
A MASSIVE AND RUTHLESS
DISINFORMATION CAMPAIGN

TARGETS MAIA SANDU

2025

AUTHOR: ANDREI RUSU – DISINFORMATION
MONITORING EXPERT, WATCHDOG.MD



 

Introduction 
Between July 30 and August 4, 2025, a fake story published on a cloned version of the 
American website okmagazine.us was turned into a coordinated informational operation, with 
multi-language distribution involving over 25 Telegram and X accounts, as well as media 
infrastructures already associated with the Doppelganger and News-Pravda campaigns. 
Target: Maia Sandu, ahead of the expected parliamentary elections. The story, deliberately 
designed to shock and go viral, was first published on July 30, 2025, at 11:51 UTC, and later 
edited at 14:12 UTC. It was amplified in an ecosystem combining Western media clones, 
Russian propaganda accounts, and pro-Russian influencers offering a veneer of legitimacy. The 
central theme – a woman, a political leader, allegedly purchasing sperm from gay celebrities in 
order to conceive a child, was carefully tailored to simultaneously trigger disgust related to 
sexuality, gender, and social status in a conservative electorate. The fake news is no accident, 
it's a “condemnation” of a woman in politics meant to hit multiple audiences ahead of Moldova’s 
elections. 
 
The Russian Federation is becoming increasingly involved in Moldova’s parliamentary elections, 
aiming to install a pro-Kremlin government in Chișinău. 
To achieve this, a massive smear campaign was launched targeting President Maia Sandu and 
visible members of the current administration, whose image may bring votes to the Party of 
Action and Solidarity. 
The campaign’s target, judging by the infrastructure used, at least at this stage, appears to be 
audiences outside the Republic of Moldova.  
 
The okmagazine.us website clone and the Doppelganger network 
 

According to the fake story circulated, “Maia Sandu secretly purchased sperm from gay 
celebrities Ricky Martin, Elton John, and Neil Patrick Harris from a clinic in California, worth 400 
thousand dollars.” The fake was launched after President Maia Sandu announced, following the 
Supreme Security Council meeting, that the Kremlin is preparing interference in the September 
elections, including through disinformation campaigns. The false story appears on a clone of the 
American tabloid okmagazine, and is being heavily circulated by Russian media and 
propagandists, with limited presence in the Russian propaganda network in the Republic of 
Moldova. Pro-Russian propagandists from Georgia were also involved. 

Rebbeca Friedman, the writer whose name appears at the end of the article, stated that she did 
not write this material and that her identity is being used to promote the fake about Maia Sandu. 
Journalists from RadarOnline.com stated that the domain of the okmagazine.us clone appears 
to have been created using a Proton email, which is encrypted and cannot be traced. These 
details suggest that the Russian network “Doppelganger” is behind the operation, a network 
actively involved during the 2024 European Parliament elections. The network, active since 
2022, has cloned the websites of several credible news outlets in Europe. 

http://okmagazine.us
http://okmagazine.us
https://okmagazine.us/moldovan-president-in-celebrity-sperm-scandal/
https://presedinte.md/rom/presa/presedinta-maia-sandu-a-convocat-sedinta-consiliului-suprem-de-securitate-analizele-institutiilor-arata-10-instrumente-principale-de-interferenta-in-procesele-politice-si-electorale-din-moldova
https://radaronline.com/p/russia-impersonating-american-outlet-moldova-election-maia-sandu/?fbclid=IwY2xjawL7LhNleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFkUDZMUFZxc1RMMVZ6WlFmAR6yhsu3urRj2B47l9NaFQbZqDgukbxqtGTF1FRMjjyhh659IfK88MqnRFkAlw_aem_436ihqMii061sLNrJ9ykGg
http://radaronline.com
https://www.disinfo.eu/doppelganger-operation/
https://www.disinfo.eu/doppelganger-operation/


 

 

 
Photo: Ghia Abashidze, a political analyst close to the "Georgian Dream" party, is sharing the fake story in 
Facebook groups related to Georgia. 

Telegram channels from Russia 
On Telegram, the content was redistributed through popular Russian channels such as “Mash” 
with over 3 million subscribers, and “СОЛОВЬЁВ” (SOLOVYOV) with over 1.2 million 
subscribers, affiliated with Russian propagandist Vladimir Solovyov.  

https://www.voanews.com/a/in-georgia-some-voters-balanced-eu-hopes-with-the-fear-of-war-with-russia/7844417.html
https://t.me/mash/66529
https://t.me/SolovievLive/331742


 

 
Photo: Russian propaganda channels Mash and СОЛОВЬЁВ are spreading the fake story about Maia 
Sandu, published by the clone of the American tabloid okmagazine.us. 
 
Among the real individuals involved in the dissemination are Ghia Abashidze, a political analyst 
close to the "Georgian Dream" party, who posted the fake story in several groups in Georgia, 
and Armen Gasparyan, a former Russian military propagandist, who promoted the content on 
pro-Kremlin Telegram networks. 



 

 
Photo: Russian propagandist Armen Gasparyan, a member of Vladimir Solovyov’s team, is spreading the 
fake story about Maia Sandu, published on the channel “Голос Мордора” (Voice of Mordor). 
 
The fake story was also distributed through Telegram channels created for the Republic of 
Moldova but managed from within Russia: “GagauzNews,” “Ящик Пандор” (Pandora’s Box), 
“Смуглянка” (Smuglyanka), “Приднестровец” (The Transnistrian), and “Молдавская 
политика” (Moldovan Politics).  
 
 

https://t.me/golosmordora1/48453
https://t.me/gagauznewsmd/80624
https://t.me/pandorapmr/14429
https://t.me/smuglianka/18283
https://t.me/pridnestrovec/77173
https://t.me/MoldovaPolitics/26440
https://t.me/MoldovaPolitics/26440


 

 
Photo: The Telegram channel “Gagauznews – Новости для Гагаузии” (Gagauznews – News for 
Gagauzia) is spreading the fake story about Maia Sandu allegedly buying sperm from international 
celebrities. The post is accompanied by an AI-generated video in which an elderly woman appears 
surprised that Maia Sandu would resort to such a procedure. 

The PRAVDA propaganda network and Russian news websites 
The fake story about Maia Sandu was also picked up and actively distributed by the Russian 
disinformation network “PRAVDA,” which includes over 190 websites and 140 subdomains that 
automatically redistribute content in dozens of languages, including those of minority groups. 
Data shows that between December 2024 and March 2025, 11,250 pro-Kremlin articles per one 
million inhabitants were published about the Republic of Moldova – a volume over 18 times 
higher than in Romania and 56 times greater than the average in Western European countries. 
 
The fake article was distributed by the network in French, Romanian, Russian, and English 
through francais.news-pravda.com, news-pravda.com, usa.news-pravda.com, and 
md.news-pravda.com/en, md.news-pravda.com. These sources repeat the same narrative and 
visual structure in a synchronized format, suggesting the use of a shared publishing 
infrastructure. Added to this is the falsified domain okmagazine.us, used as the initial reference 
source in several subsequent articles. In total, the dissemination includes at least 12 unique 
articles, spread across multiple continents, as part of a transnational disinformation operation. 

https://t.me/gagauznewsmd/80624
https://disinfobs.com/index.php/2025/04/11/precision-targeting-in-russian-disinformation-the-pravda-network/
http://francais.news-pravda.com
http://news-pravda.com
http://usa.news-pravda.com
http://md.news-pravda.com/en
http://md.news-pravda.com


 

 
List of articles distributed by the PRAVDA disinformation network:  

● Sandu au centre d’un scandale impliquant le sperme de célébrités. – 
Français.News-Pravda;  

● Armen Gasparyan: Sandu cumpără sperma de la Ricky Martin, Elton John și Neil Patrick 
Harris – MD.News-Pravda; 

● Armen Gasparyan: Sandu buys sperm from Ricky Martin, Elton John and Neil Patrick 
Harris – MD.News-Pravda (EN); 

● Armen Gasparyan: Sandu buys sperm from Ricky Martin, Elton John and Neil Patrick 
Harris -  News-Pravda.com; 

● Sandu buys sperm from Ricky Martin, Elton John and Neil Patrick Harris - 
USA.News-Pravda; 

● Sergey Kolyasnikov: Sandu at the center of the celebrity sperm scandal - 

MD.News-Pravda (RO). 

 
 

 
Photo: The Pravda Moldova website, part of the PRAVDA disinformation network, published at least four 
news pieces about the fake story involving Maia Sandu and the alleged purchase of sperm from 
Hollywood celebrities. 

https://francais.news-pravda.com/world/2025/07/31/511219.html
https://francais.news-pravda.com/world/2025/07/31/511219.html
https://md.news-pravda.com/russia/2025/07/31/175842.html
https://md.news-pravda.com/russia/2025/07/31/175842.html
https://md.news-pravda.com/en/russia/2025/07/31/65005.html
https://md.news-pravda.com/en/russia/2025/07/31/65005.html
https://news-pravda.com/world/2025/07/31/1557379.html
https://news-pravda.com/world/2025/07/31/1557379.html
http://usa.news-pravda
https://md.news-pravda.com/en/russia/2025/07/31/65002.html
https://md.news-pravda.com/search/?q=Sperm%C4%83#gsc.tab=0&gsc.q=Sperm%C4%83&gsc.page=1%C3%AE


 

The fake story was also picked up by news platforms in the Russian Federation, which 
distributed the article for the domestic Russian audience. The campaign stood out through the 
involvement of the following outlets: 

● Российская Газета (Russian Gazette); 
● Лента Новостей Санкт-Петербурга (St. Petersburg News Feed); 
● SM.news;  
● NewsInfo.ru; 
● Царьград (Tsargrad); 
● Пикабу; 
● RuNews24; 
● Radio1; 
● Life.ru; 
● Лента Новостей Марий Эл (Mari El News Feed); 

 
Photo: Online publications in Russia are spreading the fake story that Maia Sandu allegedly purchased 
sperm from Hollywood celebrities.  

https://www.rg.ru/2025/07/31/majiu-sandu-obvinili-v-pokupke-spermy-znamenitostej-geev.html
https://spbnews78.ru/other/2025/07/31/65804.html
https://sm.news/prezident-moldavii-majya-sandu-anonsirovala-rabochij-vizit-v-kiev-71658-u3t5/
https://www.newsinfo.ru/news/biomaterialy/906398/
https://spb.tsargrad.tv/news/a-kuda-eshhjo-tratit-dengi-prostyh-moldovan-majja-sandu-nezakonno-kupila-spermu-amerikanskih-izvrashhencev-za-400-tysjach-dollarov_1323874
https://pikabu.ru/story/spermogeyt_prezidenta_moldavii_13028877
https://runews24.ru/society/01/08/2025/majyu-sandu-zapodozrili-v-skupke-spermyi-zapadnyix-zvezd
https://radio1.ru/news/politika/prezidenta-moldavii-sandu-obvinyayut-v-nezakonnoi-pokupke-spermi-gollivudskih-zvyozd-geev-dlya-rozhdeniya-rebyonka/
https://life.ru/p/1775769
https://mariel-news.ru/society/2025/07/31/15766.html


 

TikTok 
The fake story also made its way to TikTok. There, it took various forms, from 
Azerbaijani-language screenshots with commentary in the same language, to similar videos in 
English. Other TikTok accounts shared a deepfake featuring Olga Skobeeva, one of Russia’s 
main propagandists, allegedly presenting this information on her show. The goal is to legitimize 
the claim among audiences who trust Moscow’s state TV channels, particularly Skobeeva 
herself. 
 

 
Photo: A series of anonymous accounts on TikTok are spreading the fake story that Maia Sandu allegedly 
purchased sperm from Hollywood celebrities who are part of the LGBT community. One of the 
anonymous accounts is sharing a deepfake featuring Russian propagandist Olga Skobeeva. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Photo: The fake story about Maia Sandu in Azerbaijani, published on the TikTok platform. 

Platform X (formerly Twitter) 
 
Between July 29 and August 4, 2025, the fabricated narrative about Maia Sandu and the 
alleged purchase of sperm from celebrities was amplified on Platform X (formerly Twitter) by at 
least 26 accounts, each posting one or two nearly identical messages, tagging institutions in 
Moldova and the EU. 
 
The campaign stood out through the involvement of several high-reach accounts, such as: 
 

● @Shadowed_News – 190.000 views 
● @NinaByzantina – 54.100 views 
● @DarinKhender - 47.200 views 
● @preciouschinny0 – 31.800 views 
● @leandroOnX – 7000 views 
● @LibTearCreator1 - 2000 views 
● @Renardpaty - 1000 views  

 
The message was shared almost identically, with no variations, indicating a centralized 
dissemination effort. The tags directed at @sandumaia, @Parliament_RM, @GuvernulRMD, 
@EUinMoldova, or @Ziarul_de_Garda suggest a strategy of pressure and moral 

https://x.com/shadowed_news/status/1950621107473547754
https://x.com/NinaByzantina/status/1951068760326152648
https://x.com/DarinKheder/status/1950982212482154972
https://x.com/preciouschinny0/status/1950597539578679419
https://x.com/leandroOnX/status/1950617193068343742
https://x.com/LibTearCreator1/status/1950618557596807433
http://renardpaty


 

delegitimization. The Gnida Project (@gnidaproject), which specializes in documenting 
disinformation networks, considers the informational attack against Maia Sandu on X to be part 
of a new campaign coordinated by the Storm‑1516 project. 
 

 
Photo: A series of anonymous accounts on Platform X are spreading the fake story that Maia Sandu 
allegedly purchased sperm from Hollywood celebrities who are part of the LGBT community. 

The goal of the campaign  
This campaign aims to undermine Maia Sandu’s credibility abroad in relation to Western 
partners and to demobilize domestic voters. It exploits sexual and identity-related themes to 
fabricate a moral crisis, with the goal of eroding trust in pro-European leaders and encouraging 
electoral absenteeism. The fact that the fake story was amplified by speakers from Georgia and 
the Russian Federation suggests that, beyond creating shock value and generating an urban 
legend, the campaign seeks to draw a contrast between the “traditional values” promoted by 
pro-Russian politicians and the alleged Western moral decay. 
 
This is not the first time Maia Sandu has been targeted with false narratives about belonging to 
the LGBT community. During the 2016 presidential election, the regime of Plahotniuc and the 
Socialist candidate Igor Dodon launched the fake claim that Maia Sandu was a lesbian. During 
the parliamentary elections, Plahotniuc’s regime, through Gheorghe Cavcaliuc, staged a 
provocation in Germany involving a woman who was allegedly Maia Sandu, seen holding hands 
and kissing another woman in public. 
 
In the 2024 presidential election, Russian propaganda circulated the fake story that Maia Sandu 
had been diagnosed at a clinic in Austria with “schizophrenia and panic attacks.” As with the 
case involving international LGBT celebrities, the fake was picked up by Russian state media. 

http://twitter.com/gnidaproject/status/1950646464449012222
https://www.dw.com/ro/moscova-o-atac%C4%83-pe-maia-sandu-prin-gura-preo%C8%9Bilor-s%C4%83i-misogini-din-moldova/a-36274358
https://protv.md/actualitate/autodenuntul-politistei-care-a-infatisat-o-pe-maia-sandu-sarutand-o-fata-cavcaliuc-mi-a-zis-sa-caut-o-domnisoara---2631382.html
https://stopfals.md/ro/article/fals-in-prag-de-alegeri-maia-sandu-s-a-tratat-intr-o-clinica-din-austria-de-probleme-psihice-severe-181052


 

 

Conclusion 
The smear campaigns targeting Maia Sandu and other prominent figures in government are 
intensifying as the parliamentary election date approaches. Russia understands that public 
image plays a decisive role in the election outcome and the European integration process, so 
the Kremlin will resort to unscrupulous tactics to discredit the image of President Maia Sandu 
and the pro-European government. By exploiting socio-economic vulnerabilities and polarizing 
society, the Kremlin seeks to create a climate of distrust and instability that weakens the position 
of pro-European leaders. These efforts aim not only to influence the election results but also to 
slow down or sabotage the Republic of Moldova’s path toward the European Union. 
 
The “sperm scandal” campaign is not just an episode of online hysteria, but a strategic tool that 
has been tested, refined, and reactivated at a critical electoral moment. It shows how a simple 
cloned website can become geopolitical destabilization infrastructure if plugged into the right 
networks. 
 
 


	Introduction 
	Telegram channels from Russia 
	The PRAVDA propaganda network and Russian news websites 
	TikTok 
	 
	Platform X (formerly Twitter) 
	The goal of the campaign  
	 
	Conclusion 

