 1.” Source: ZDG.MD 

The new network of anonymous pages 
After META took action to block the pages named “Ilan Șor pentru popor, (Ilan Shor for the 
People)” the oligarch switched to sponsoring ads from fake pages with patriotic names such as: 
“Authentic Moldova,” “Today’s Chișinău,” “Гагаузия вперед” (“Gagauzia Forward”), “Moldova 
вперед” (“Moldova Forward”), “My Dream Moldova,” “Orhei Today,” etc. All the pages presented 
themselves as “Media/News Websites” or “Newspapers.” 

 
Fig 8. The page “Noutăți Moldova Zi de Zi” (“Moldova News Day by Day”) promotes a video featuring Ilan 
Șor’s promise, in the context of the local general elections, to allocate 50 million lei to the cities where 
candidates from his group are elected as mayors. 

https://youtu.be/r0Ffr_S6tqQ?feature=shared


 

According to monitoring reports by the “WatchDog.MD” Community, from the moment Ilan Shor 
was sanctioned by the United States on October 26, 2022, until September 1, 2024, the oligarch 
spent €469 990 to promote 1,407 ads on Facebook. The actual amount may be even higher, 
as the fugitive Ilan Shor also used anonymous pages that ran ads without disclaimers, which 
are not recorded in META’s Ad Library. 

While in the case of the “Ilan Șor pentru Popor” (“Ilan Shor for the People”) pages, the affiliation 
with Southeast Asia could be observed from the previous names of the pages and the location 
of their administrators, in the case of the new network of anonymous pages, this is harder to 
detect, as the administrators' region is not listed. 

  

Fig 9. The page “Plaiul Moldovenesc Nou” (“New Moldovan Homeland”) does not indicate the country 
from which it is administered. 

Before being renamed, the fake pages had names generated from a series of keywords such 
as: “News,” “Politics,” “Cinema,” “Fit and Fabulous,” “Virtual,” etc. At the same time, the 
anonymous pages promoting ads in the interest of Ilan Shor presented themselves as 
“Media/News Website,” “Newspaper,” or “Media/News Company.” 

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy1049
https://watchdog.md/wp-content/uploads/2024/06/Raport-WD_-Sor-si-Platon-principalii-finanttatori-ai-dezinformarii-pe-FB_compressed.pdf


 

 
Fig 9. The anonymous page “Centrul de Știri Moldova” (“Moldova News Center”), which before being 
renamed had a name generated from several random words, presents itself as a “Media/News Website.” 
 
These anonymous pages are part of a vast network of auto-generated pages on Facebook. The 
same page name can be found across dozens of fake pages. For example, the page “Centrul 
de Știri Moldova” (“Moldova News Center”) is part of a group of 21 pages that all share the 
name “Gourmet GurusCrafty CreationsMotivational Moments.” 
 

 
Fig 10. Auto-generated anonymous pages with the identical name “Gourmet GurusCrafty 
CreationsMotivational Moments,” which included “Centrul de Știri Moldova” (“Moldova News Center”) 
before it was renamed. 



 

 

In total, the “WatchDog.MD” Community managed to identify a network of over 2,167 
anonymous pages: 

● 39 anonymous pages were renamed to run ads for Ilan Shor; 
 

● 107 anonymous pages changed their location to Chișinău but kept their original names; 
 

● 315 anonymous pages have been identified as active promoters for running Facebook 
ads but do not display a location; 
 

● 1,706 anonymous pages do not display a location and are not currently active as ad 
promoters on Facebook. 
 

Out of the 2,167 pages, at least 146 are linked to the Shor criminal group. In the context of 
the upcoming parliamentary elections on September 28, the number of active anonymous 
pages could rise significantly to promote Moscow-backed political actors in Chișinău. 

Din cele 2167 de pagini, cel puțin 146 dintre ele aparțin grupării criminale Șor. În contextul 
alegerilor parlamentare din 28 septembrie, numărul de pagini anonime active ar putea crește 
considerabil pentru a promova actorii politici de la Chișinău susținuți de Moscova. 
 
The pages that have not been renamed mostly present themselves as “Advertising Agency,” 
“Real Estate,” “Business Center,” or “Restaurant.”  
 

 
Fig 11. Anonymous pages named “Travel JunkiesBusiness BuildersNeighborhood News” list their 
description as “Restaurant,” “Real Estate,” or “Advertising Agency.”  
 



 

In addition to the identical names generated from multiple keywords, the pages use profile 
pictures of young women. These photos are taken from dating and cam sites featuring models 
from Eastern Europe, primarily from Russia and Ukraine. 
 
 

 

 
Fig 12. The profile picture of the page “Eco-WarriorsGaming GurusNeighborhood News” was found on 
three cam sites featuring models from Eastern Europe, primarily from Russia and Ukraine.  

One and the same photo can be found on multiple anonymous pages with different names, and 
the titles may contain the same keywords. 

 
 

 



 

 
Fig 12. Anonymous pages from the same network with different names but using the same profile picture. 
At the same time, the titles of these pages feature the same keywords: “Neighborhood,” “News,” 
“Business,” and “Builders.” 
 
Not all pages in the identified network change their names to run ads. For example, the page 
named “WealthWave Innovations,” which promotes the “Eurasia” organization led by Ilan Shor 
and sanctioned internationally, has kept its original name. This tactic is used to bypass META’s 
algorithms that block pages affiliated with the fugitive Shor. Unlike the renamed pages, this one 
runs without a disclaimer in order to avoid displaying the amounts spent and information about 
the promoter.  

 
Fig 13. The page “WealthWave Innovations” promotes a propaganda contest organized by the Eurasia 
organization on the occasion of Victory Day. 
 
 
 
 
 

https://www.zdg.md/stiri/organizatia-evrazia-si-mai-multe-persoane-afiliate-oligarhului-ilan-sor-in-lista-de-sanctiuni-a-marii-britanii-nu-vom-sta-cu-mainile-incrucisate-in-timp-ce-rusia-submineaz/


 

This tactic was used last year to discredit the 
presidential elections and the referendum on 
European integration. At that time, anonymous pages 
like “Simple Overkill” promoted manipulative videos 
featuring Veaceslav Valico—who was involved in 
organizing the “Stars of David” provocation in Paris in 
the fall of 2023—and members of the Shor criminal 
group: Tudor Șoilița, Iunesa Gronik, and Serghei 
Mișin. 
 
 
 
 
 
 

       Fig. 14. The page “Simple Overkill” 
sponsors a video featuring Tudor Șoilița, 
promoting the false claim that mail-in voting is 
being used by PAS to rig the referendum on 
European integration and the presidential 
elections. 

Findings 
The promotion of disinformation through sponsored ads on Facebook is one of the key methods 
used by the Kremlin to undermine democratic processes in the West and destabilize states 
within its strategic proximity. The Republic of Moldova, which Moscow views as part of its 
legitimate and historical sphere of influence, is one of the primary targets of these hybrid 
operations. 

In the context of the upcoming parliamentary elections on September 28, the Russian 
Federation is actively preparing an opaque online infrastructure made up of thousands of 
anonymous pages that serve pro-Russian propaganda and politically affiliated actors loyal to 
Moscow. The goal of these actions is to create a Kremlin-aligned parliamentary majority that 
would block Moldova’s European integration process and jeopardize the stability of Ukraine’s 
eastern flank. 

Through the “Eurasia” network and other proxy entities, Russia continues its documented 
practice of voter manipulation—whether through financial incentives or systematic 
disinformation—just as it did during the 2024 presidential elections. 

The 2,167 pages identified so far represent only a portion of a much broader network of 
auto-generated pages, which could extend to tens of thousands of entities used for similar 
operations in other European countries, including Romania—and this refers to Facebook alone, 
without accounting for other social media platforms. 

https://newsmaker.md/ro/nu-are-rost-sa-tac-un-activist-din-moldova-ar-fi-fost-implicat-in-aparitia-pe-cladirile-din-paris-a-stelelor-lui-david
https://sis.md/sites/default/files/comunicate/fisiere/Raport_SIS_Public_Interferenta_in_procesul_electoral.pdf


 

 

In this context, the network documented by WatchDog.MD will be reported to META, which has 
the responsibility to intervene promptly and effectively to block digital tools used by individuals 
and organizations under international sanctions and involved in the destabilization of the 
Republic of Moldova.  

Recommendations:  

1. Rapid intervention from META 
META must treat the identified network of anonymous pages as part of a coordinated 
political interference operation, not as isolated violations of advertising policies. A 
complete shutdown of the automated infrastructure linked to these pages is required, not 
just the removal of individual ads. 
 

2. Classification of actions as foreign interference 
The authorities of the Republic of Moldova, in cooperation with international partners, 
should officially classify the promotional campaigns carried out by networks affiliated with 
Ilan Shor and the Russian Federation as forms of foreign interference in elections. This 
classification would enable the activation of additional legal mechanisms and sanctions. 
 

3. Increased public transparency from the CEC and CNA 
The Central Electoral Commission and the National Anticorruption Center must publish 
real-time monitoring data on online electoral advertising, including information about 
funding sources, page administrators, and the financial volumes involved. In this regard, 
the CEC and CNA should cooperate with the Center for Strategic Communication and 
Countering Disinformation. 
 

4. Creation of a blacklist of politically sponsored pages linked to sanctioned actors 

An updated public list of pages directly or indirectly associated with sanctioned actors 
(e.g., Ilan Shor, the “Eurasia” organization) would provide civil society, journalists, and 
citizens with clear tools for verification. 

5. Pre-election digital literacy campaigns 
The government and civil society must launch explicit prebunking campaigns that explain 
the mechanisms through which anonymous networks manipulate elections. These 
campaigns should specifically target information-vulnerable groups—seniors, rural 
populations, and the diaspora from eastern regions. 
 

6. Implicarea Comisiei Europene și a SEAE în presiuni instituționale asupra META 
Given the cross-border scope of the network, a coordinated response at the European 
level is warranted, including through the Code of Practice on Disinformation platform and 
the analytical teams of the EEAS (EEAS StratCom). 
 



 

7. Investigarea rolului rețelelor de publicitate din Asia de Sud-Est 
Digital service providers from the Philippines, Vietnam, the United Arab Emirates, and 
other countries involved in managing these pages must be identified and sanctioned 
when they facilitate foreign political interference.   

 


	Summary 
	Introduction  
	“Ilan Shor for the People” – the first attempts to run manipulative ads 
	The new network of anonymous pages 
	Findings 
	Recommendations:  


